Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Annicha
#701046
Ik ben van alles aan het lezen en kom bijna overal tegen dat de katten ook wat zuivel moeten hebben.

Misschien weet iemand hier waarom eigenlijk, kaas vinden ze lekker en heb ik niet zoveel problemen mee omdat het lactosevrij is maar weet iemand wat de redenen zijn van yoghurt e.d.

Wij eten zelf lactosevrij en vind het zo raar dat de hond en poezen het wel nodig zouden hebben maar misschien mis ik wat vitamines o.i.d.

groetjes ingeborg
Door Lizzy
#701050
Hoe belangrijk is zuivel ?
In mijn ogen?

Niet.

Ik vind zuivel eigenlijk iets heel onnatuurlijks. Er zijn genoeg mensen die aangetoond hebben dat zuivel helemaal niet zo gezond is voor de mens. Ik zie dan eigenlijk helemaal geen reden waarom het voor een kat wel gezond is...

Ik geef mijn honden overigens wel eens wat zuivel hoor. Gewoon omdat ze het lekker vinden. Mijn kat heeft nooit zuivel gekregen. En ze is 20 jaar geworden.
Door Annicha
#701055
bedankt lizzy,

dan ga ik ook gewoon zo door, juist omdat we zelf al geen zuivel eten voelt het wel heel raar om het wel aan max en de dinokatten te geven.

Soms moet er wel even bevestiging komen dat het goed is wat ze ongeveer krijgen!

De plak kaas blijven ze af en toe wel krijgen  gewoon omdat ze het lekker vinden.

Ik behoor dus ook bij de mensen die niet geloven in het nut van zuivel voor volwassenen.
Door tieneke
#701056
De katten hebben hier nog nooit zuivel gehad,de Nollebakkers krijgen soms een stukje kaas of brie en door de groentenmix(ook niet meer altijd)een schepje biogarde en dat was het.
Door Mevroi Kruim
#705937
Nou, dat is nieuws voor mij, dat zuivel nodig zou zijn voor katten. De meeste katten reageren slecht op melk. En voor de rest zit er niks in dat ze niet op een andere wijze via vers voer binnenkrijgen. Kaas is vet en vooral erg zout, een klein stukje kan geen kwaad maar ik zou zeker geen hele plakken voeren. Joghurt kan niet echt kwaad, als ze het eten, maar waarom zou je het doen? Nergens voor nodig.
Door Annicha
#706689
Ik vond het ook wel heel raar maar bij bijna alles wat ik gelezen heb werd er gesproken over zure zuivel. Daarom mijn vraag.

Ik kan me de combi ook niet voorstellen  ( kat en zuivel) maar ik weet gewoon nog te weinig om het dan zomaar niet in het menu te stoppen. Nu zit het er dus gewoon niet in...... 

De plak kaas moet je je niet teveel van voorstellen dat is het randje van de plak ( die ik te hard vind )  en dan nog gedeeld door 3 katten.


Voor de lekker krijgen ze hier geen ook yoghurt e.d. omdat we het zelf ook niet eten.
Door Nelly
#706945
Wisten jullie dat de mens het enige zoogdier is (behalve sommige huisdieren dan) dat in volwassen staat nog melk - en melkprodukten - nuttigt? Ik ook hoor, want ik lust heel graag melk en yoghurt en pudding en rijstepap en ga zo maar door. Maar nodig hebben we het eigenlijk niet. Mijn dieren krijgen af en toe wat zuivel voor het lekker, vooral SR vindt het heerlijk als hij bijv. het kommetje van de yoghurt mag uitlikken. Echt gewone koemelk krijgt hij nooit, daar krijgen katten maar diarree van.
De kater die ik vroeger had, voor deze 3 dus, was dol op franse kaas en als we dan bezoek hadden i.v.m. een verjaardag of zo, dan kreeg hij ook weleens een stukje, maar nooit veel. De honden krijgen af en toe wat yoghurt, maar nooit melk of zo.
Door Mevroi Kruim
#707428
En wist je dat blanke westerse mensen zowat de enigen zijn die na de baby-leeftijd überhaupt tegen zuivel kunnen? Normaliter worden mensen die baby-af zijn lactose-intolerant, alleen witte mensen meestal niet. Is waarschijnlijk selectie doordat wij al zo lang vee melken.
Door Helen
#707664
Ziggy krijgt af en toe een bakje melk. Ze vindt het heerlijk. Ze krijgt het nu bijv af en toe omdat ze in korte tijd meerdere malen onder narcose is geweest en ik wil dat haar lijfje lekker doorspoelt.
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#710918
Kruimel schreef: En wist je dat blanke westerse mensen zowat de enigen zijn die na de baby-leeftijd überhaupt tegen zuivel kunnen? Normaliter worden mensen die baby-af zijn lactose-intolerant, alleen witte mensen meestal niet. Is waarschijnlijk selectie doordat wij al zo lang vee melken.
Ik las laatst ook dat die ook het meest last van botonkalking hebben.
Het is dat ik het zo lekker vind ::) maar ik ben toch wel aan het minderen wat zuivel betreft.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door