Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#642762
Ollie schreef: Ik begrijp dan ook niet waarom de makers.. het kattenvoer dan niet wat groffer maken hè ::)
Ze gaan ervan uit (denk ik 8)) dat katten geen grote happen nemen of geen grofvoer willen/kunnen eten en dat honden alles naar binnen schrokken.
#642798
Romoka schreef: Ze gaan ervan uit (denk ik 8)) dat katten geen grote happen nemen of geen grofvoer willen/kunnen eten en dat honden alles naar binnen schrokken.
Volgens mij zijn ze er inmiddels wel achter dat de katten de hondenvariant lekkerder vinden ::)
#643270
Van pens, wat in Natuurvoer flink vertegenwoordigd is, is de voedingswaarde toch niet echt niet te vergelijken met spiervlees. Maar om in zijn algemeenheid te stellen dat ze een voedingstekort daardoor zouden oplopen, dat zal ook wel weer meevallen. Ze zullen, wanneer ze voldoende voorgeschoteld krijgen, het spiervlees er wel tussenuit pikken. Echte pensverslaafden, die bestaan, zouden zich volgens mij wel een ondervoeding kunnen bezorgen.
Van het gewone voer krijgen mijn honden in verhouding meer de botten en de katten meer het vlees van één dezelfde kippetje (en kraakbeen) omdat ze de grotere botten niet wegkrijgen.
#643386
Ze hebben dinsdagavond al een beetje hondenvariant gehad. De kattenvariant vind ik persoonlijk beter ruiken. En eerst wilden de katten, de heren dan want Romy wil nog steeds geen vers, het niet eten. Ik heb het gemengd met Prins en het gewoon laten staan. Na een tijdje was het op. Ik heb niet gezien wie het heeft opgegeten, maar het bakje was leeg.
Door roefus
#643764
Elly schreef: Dat is nou net wat ik graag wil weten. Heeft een kat per 100 g voer meer vlees/eiwit in grammen nodig dan een hond. Het voer bestaat niet alleen uit vlees, maar ook uit botten, groente en rijst. Het gaat mij dus om de percentages en niet dat kip, rund, lam hetzelfde blijft of je dat nou aan de hond of de kat voert. Ben ik nog te volgen?
Ja, ik kan je volgen :D
Je bedoelt (denk ik) dat kattenvoer minder toevoegingen heeft wat betreft botten, groente en rijst.
En dat daardoor het eiwit-percentage lager uitvalt wanneer je je kat enkel op 'hondenvoeding' zet.
Ik stel geen kvv samen, maar ik kan me goed voorstellen dat dat ' het verschil'' zou kunnen zijn tussen de honden- en katten-variant.
En in dat geval zou je dus kunnen kiezen (denk ik) om wat extra spiervlees toe te voegen, wanneer je je kat constant de 'hondenvariant' van kvv geeft.
Laatst gewijzigd door roefus op do 05 okt 2006, 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#644543
roefus schreef: Ja, ik kan je volgen :D
Je bedoelt (denk ik) dat kattenvoer minder toevoegingen heeft wat betreft botten, groente en rijst.
En dat daardoor het eiwit-percentage lager uitvalt wanneer je je kat enkel op 'hondenvoeding' zet.
Ik stel geen kvv samen, maar ik kan me goed voorstellen dat dat ' het verschil'' zou kunnen zijn tussen de honden- en katten-variant.
En in dat geval zou je dus kunnen kiezen (denk ik) om wat extra spiervlees toe te voegen, wanneer je je kat constant de 'hondenvariant' van kvv geeft.

Ja, dat is precies wat ik bedoel. Aan het begin van dit topic wordt gevraagd of je de hondenvariant van Carnibest ook aan de kat kunt geven. Als je dit af en toe doet zal dat niet zo erg zijn, maar als je dit structureel voert zou een kat tekorten kunnen oplopen (als een kat inderdaad meer eiwit nodig heeft dan een hond, en dat is nou net de vraag).
#644570
Elly schreef: Ja, dat is precies wat ik bedoel. Aan het begin van dit topic wordt gevraagd of je de hondenvariant van Carnibest ook aan de kat kunt geven. Als je dit af en toe doet zal dat niet zo erg zijn, maar als je dit structureel voert zou een kat tekorten kunnen oplopen (als een kat inderdaad meer eiwit nodig heeft dan een hond, en dat is nou net de vraag).
Een kat loopt geen tekorten op als hij structureel carnibest voor de hond te eten krijgt.
het enige wat kan gebeuren is dat je er meer van zou moeten voeren als je kat er magerop zou worden. Ik heb die ervaring niet, mijn katten hebben alleen heel in het begin katten cb gegeten later alleen nog de honden variant.
Door roefus
#644948
Elly schreef: Ja, dat is precies wat ik bedoel. Aan het begin van dit topic wordt gevraagd of je de hondenvariant van Carnibest ook aan de kat kunt geven. Als je dit af en toe doet zal dat niet zo erg zijn, maar als je dit structureel voert zou een kat tekorten kunnen oplopen (als een kat inderdaad meer eiwit nodig heeft dan een hond, en dat is nou net de vraag).
Tja...ik gaf ook een enkele keer de hondenvariant.
Maar ik lees toch steeds dat een kat feitelijk een andere behoefte heeft, die uit veel meer eiwitten zou moeten bestaan dan de voeding van een hond.
Letterlijk geciteerd uit bijvoorbeeld het boek van Tannetje (dat voor mijn neus ligt):

