Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door corgwyn
#740283
Hallo allemaal,

ik ben helemaal nieuw in het barfen, dus stel ik hier maar even de vraag...

de kat van onze buren heeft een voedingsallergie, ze heeft al op speciaal voeder gestaan en nu kan ze ook daar niet meer tegen, de doet niet anders dan overgeven en diarree...

ze heeft nu een cortisone spuit gekregen, die werkt 3 weken en idd, na 3 weken begon alles opnieuw. Zelfs zo erg dat ze haar wat moesten geven zodat ze stopte met braken...

de DA zei dat ze nu elke 3 weken zo'n spuit moest krijgen, nu ja, het is nog een vrij jonge kat en dat kan niet goed zijn voor t beestje lijkt mij zo...

dus dacht ik gelijk aan BARF, ik heb nl bij honden al heel vaak gehoord dat dit soort dieren van alle ellende verlost zijn als ze versvlees krijgen ipv de commerciele voeders...

eerste vraagje: klopt dat?

2de vraagje: hoe kunnen ze de kat zo snel mogelijk omschakelen en wat geef je dan aan zo'n kat.

-zijn groenten nodig? of niet echt (k dacht dat katten echt 100% carnivoor waren)
-rauwe vleesbotten en vlees --> hoeveel procent bot dan? en wat voor botten zijn geschikt voor katten? vis zit hier ook bij neem ik aan? Mag altijd vis of altijd vlees of is beide nodig?
- tafelresten, wat betekent dat precies? en supplementen?

bedankt!
Door Mevroi Kruim
#740299
Hallo en welkom hier!

Goed van jou dat je je zorgen maakt over de kat van de buren. Klinkt allemaal niet echt fijn voor het arme beest  :(

Ja, het klopt dat veel honden en ook katten met serieuze voedselallergie-problemen het puik doen op vers. Een grote boosdoener bij maag- en darmproblemen zijn namelijk de koolhydraten waar brok en blikvoer vol mee zitten.

Ik zou jouw buren iig adviseren om een tweede mening te gaan vragen, bij voorkeur bij een da die niet negatief tov vers voeren staat. Een holistische da, of iig eentje die verder kijkt dan de neus lang is is ideaal.