Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Frederike
#649403
Hallo,

Sinds een week heb ik een kitten (Moos) , zwaar verwaarloosd van het Pieterpad meegenomen. Volgens de dierenarts is hij ongeveer een 11 weken oud nu. Ik heb nog nooit eerder een kat gehad, maar ben me nu druk aan het inlezen op internet. BARF-voeding lijkt me erg gezond en ben vandaag dus naar de slagerij geweest, waar ik kippenlever, runderhart en kippenvleugel gekocht heb. Moos vond het allemaal heerlijk, maar het bot van de vleugel kreeg hij niet weg. Dat is normaal, begreep ik, dus toen heb ik het met de hamer plat geslagen. Alleen toen kreeg ik allemaal enorme splinters! Ik heb het niet gekookt of zo, maar ik vond dat de stukken best heel scherp waren en durfde dat zo echt niet te geven. Is dat normaal, had ik het nog meer moeten platslaan? Kippennekjes hadden ze niet bij die slagerij, kan ik toch beter daarmee beginnen, is Moos nu nog te klein om uberhaupt kippenvleugel-bot te eten (platgeslagen of niet?). Of, de kippenvleugels komen van een biologische slager, zou het misschien kunnen dat de botstructuur van een biologische kip harder is dan die van een bio-industrie kip?
Ik heb geen idee, heb hier dus ook geen ervaring mee, dus als iemand me kan vertellen of versplintering van ongekookte botten ook normaal is en wat ik daarmee moet doen?

Het liefst haal ik vlees toch bij de biologische slager, dus als ik een BARF-menu samen kan stellen zonder eendagskuikens, kippennekken, (want die hadden ze daar niet) dan zou ik dat wel prettig vinden. Die slager had overigens wel kippenkarkassen. Zijn dat ook betere botten om mee te beginnen bij een kitten?

Alvast bedankt,

Frederike
Door *Robin*
#649450
ik denk idd dat kipkarkassen wat beter zijn, dit houd in de ruggenwervels en ribben van de kip, ik koop zelf ook wel eens een hele kip en daar haal ik de filet voor ons zelf eraf en de rest knip ik in stukken en verdeel ik in zakjes.
de ribbetjes van de kip zijn heel goed weg te krijgen, kan je zelf met handen zo breken.
Tja, kippennekken zijn heel fijn om te geven, die zijn zachter dan vleugels en omdat het wervels zijn, minder scherp, die sla je gewoon kapot zonder splinters. Die splinters van de kippenvleugel zouden geen kwaad kunnen als hij maar geen splinter van 2 cm lang en 1 cm breed in zijn geheel doorslikt. gewoon goed hakken en slaan tot je moes overhoud om het maar zo te zeggen. kan je ook aan konijn komen, of aan eend? dit is op zich (als karkas) ook goed te geven. die van mij (toen 7 maanden) kreeg makkelijk een konijnebout weg en een eendepoot ook wel al is dit bot iets scherper naar mijn idee. ik had het wel stuk geslagen maar hij kraakte toch wel aardig wat stukken zelf.

succes met je vondelingetje!!!
voor vragen kan je hier altijd terecht!! ;)
Door Frederike
#649503
Dankjewel voor het snelle antwoord! Ik zal morgen weer naar de slager gaan, iig voor een karkas en misschien eend of konijn. En harder op de kippenvleugel meppen  :)!

Fijn, zo'n forum! Ik zal me eens ergens voorstellen, had gezien dat dat kon.

Groetjes!

Frederike
Door Kefraya
#650151
Het is inderdaad wel zo dat bot van biologische kippen harder is dan van bio-industriekip. Tenminste, dat zegt mijn lieve wederhelft als hij weer eens biologische kipvleugels door de vleesmolen jast...
Door Frederike
#650256
Aha, okee, nou wellicht zou het daar aan kunnen liggen. Ik vond de splinters ook echt nog zo hard! In ieder geval het ik vandaag toch maar kippennekjes gekocht (kost trouwens ook niks zeg), die liggen nu te ontdooien. Ga ik morgen eens proberen hoe dat gaat!
En voor het calcium zojuist maar even wat gemalen eierschaal door een scheutje yoghert gedaan. Geinig hoor, dat barfen!

Groetjes en bedankt,

Frederike
Gebruikersavatar
Door sylvia
#650281
Frederike schreef: Aha, okee, nou wellicht zou het daar aan kunnen liggen. Ik vond de splinters ook echt nog zo hard! In ieder geval het ik vandaag toch maar kippennekjes gekocht (kost trouwens ook niks zeg), die liggen nu te ontdooien. Ga ik morgen eens proberen hoe dat gaat!
En voor het calcium zojuist maar even wat gemalen eierschaal door een scheutje yoghert gedaan. Geinig hoor, dat barfen!

Groetjes en bedankt,

Frederike
Daar ligt het zeker aan. De gewone kip die je koopt zijn plofkuikens van niet ouder dan 6 weken, biologische kip is als ik het goed heb ouder dan een jaar.
Door *Robin*
#650342
Frederike schreef: Aha, okee, nou wellicht zou het daar aan kunnen liggen. Ik vond de splinters ook echt nog zo hard! In ieder geval het ik vandaag toch maar kippennekjes gekocht (kost trouwens ook niks zeg), die liggen nu te ontdooien. Ga ik morgen eens proberen hoe dat gaat!
En voor het calcium zojuist maar even wat gemalen eierschaal door een scheutje yoghert gedaan. Geinig hoor, dat barfen!

Groetjes en bedankt,

Frederike
ja ik vind het ook hardstikke leuk :D
ik ben dan wel meer met prooidieren bezig maar ik geniet echt al ik dat gekraak hoor en dat gegrom van Roxy als ze een muis verslindt.
Heerlijk :D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door