Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Yorick
#47956
Hoi iedereen,


Aangezien ik al heel veel info heb vergaard evm Barfen voor mijn honden zou ik nu mijn katten eens willen verwennen. Ik heb 2 schatten van gecastreerde katers, een Maine Coon en een Ragdoll. De Maine Coon heeft nog NOOIT blikvoeding gegeten, hij lust het gewoon niet! Beatel, de ragdoll, eet er wel van, liefst de Hillspaté, deze laatste is ook gek op rundsvlees. Ze krijgen brokjes, Hills en Iams. Hoe begin ik eraan? Oxo (MC) heeft vrij veel last van haarballen en heeft een zwak maagje. Ik heb ergens gelezen dat kippennekken een goede start is om te geven maar tot nog toe heb ik ze nergens gevonden. Wat raden jullie me aan om eens te testen?? (rauwe kippenlevers, harten en magen?) Ik heb nog niet gevonden wat Oxo lust qua vlees.

Ho ja, ook heb ik iets gelezen over 1dagskuikens? IS dit een goede starter en waar koop je zoiets??


Groetjes,


An
Laatst gewijzigd door Yorick op ma 02 feb 2004, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#47975
Je zou dennk ik misschien beter eerst met een kompleet versvoer beginnen,om een brokkenetende kat nu direkt aan dingen met bot en bij de kuikens zelfs met bevedering voor te schotelen gaat niet lukken ben ik bang.Probeer een kompleet voer en begin met stukjes soepvlees .Als dat lukt kun je ook eens een kuiken proberen en kippennekken,of score eens een muis ;D
Door Yorick
#47981
Hoi Sylvia,



Bedankt voor je reactie. Probleem is dat er hier geen winkels zijn die versvoeding voor katten verkopen :'( Ik heb al contact genomen met Carnibest en die leveren maar vanaf 50kg! Dat vind ik iets teveel van het goede! Af en toe smult Beatel van de Duck van de honden maar dat laat ik niet toe, dit is tenslotte hondenvoeding. Als ik stilletjesaan begin met rauwe kippefillet, magen, levertjes, soepvlees, en ..........??? En toch de brokjes in mindere mate laten staan is dit dan ook goed? Ik vrees ervoor dat Oxo dit zou eten eerlijk gezegd, dit is echt een brokkenheer.

Soms wou ik echt dat ik in Nederland woonde hoor, daar is naar mijn mening veel meer keuze op gebied van honden- en kattenvoeding (BIBI, Carnibest, Energique, ..) Wij hebben enkel Duck, Smuldier en Rodi.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#48005
Prins heeft ook een versvoer voor katten,je zou bij de dierenspeciaal zaak kunnen vragen of ze dat willen bestellen.Ik weet niet waar je woont maar als dat bij de grens in de buurt is zou je ook over de grens in Nederland bij een dierenspeciaalzaak prins versvoer bestellen.En ik dacht dat je nu ook CB kunt gaan kopen in st.willibrord en in Goes (de laatste weet ik niet zeker)
Door Yorick
#48027
Hoi,




Even iets rechtzetten! Carnibest levert ook per kilo bijvoorbeeld) maar dan zijn de verzendingskosten wel vrij duur ;)

Dus je raad me echt versevleesvoeding en geen zelfgemaakte voeding bestaande uit wat ik opnoemde in mijn vorig berichtje?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#48029
Ik weet niet of je voldoende weet wat je kat binnen moet krijgen,en dat een kat taurine moet binnen krijgen dat dat erg belangrijk is ,en waar dat inzit.Als je zomaar zelf wat aanrommelt kan ik persoonlijk niet achter barfen staan.Vandaar dat ik zei geef eerst een kompleet vers voer en bouw daar zelfmaak dagjes in tot je goed weet wat je moet geven zodat je kat geen tekorten opgaat lopen.Barfen is niet moeilijk maar in het begin vraagt het heel veel lees werk,en moet je je even heel goed verdiepen.
Door Yorick
#48037
Hoi Sylvia,



Ik weet dat het heel veel leeswerk vergt hoor en ik was zeer zeker niet van plat 'wat aan te modderen' hoor! Ik dacht gewoon dat het goed was van rauw vlees te geven om hen al te wennen en dat ik dan tegen die tijd hopelijk een versevleesvoeiding zou hebben gevonden. Ik zou ze gewoon graag het genot gunnen van een lekker bot dat is alles. (net als ik bij de honden doen, de basis blijft Duck maar 1 à 2 maal in de week wil ik hen eens extra verwennen)

Ik heb een mailtje gestuurd naar carnibest dus wie weet kan ik ze binnenkort op deze voeding zetten!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#48042
Als je nog hoofdzakelijk op de brokken zit of op het blik zou ik zeker geen botten geven,maar je kan dus wel soepvlees geven,rauwe vis (filet) rauwe hart, rauwe kipfilet ,ééndagskuikens (in zijn geheel) alleen denk ik dat je die in het begin even kort moet koken en open moet maken.Verder eigenlijk alle rundvlees,schapenvlees e.d
Door Yorick
#48065
ok bedankt! En van zodra ik Carnibest geef zal ik mijn licht weer op komen steken!

