Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door kattenkindjes
#479767
In mijn informatie/oriëntatie-ronde, doe ik ook graag een beroep op jullie expertise.
Ik wil meer overgaan op versvoer/barfen voor mijn 4 katten. Qua soorten voedsel dat ik ze kan voorzetten en hoe ik ze meer en meer er aan kan laten wennen, heb ik al aardig wat info. En ik ben ook al begonnen met deze gewenningsfase (gaat niet zo heel erg snel, maar het begin is er).

Nu zit ik echter met het volgende: het gaat hier om 4 Sphynxen. Sphynxen verbranden hun eten ontzettend snel ivm het op peil houden van hun lichaamstemperatuur (ze hebben immers geen vacht om zich warm te houden) en het zijn daarnaast hele actieve katten. Nu wordt overal aangeraden om ervoor te zorgen dat ze 24 uur per dag de beschikking hebben over eten. Ze eten hier dan ook erg veel en omdat ze absoluut niet aan de dikke kant zijn, durf ik vooralsnog ook niet over te gaan op het weghalen van de brokken en ze “alleen maar” een paar keer per dag vers te geven. Ze lopen namelijk zowel overdag als ’s nachts geregeld naar de bakken om te eten. Sphynxen die te weinig (kunnen) eten, zien er binnen mum van tijd uit als wandelende skeletjes. Vooralsnog lijkt het erop dat er toch een combinatie van brok en vers zal moeten worden gebruikt.

Vers voer neerzetten, zoals ik nu de hele dag en nacht brokken heb staan, heeft volgens mij als risico dat er bederf kan optreden (al helemaal omdat hier, zeker in de winterperiode, de kachel volop brandt). Ik werk 4 dagen in de week en kan niet tussendoor eventjes naar huis om het voer bij te vullen.

Heeft iemand op dit forum hier wellicht ervaring mee, of tips?

Daarnaast heb ik nu een katertje dat een griepvirusje heeft opgelopen waardoor de afgelopen dagen zijn maag/darm-stelsel aardig van slag is. Dat wordt nu behandeld en het gaat weer de goede kant op. Voorlopig houdt dit voor hem in dat hij alleen licht verteerbaar voedsel tot zich mag nemen. Omdat hij sowieso al een wat gevoeliger maag/darm-stelsel heeft dan mijn andere 3 katten, is het vrij aannemelijk dat hij meer baat heeft bij licht verteerbaar voedsel voor een langere periode.

Nu heb ik begrepen van mijn dierenarts dat vers (rauw) voedsel voor hem in ieder geval op dit moment niet aan te bevelen is omdat het zwaarder te verteren is, dan gekookt voedsel en/of brokken.

Ook hiervoor hou ik me van harte aanbevolen voor jullie ervaringen/tips.

Ik zo snel niets hierover vinden op het forum, maar mocht het wel al eens besproken zijn, dan is een link naar het betreffende topic ook welkom !

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,
Linda
Door Borke
#479831
Welkom op Barfplaats Linda ;D

Zelf heb ik 6 Maine Coons, eentje die te zwaar is, 4 prima op gewicht en eentje die wel wat aan zou mogen komen.

Wij waren al zo lang als wij katten hebben - dat is inmiddels meer dan 25 jaar - gewend om altijd brokken te hebben staan en de katten aten altijd de hele dag door.

Een van ons zestal heeft echter voedselintolerantie en verdraagt de brokken niet. Toen zijn wij gestart met het alleen 's nachts voeren van de katten. Vijf met brokken in de ene kamer en de zesde kat met vers vlees in de andere kamer. Zij kreeg vers als wij naar bed gingen en in de ochtend.

Inmiddels doet zij het zo goed op vers dat we sinds enkele weken alle katten 'cold turkey' op vers overgezet hebben. Dit nadat de andere 5 gedurende ca 1-2 jaar met steeds meer enthousiastme de bakjes van de versetende kat leeglikten.

