Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Bullmastiff gek
#729316
Hoi

Even een vraagje namens mijn vriendin, ze heeft een kat die eigenlijk al heel lang de brokjes van Hills krijgt. Echter door oa mijn gezeur ;) ;) over brokken heeft ze geprobeerd om over te gaan op Kvv en zelf samenstellen,, Zelfs staat ze er helemaal achter hoor trouwens,, maar haar kat eet gewoon geen andere dingen als die rotbrokjes,,hij haalt overal zijn neusje voor op,, zelfs voor verse zalm andere vissoorten en verse kip.
Ook voor Kvv dus,, wat nu? Ik heb gezegd gewoon aanhouden hij krijgt vanzelf wel honger,, hij gaat echt niet dood van even niet eten,, tenminste zo heb ik het ook altijd met mijn zeur-hondje gedaan.Ik heb net zo lang vol gehouden tot ie echt vreselijke honger kreeg,, en toen vrat ie het dus wel. :D :D

Maar heeft er iemand nog tips misschien ,, hoe ze dat het best kan aanpakken.
Ze wil dus echt geen brokjes meer voeren.
 
Door Sorcha
#729324
Wat goed dat je vriendin over wil gaan op vers.
Ik merkte hier dat ze de sterkte geur van de brokjes gewend waren en vers vlees en vis geurt veel minder. het hielp om kvv te mengen met tonijn op water uit blik of wat blikvoer. Na een paar dagen lieten ze het blikvoer liggen en aten het kvv op. De tonijn op water lusten ze nog steeds wel erg graag, maar dat krijgen ze dan heel af en toe als extra-tje  ;)
Ook de vitaminevlokjes van gimpet hielpen hier. Die krijgen ze nog steeds af en toe over het kvv, omdat ze het zo lekker vinden.
Wat ze hier wel allemaal meteen rauw aten was lamshart, daar hoefde niets over heen voor ze.
Door Mevroi Kruim
#729325
Eet de kat wel blik? Dat is meestal een makkelijker overgang naar vers, daar kun je makkelijker mee mengen.
Is de kat te dik? FF zelf kijken, het verbaast mij altijd weer hoe scheel sommige eigenaren kunnen kijken naar hun moddervette theemutsen en dan blij beweren 'nee hoor, dat hoort zo'. Dikke katten moeten niet vasten, dat is link. Een keer een maaltijd overslaan kan maar meer dan 24 uur iet eten moet je voorkomen. Ze kunnen dan problemen krijgen met vet in het bloed en de lever die het opgeeft. Slanke katten kunnen wel 48 uur zonder maar liever niet langer. Het probleem met katten echt laten vasten is dat ze dan soms helemaal niet meer aan het eten komen. Op de een of andere manier gaat het ze dan tegenstaan. Rare beesten ::)

Ik ben niet zo flauw met mijn katten, gemuts met eten = maaltijd overslaan, en dat werkt wel goed. Het heeft bij 2 wel een paar weken geduurd totdat ze echt over waren op barf. Ik heb steeds een beetje meer vers door hun blikvoer geplet en dat werkte goed.
Wat ook vaak goed werkt is vis uit blik. Zalm of sardien. Om een of andere reden vinden katten (en honden) dat vaak onweerstaanbaar. Dat door het versvoer mengen en kijken wat de kat ervan vindt.
Door Bullmastiff gek
#729357
Nee, helaas voor blikvoer haalt ie ook zijn neusje op,, ik zal haar de tip geven van vis uit blik.
Misschien dat dat wel lukt,,
Door Suzan54
#731739
Jullie weten wel van het bij katten grote risico op fatale leververvetting wanneer ze te snel afvallen door te weinig of geen eten?

Die brokjes mengen met wat vlees? Hier krijgen en kregen ze nooit brok als maaltijd en zijn ze er dus stapel op. Ik kan er bijna alles mee wegmengen.
Door Mevroi Kruim
#731987
Suzan54 schreef: Jullie weten wel van het bij katten grote risico op fatale leververvetting wanneer ze te snel afvallen door te weinig of geen eten?

Die brokjes mengen met wat vlees? Hier krijgen en kregen ze nooit brok als maaltijd en zijn ze er dus stapel op. Ik kan er bijna alles mee wegmengen.
Zie mijn bijdrage hierbiven ::)
Door Bullmastiff gek
#758059
We hebben het nu weer geprobeerd, maar nu met Carnibest.
Maandagmorgen heeft ie nog gewoon gegeten zijn brokjes, maar het is nu donderdag en hij eet het nog steeds niet, we hebben zalm boullion erover gegaan,, niet dus.

We hebben het gemengd, maar meneer vist de brojes eruit en de Kvv laat ie liggen.
Zelfs gewone zalm, en kip eet ie niet, Evenals blikvoer.
Dus we hebben het opgegeven en hij krijgt vandaag de rotbrokjes maar weer.
Het is niet anders. :( :(
Door Spanielgek
#766684
Hoi ,nou hier ok 3 brokkenverslaafden.
Heb echt van alles geprobeert ,verschillende vis soorten er door gemengt [dure en goedkope]maar nee hoor .
Mijn rode kater guusje is de enige die kvv wil eten ,maar die eet ook echt alles maar de andere 3 kijken me aan van Bhhhh wat voor vies geef je ons nu .
Heb me er maar bij neergelegd,kan ze moeilijk gaan dwang voederen ;D
Door Nelly
#787038
Wat zijn katten toch lekkere gekke eigenwijze beesten he. De 16- jarige Zipper, die bijna zijn hele leven op blik en brok heeft gestaan :-[ is zonder moeite overstapt op vers, hij is er dol op. Zijn even oude - inmiddels overleden vriendje Mistral - moest er niets van hebben en is tot aan zijn dood blik en brok blijven eten. Simply Red eet alles wat hem voor de kiezen komt als hij de kans krijgt, behalve pens (die Zip wel lust!). De beide kittens die ik sinds een week heb waren allebei alleen brokjes gewend, heb ze eerst overgezet op blikvoer, dit geleidelijk gemengd met smuldier en nu eten ze ook al vers ;). Ben benieuw hoe het gaat lopen met de kitten die ik morgen ga halen! Weet ook niet wat hij gewend is, maar zeker is dat ook hij overgaat op vers!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door