Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#648774
Niemand moet zich persoonlijk aangesproken voelen maar ik vroeg me van de week af waarom ik nooit de vraag zie (dus ook op andere forums) of kattenvoer geschikt voor honden is?
Ik ben ook best prijsbewust en mijn katten mogen ook best wel eens een hapje Carnibest voor honden omdat ik er toch bijna altijd iets van makreel, tonijn, kip of iets las blik/maaltijdzakje doorheen verwerk.
#648958
Suzan54 schreef: Niemand moet zich persoonlijk aangesproken voelen maar ik vroeg me van de week af waarom ik nooit de vraag zie (dus ook op andere forums) of kattenvoer geschikt voor honden is?
Ik ben ook best prijsbewust en mijn katten mogen ook best wel eens een hapje Carnibest voor honden omdat ik er toch bijna altijd iets van makreel, tonijn, kip of iets las blik/maaltijdzakje doorheen verwerk.
De vraag wordt nooit gesteld denk ik omdat kattenvoer duurder is dan hondenvoer en omdat katten vaak kieskeuriger zijn dan honden. En het eiwitgehalte is dus hoger dan hondenvoer.
#649500
Ik had ook het idee dat het financiële aspect hier een grote rol speelt. Wanneer je je kat grover voer wilt geven dan zijn er voldoende andere mogelijkheden.
Gelukkig zit er ook in de Carnibest voor honden een zodanig hoog eiwitgehalte dat een kat die alleen die wil eten er niet snel echte problemen van zal oplopen.
In een ander topic wordt de vraag gesteld naar het taurinegehalte. Bij het standaardfabrieksvoer wordt dit voor katten toegevoegd omdat de grondstoffen zodanig (van kwaliteit) zijn dat er gewoon geen taurine in zit en dan gaat er na verloop van tijd van alles mis: hartkwalen, blindheid etc. Ik denk dat ieder vers voer, ook al is het voornamelijk van het rund, toch voldoende taurine bevat. Maar het is zo verschrikkelijk onnatuurlijk om een dier slechts één enkel product te laten eten. Er bestaat ook zoiets als het onlymeatsyndroom. Het fijne weet ik er niet van maar het voorbeeld gaat over de kat van een slager die extreme gezondheidsproblemen kreeg op een dieet van alleen vlees...
Daarom hou ik het bij mijn vijf V's: Voldoende Vocht, Variatie en Vers Vlees.
#649526
Suzan54 schreef: Ik had ook het idee dat het financiële aspect hier een grote rol speelt. Wanneer je je kat grover voer wilt geven dan zijn er voldoende andere mogelijkheden.
Gelukkig zit er ook in de Carnibest voor honden een zodanig hoog eiwitgehalte dat een kat die alleen die wil eten er niet snel echte problemen van zal oplopen.
In een ander topic wordt de vraag gesteld naar het taurinegehalte. Bij het standaardfabrieksvoer wordt dit voor katten toegevoegd omdat de grondstoffen zodanig (van kwaliteit) zijn dat er gewoon geen taurine in zit en dan gaat er na verloop van tijd van alles mis: hartkwalen, blindheid etc. Ik denk dat ieder vers voer, ook al is het voornamelijk van het rund, toch voldoende taurine bevat. Maar het is zo verschrikkelijk onnatuurlijk om een dier slechts één enkel product te laten eten. Er bestaat ook zoiets als het onlymeatsyndroom. Het fijne weet ik er niet van maar het voorbeeld gaat over de kat van een slager die extreme gezondheidsproblemen kreeg op een dieet van alleen vlees...
Daarom hou ik het bij mijn vijf V's: Voldoende Vocht, Variatie en Vers Vlees.
Dit is het all meat syndroom daarmee wordt bedoeld dat je dier tekorten oploopt als je alleen vlees voert, dus dat je iedere dag een biefstukje voorzet en erder niets.

Met een kvv loopt je dier dus nooit tekorten op want dat is een complete maaltijd ook al varieert er niets
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door