Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door corgwyn
#740283
Hallo allemaal,

ik ben helemaal nieuw in het barfen, dus stel ik hier maar even de vraag...

de kat van onze buren heeft een voedingsallergie, ze heeft al op speciaal voeder gestaan en nu kan ze ook daar niet meer tegen, de doet niet anders dan overgeven en diarree...

ze heeft nu een cortisone spuit gekregen, die werkt 3 weken en idd, na 3 weken begon alles opnieuw. Zelfs zo erg dat ze haar wat moesten geven zodat ze stopte met braken...

de DA zei dat ze nu elke 3 weken zo'n spuit moest krijgen, nu ja, het is nog een vrij jonge kat en dat kan niet goed zijn voor t beestje lijkt mij zo...

dus dacht ik gelijk aan BARF, ik heb nl bij honden al heel vaak gehoord dat dit soort dieren van alle ellende verlost zijn als ze versvlees krijgen ipv de commerciele voeders...

eerste vraagje: klopt dat?

2de vraagje: hoe kunnen ze de kat zo snel mogelijk omschakelen en wat geef je dan aan zo'n kat.

-zijn groenten nodig? of niet echt (k dacht dat katten echt 100% carnivoor waren)
-rauwe vleesbotten en vlees --> hoeveel procent bot dan? en wat voor botten zijn geschikt voor katten? vis zit hier ook bij neem ik aan? Mag altijd vis of altijd vlees of is beide nodig?
- tafelresten, wat betekent dat precies? en supplementen?

bedankt!
Door Mevroi Kruim
#740299
Hallo en welkom hier!

Goed van jou dat je je zorgen maakt over de kat van de buren. Klinkt allemaal niet echt fijn voor het arme beest  :(

Ja, het klopt dat veel honden en ook katten met serieuze voedselallergie-problemen het puik doen op vers. Een grote boosdoener bij maag- en darmproblemen zijn namelijk de koolhydraten waar brok en blikvoer vol mee zitten.

Ik zou jouw buren iig adviseren om een tweede mening te gaan vragen, bij voorkeur bij een da die niet negatief tov vers voeren staat. Een holistische da, of iig eentje die verder kijkt dan de neus lang is is ideaal.

En een vers dieet is sowieso aan te bevelen voor elke kat, dus altijd een goed idee.

Het makkelijkst omschakelen doe je met kvv, de in de winkel verkrijgbare versvoeding. Bijna elke supermarkt heeft wel Rodi of Smuldier, en de meeste dierenwinkels verkopen iets als Energique of Duck of AHV. Een variant met zo min mogelijk granen is aan te bevelen. Een compleet versvoer is, de naam zegt het al, compleet, je hoeft je dus geen zorgen te maken over samenstellen en verhoudingen en dat soort zaken.
Als de kat nu een hypo-allergene brok of idem blikvoer eet kun je daar kleine beetjes van het versvoer door mengen. Steeds een beetje meer vers en minder brok/blik. Het kan helpen om het verse voer in het begin met heet water te overgieten om het iets minder vreemd te maken.
Als dat goed gaat kun je eens naar zelf samenstellen gaan kijken.

-Groente is niet nodig; er zijn katten die het graag eten en andere die het verafschuwen. Zonder doen ze het ook goed.

- botten: zo'n 15% kaal bot. Nou zijn botten zelden of nooit echt kaal dus in de praktijk werken we met vleesbotten: botten met vlees eraan. En we rekenen dan voor het gemak 50% vlees/50% bot. Voor 15% bot voer je dus 13% vleesbot.
Geschikt voor katten zijn gevogeltebotten. Kippennekken zijn ideaal om mee te beginnen want lekker zacht. Je geeft er een paar meppen op, knipt ze in stukken en de kat heeft hapklare hapjes. Verder kippenvleugels, ook gemept en geknipt, kwartels, heel of karkas, kunnen ze zo eten, duif, fazant, eend, konijn (OK, geen vogel maar goed eetbaar bot).
Idealiter voer je die in hun geheel, met organen en al, dan hoef je geen percentages te gaan berekenen, completer dan een hele prooi bestaat niet.
Verder kun je naast betrekkelijk kale botten nog extra spiervlees voeren, van de bovenstaande dieren of rund, lam, schaap, geit, paard, waar je maar aan kunt komen. In redelijk grote stukken, dan moet de kat nog kauwen.
Dan voer je verder zo'n 15-20% orgaan, dus lever, hart, maag, nier, hersens e.d. Lever is belangrijk vanwege de voedingsstoffen die het bevat.

-vis: niet vaker dan 1x per week en dan liefst vette vis zoals sardien of zalm. Ik zou in dit geval ff wachten, al te veel vet lijkt me voor een zieke kat geen goed idee.

