Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hermine
#756096
Een maand terug ben ik vol enthousiasme begonnen met het voeren van barf aan de kat. Hij doet gelukkig niet moeilijk over eendagskuikens (al vliegen die eerst een kwartier door de lucht) en ander spul met botjes. Kortom, vanaf dag 1 gaat alles er met smaak en zonder gezeur in.

Probleem is alleen dat ik hier (Nijmegen) moeilijk aan andere vleessoorten kan komen dan kip, rund en lamshart. Voor de variatie krijgt hij af en toe hele visjes of zalmkop, maar een beetje eenzijdig lijkt het me wel. Om jullie een idee te geven: dit is wat hij in een periode van een week ongeveer krijgt:

dag 1: 100 gr lamshart (Rodi) en 2 kippenvleugels
dag 2: 3 kippennekjes en verse sardientjes
dag 3: kippenmaagjes en 2 kuikens
dag 4: rundvlees met rauw ei en 2 kuikens
dag 5: kippennekjes en kippenlever met beetje blikvoer (anders eet hij het niet)
dag 6: kipfilet en 2 kuikens
dag 7: runderhart en kipkarkas

Daarbij doe ik af en toe een klein beetje lijnzaad- en teunisbloemolie door zijn eten.

Waarschijnlijk kan ik binnenkort aan geit komen, dus als hij dat lust neemt de variatie weer wat toe. Ik heb nog bij de dierenwinkel gevraagd naar diepvriesmuizen, maar die kosten 0,75 cent per babymuis. Dat wordt me toch te gek. En vooralsnog heb ik hem nog niet met zelfgevangen buit naar huis zien komen.

Mijn vraag is dus vooral: krijgt hij alles binnen als hij de komende weken zo blijft eten? Het gaat om een kater van ongeveer 2 jaar van bescheiden omvang.

Alvast bedankt voor jullie advies!
Door Borke
#756112
Je geeft lam, kip, sardien en rund - dat zijn 4 diersoorten.
Om te beginnen is dat niet gek hoor, zeker niet als je daar ook geit aan toe kan voegen.

Toen wij begonnen met vers voeren hebben wij onze oudste poes (toen 10 jaar inmiddels 13 jaar) een paar maanden een eliminatie dieet gegeven met uitsluitend geitenvlees/rijst/spinazie n.a.v. haar voedselintolerantie. Ze was toen op sterven na dood - dus we hadden niets te verliezen.
Zij knapte er enorm van op.
Later ben ik haar (en de andere 5 katten ook) Carnibest gaan voeren, daar de katten hier niet willen kauwen, dus Barfen werkt hier niet.
#757137
In Nijmegen zitten toch wel Islamitische slagers? Daar kun je lamsvlees en geitenvlees kopen, en vaak ook goedkope kip. Probeer dan bv eens kipkarbo's, waarschijnlij moet je de pootbotten wel een mep geven met een hamer maar het is iig betaalbaar en goed vleesbot met relatief veel vlees.
Als hij de levertjes en nekjes niet graag eet mik er dan een beetje blikvis door, da's beter dan blik voor katten. Meestal is een kleinbeetje voldoende. Je zou ook de lever over meer maaltijden kunnen verdelen.
Ook is het handig om eens op de markt te gaan kijken naar poeliers, die hebben vaak leuke dingen als konijnen en parelhoen.
En als je een Sligro-pas hebt of iemand kunt vinden die er een heeft, kun je daar karkassen kopen voor niet al te veel geld. Ze hebben fazant, duif, kwartel, parelhoen, meestal moet je 5 kilo afnemen. De karkassen zijn de ruggen zonder poten en borstfilets, er zit heel veel vlees aan en met name de kwartelkarkassen zijn heel zacht en goed te eten voor katten.
Door hermine
#758921
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben intussen naar de islamitische slagerij geweest en heb de barfcollectie in de vriezer nu aangevuld met goedkope stukken geit en lam. Ik zal inderdaad ook nog eens naar een poelier gaan om te kijken of ik daar eendenekken en karkasjes kan krijgen.
#759000
Aanvulling! Als je redelijk wat vriezerruimte hebt of met anderen samen kunt doen is Herby een optie, die levert ook in Gelderland. En die heeft hele leuke dingen voor katten zoals kwartels en fazantenkarkassen e.d. En goedkope eendagskuikens.
Je kunt info vinden in de Zelf Samenstellen-sectie van de honden onder de barfadressen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door