Tonijn uit blik (in eigen nat) mag dat ook (als ik een blikje opentrek voor mezelf word ze bijna gek vandaar de vraag...)

Nog eens bedankt hoor nu ben ik al iets wijzer en kan ik nog meer beginnen lezen!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#48067
Yorick schreef: ok bedankt! En van zodra ik Carnibest geef zal ik mijn licht weer op komen steken!

Tonijn uit blik (in eigen nat) mag dat ook (als ik een blikje opentrek voor mezelf word ze bijna gek vandaar de vraag...)

Nog eens bedankt hoor nu ben ik al iets wijzer en kan ik nog meer beginnen lezen!
Ja tonijn uit blik mag ook.
Door Yorick
#48610
Bedankt. Ik heb net een mailtje van duck gekregen waarin ze beweren dat de complete versie (kip/rund/lever) geschikt is voor katten maar dan stel ik me de vraag: hoe kan een versevleesvoeiding voor een hond ideaal zijn voor een kat? Toch maar liever niet! Ben nr een oplossing aan het zoeken voor de katten en ondertussen genieten ze van de rauwe snacks en de ontlasting blijft goed dus daar ben ik al blij om, Oxo heeft het ook mooi binnen gehouden dus ik ben blij ;)
Door roger
#48615
<<Bedankt. Ik heb net een mailtje van duck gekregen waarin ze beweren dat de complete versie (kip/rund/lever) geschikt is voor katten maar dan stel ik me de vraag: hoe kan een versevleesvoeiding voor een hond ideaal zijn voor een kat? Toch maar liever niet! <<




waarom kan dat niet An ?

volgens JdBL in haar boek "kruidengeneeskunde voor dieren"

blz. 261 in het hoofdstuk over de voeding van de kat:
"voor verdere bijzonderheden over het natuurlijke voedsel voor de vleeseter raadplege men hoofdstuk 5: de hond.

Dit boek is geschreven voordat de "brokkenfabrikanten " het woord "obligate" carnivoor uitvond voor de katten.

Duck heeft volgens mij gelijk, onze katten kregen altijd precies hetzelfde als onze honden., en dat ging perfect, verder vulden ze zelf aan met hetgeen ze zelf vingen.



Gr.
Roger.
Laatst gewijzigd door roger op di 03 feb 2004, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#48671
http://Duck heeft volgens mij gelijk, onze katten kregen altijd precies hetzelfde als onze honden., en dat ging perfect, verder vulden ze zelf aan met hetgeen ze zelf vingen.
Dus hondenvoer is goed voor plattelands katten die het gene wat ze tekort komen kunnen bijvangen.

De meeste stadskatten komen niet buiten en als ze buiten komen dan valt er voor de meeste niet al te veel te vangen,mij lijkt een op kattengericht dieet toch te verkiezen,boven hondenvoer.
Laatst gewijzigd door sylvia op di 03 feb 2004, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#48700
<<Dus hondenvoer is goed voor plattelands katten die het gene wat ze tekort komen kunnen bijvangen.<<

dat maakt verder niks uit of dat plattelandskatten zijn of stadskatten.

bij de patties van Billinghurst is het enige verschil tussen diegene voor honden en diegene voor katten enkel en alleen de 10 tot 15% groentemixen.
bij de kattenpatties verhoogt hij gewoon het rmb gedeelte tot 70 à 75 %.

(the barf dietblz. 68 en 70 en de folder die hij uitgegeven heeft toen hij zijn voer lanceerde en waar de volledige samenstelling van zijn patties in vermeld worden van A tot Z.

dus Billinghurst geeft 70 à 75 % RMb's voor katten 15 0 20 % orgaan, 10 % additieven die net hetzelfde zijn als voor honden en 0 tot 5% fruit;

Vermits er in Duck geen groenten zitten voldoet dit perfect aan de norm van kattevoer en in weze is er ook geen enkel verschil nodig;

Het zijn beide carnivoren, de een kan het wat langer uitzingen maar het zijn en blijven beide carnivoren die op perfect hetzelfde voer heel gezond kunnen leven.
Laatst gewijzigd door roger op di 03 feb 2004, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#48705
alleen zal er in het kattenvoer dus duidelijk een goeie taurine bron aanwezig moeten zijn,terwijl dat voor honden niet belangrijk is.Als je barft of als je kat de gelegenheid heeft zelf bij te vangen krijgt hij gevarieerd als je een KVV geeftv krijgt hij iedere dag hetzelfde,als er dan iets niet genoeg inzit zal hij dat dus tekort gaan komen,en daar kan aardig wat tijd overheen gaan eer je dat merkt.Ik denk dat in de natuur de prooidieren die gevangen worden ook anders zijn in variéteit kleine wilde katten zullen voornamelijk kleinere dieren vangen dan een wolf,wilde dieren weten vaak zelf welke dingen ze moeten aanvullen.Maar de kat die niet buiten komt is afhankelijk wat wij in het bakje gooien.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door