-tafelresten: wat er van je eigen maaltjid overblijft. GEEN GARE BOTTEN! LEVENSGEVAARLIJK! Gaar vlees, OK, als het een klein beetje is. Restje groente als de kat het lust. Verder 1 of 2x per week een eitje, een beetje biogarde als de kat het lust.
Door corgwyn
#740321
heel erg bedankt!!! hier zijn we wel wat mee!

wat kvv betreft: kan duck ook voor katten? en is dat dan gewoon hetzelfde als wat honden krijgen?
duck is nl het enige wat je hier in de buurt kan krijgen (we wonen in Belgie, dus rodi ed kan je hier niet krijgen in de supermarkt...)
Door panthera
#745241
corgwyn schreef: heel erg bedankt!!! hier zijn we wel wat mee!

wat kvv betreft: kan duck ook voor katten? en is dat dan gewoon hetzelfde als wat honden krijgen?
duck is nl het enige wat je hier in de buurt kan krijgen (we wonen in Belgie, dus rodi ed kan je hier niet krijgen in de supermarkt...)


Verkooppunten Carnibest in België


Poezen opvang 'Open Atelier' Brasschaat
Mikseheide 64
2930 Brasschaat Belgie
Tel. 0032-03-6632456 of
Tel. 0032-477561235

Alleen kattenvoer



Dierenartspraktijk "Klein Veerle" Brecht
Dr. Annick Mabesoone
Klein Veerle 94
2960 Brecht
Tel. 0495 530 533


Kim van den Eynden Essen (Wildert)
Veterinair natuurgeneeskundige
Nolsebaan 142
Essen (Wildert)
Tel. 0032-474597099



Equihof Ruitershop Riemst
Visesteenweg 17
3770 Riemst
Tel. 012-440068



Roks Dierbenodigdheden St. Willebrord
Ravendonk 13
4711 KS St. Willebrord
Tel. 0165-385339 (bereikbaar na 18:00)

Gratis thuisbezorgd



Lucien van den Eynden Turnhout
Hertoginstraat 88
2300 Turnhout
Tel. (0032) 0476/432237
Tel. (0032) 014/725366


;)

Panth.
Door Borke
#745567
Onze Maine Coon poes Franny heeft ook een voedselallergie.
Eerst een paar jaar dieetbrokken gehad en daarna kon de DA niets meer voor haar doen, anders dan Prednison.

Toen ben ik 3 jaar geleden overgestapt op Carnibest lam (kvv dus) en ze is helemaal opgeleefd. Haar klachten (in haar geval spuitpoep) waren direct verdwenen, haar vacht ging weer glanzen, ze kwam weer goed op gewicht (was veel te mager) en werd weer een vrolijke speelse poes.
Als je haar nu zou zien, dan zou je haar zeker geen 13 jaar geven.
Die Prednison heb ik weggegooid :)
Gebruikersavatar
Door Misty
#746805
Misschien overbodig om te zeggen, maar aangezien je nieuw bent met het barfen.
GEEN VARKENSVLEES! Daar kan een bacterie inzitten waar ze dood aan kunnen gaan.
Door corgwyn
#746907
geen varkensvlees dat wist ik al en had ik hen ook al gezegd. De kat heeft nu nog effect van de laatste cortisonespuit en ze proberen haar nu eerst over te zetten op droge brokken omdat dat blijkbaar ook al zou kunnen helpen (allergie tegen de gelei). Als dat niet helpt gaan ze KVV of BARF proberen!

bedankt voor de tips alvast!
Door Doresa
#748967
Hier ook een kat met voedselintollerantie.
Helaas Carnibest/Bibi/ kip/rund /lams/eendagskuikens, geen verbetering, waterdunne diarree.
Toen maar uit nood Hills Z/D, maar na 2 weken nog diarree.
Nu eet ze konijn, en dat gaat prima.
Ik ben bang dat ze niet tegen kippeneiwit kan.
Door Doresa
#750176
Ik heb toch nog een vraagje, voor mijn kat met voedselintollerantie heb ik bij de Islamitische slager 1 konijn gekocht,( inclusief lever en hartje) Dit heb ik in de gehaktmolen gemalen ( anders eet ze het niet ) met bot en al. Is dit nu compleet???????? of moet ik er nog iets aan toe voegen.
Gebruikersavatar
Door Misty
#750244
Kruimel schreef: - botten: zo'n 15% kaal bot. Nou zijn botten zelden of nooit echt kaal dus in de praktijk werken we met vleesbotten: botten met vlees eraan. En we rekenen dan voor het gemak 50% vlees/50% bot. Voor 15% bot voer je dus 13% vleesbot.
Kruimel, bedoel je niet 30% (ipv 13%) vleesbot? Even checken hoor. Ik kan namelijk niet zo goed rekenen. ;D
Door Mevroi Kruim
#750971
Misty schreef: Kruimel, bedoel je niet 30% (ipv 13%) vleesbot? Even checken hoor. Ik kan namelijk niet zo goed rekenen. ;D

:-[ :-[ en ik niet zo goed tiepen :-[ :-[ je hebt utieraard helemaal gelijk ;)
Door *Robin*
#751663
Doresa schreef: Ik heb toch nog een vraagje, voor mijn kat met voedselintollerantie heb ik bij de Islamitische slager 1 konijn gekocht,( inclusief lever en hartje) Dit heb ik in de gehaktmolen gemalen ( anders eet ze het niet ) met bot en al. Is dit nu compleet???????? of moet ik er nog iets aan toe voegen.
Als het konijn heel was en je hebt de orgaantjes meegemalen dan is het idd compleet. ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door