"Wat is er anders aan katten? Veel. Katten zijn geen kleine honden. De stofwisseling van een kat is ingesteld op veel meer eiwitten dan een hond. Ze hebben veel meer eiwitten nodig. Ze missen bepaalde enzymen om plantaardige producten om te zetten in benodigde voedingsstoffen. Daarom hebben ze ook veel meer behoefte aan dierlijke eiwitten. ...enzovoorts enzovoorts......".

Dus dan redeneer ik bij mezelf dat ikzelf nooit een kat volledig op een honden - kvv van Carnibest zou zetten.
Ervan uitgaande dat zulke kvv zich toespitst op honden (er bestaat tenslotte een katten-variant en dat zal dan waarschijnlijk niet voor niets zijn).
Laatst gewijzigd door roefus op za 07 okt 2006, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
#645143
roefus schreef: Tja...ik gaf ook een enkele keer de hondenvariant.
Maar ik lees toch steeds dat een kat feitelijk een andere behoefte heeft, die uit veel meer eiwitten zou moeten bestaan dan de voeding van een hond.
Letterlijk geciteerd uit bijvoorbeeld het boek van Tannetje (dat voor mijn neus ligt):

"Wat is er anders aan katten? Veel. Katten zijn geen kleine honden. De stofwisseling van een kat is ingesteld op veel meer eiwitten dan een hond. Ze hebben veel meer eiwitten nodig. Ze missen bepaalde enzymen om plantaardige producten om te zetten in benodigde voedingsstoffen. Daarom hebben ze ook veel meer behoefte aan dierlijke eiwitten. ...enzovoorts enzovoorts......".

Dus dan redeneer ik bij mezelf dat ikzelf nooit een kat volledig op een honden - kvv van Carnibest zou zetten.
Ervan uitgaande dat zulke kvv zich toespitst op honden (er bestaat tenslotte een katten-variant en dat zal dan waarschijnlijk niet voor niets zijn).
Dus ze bestaan toch de kip met veel eiwit voor de kat en de kip die voor de hondenmaag geboren is, zou dat het bruine en het witte ei verklaren.
#645202
sylvia schreef: Dus ze bestaan toch de kip met veel eiwit voor de kat en de kip die voor de hondenmaag geboren is, zou dat het bruine en het witte ei verklaren.

::) Jaaaa dat zal het zijn ::) :2funny:

Nou bij mij krijgen ze gewoon de hondenvarianten..en elke dag een kuikentje en zo nu en dan wat koolvis, runder of kippenhartjes, soepvlees etc etc.
Laatst gewijzigd door Ollie op zo 08 okt 2006, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#645240
pippy schreef: Welke varianten als ik vragen mag?
Natuur, kip/rijst, lam/rijst en eend/rijst ? Of ...?
Bij mij eten ze de smuldier pens compleet, smuldier vlees compleet, AHV compleet, Duck compleet en binnenkort ook weer zo nu en dan carnibest.
#645255
roefus schreef: Tja...ik gaf ook een enkele keer de hondenvariant.
Maar ik lees toch steeds dat een kat feitelijk een andere behoefte heeft, die uit veel meer eiwitten zou moeten bestaan dan de voeding van een hond.
Letterlijk geciteerd uit bijvoorbeeld het boek van Tannetje (dat voor mijn neus ligt):

"Wat is er anders aan katten? Veel. Katten zijn geen kleine honden. De stofwisseling van een kat is ingesteld op veel meer eiwitten dan een hond. Ze hebben veel meer eiwitten nodig. Ze missen bepaalde enzymen om plantaardige producten om te zetten in benodigde voedingsstoffen. Daarom hebben ze ook veel meer behoefte aan dierlijke eiwitten. ...enzovoorts enzovoorts......".

Dus dan redeneer ik bij mezelf dat ikzelf nooit een kat volledig op een honden - kvv van Carnibest zou zetten.
Ervan uitgaande dat zulke kvv zich toespitst op honden (er bestaat tenslotte een katten-variant en dat zal dan waarschijnlijk niet voor niets zijn).
Carnibest voor de kat heeft inderdaad een hoger eiwitpercentage dan dat voor de hond. Ik zou een kat ook niet volledig de hondenvariant voeren.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door