Mijn ervaring nu is dat de katten erg snel wennen aan 2x per dag eten, want zo doen wij het nu.

Wat ik zou doen als ik jou was is starten met 3x per dag vers te geven: 's ochtends, 's avonds en voor de nacht. Dat kan je ook doen als je werkt. De brokken zou ik in het begin er even bij laten staan.
Een stap verder zou ik de brokken weghalen en alleen neerzetten na het vers ontbijt als jij overdag weg bent.

Tijdens vakanties heb ik goede ervaring opgedaan met een voederautomaat op tijdklok, waardoor de buren niet altijd 2x per dag langs hoefden te komen. Dit ook met warm weer en het ging prima.
De automaat die wij hebben heeft 2 vakken dus daarmee kanje nog overdag 2x de katten eten geven, dan zou je dus aan 5 maaltijden per dag komen, dat is voor kittens voldoende, dus moet voor volwassen katten ook goed gaan lijkt mij.
Door Rosita
#479845
Hoi Linda,

Welkom op Barfplaats. Ten eerste is er een groot verschil tussen de verbranding van koolhydraten (brokken) en vet/eiwit (vers vlees). Koolhydraten leveren snelle energie (geeft pieken en dalen in de bloedsuiker) terwijl vet juist langzamer en meer verspreid energie levert (geeft een stabielere bloedsuiker). Door een sphynx brokken te geven zal hij inderdaad meerdere keren op een dag behoefte hebben aan energie omdat koolhydraten nou eenmaal snel verbranden en de rest wordt opgeslagen als vet (de reden dat heel veel katten overgewicht hebben). Daarom denk ik dat wanneer je een sphynx 3x per dag vers vlees geeft hij helemaal geen probleem zal hebben om mooi op gewicht te blijven. Overigens kan je rauw vlees best een paar uur uit de koeling laten, het bederft namelijk niet zoals verhit vlees dat wel doet. Ik zet b.v. 3x per dag een schotel neer voor mijn 2 katten en soms staat het wel 4 uur voordat alles op is (‘s nachts nog langer). Als laatste is niets zo licht verteerbaar dan vers vlees. Dat merk je aan de minimale hoeveelheid ontlasting. Zelf heb ik een kat met een bacterie overgoei (verstoorde darmflora) en hij verdraagt juist alleen vers vlees. Na heel lang zoeken en tig dieet brokken (hill's i/d enz.) later ben ik heel blij dat hij eindelijk goede ontlasting heeft. Die DA van jou moet dus maar even terug de college banken in ;).
Gebruikersavatar
Door sylvia
#479986
Hoi Linda,

Ten eerste van harte welkom op Barfplaats.

Ik denk dat als je gaat barfen met de katten dat je helemaal niet hoeft te zorgen dat er de hele dag eten staat, stukken vlees en bot blijven namelijk veel langer in het verteringssysteem en worden tot het maximum opgenomen. Dit houd in dat het dier veel langer verzadigd is.

Brokken zijn veel te snel verteerd en geven veel afval stoffen, zo is het bij fretten bv ook gewoon dat ze iedere twee uur moeten eten, ik heb begrepen van mensen die hun fretten hebben overgezet op barf dat dit dus helemaal niet meer hoeft de verzadiging is heel langdurig vergeleken met brok of blik.

Wat het katertje betreft , er is geen makkelijker verteerbaar voer dan het voer wat biologisch aansluit op het verteringssysteem van een carnivoor dan rauw vlees en botten. Ik zou hem eerst voorzichtig overwennen, gaat het in het begin goed zou ik hem direct in één keer overzetten, zijn darmflora moet worden opgebouwd en dat gaat het beste met een rauw dieet. Ter ondersteuning zou je ook nog een tijdje probiotica kunnen geven.
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 30 jan 2006, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door orion
#494516
Hoi Linda

Orion zet ik hier sóchtends circa 150 gram carnibest voor, en dan s avonds nog eens 150 gram
juist door deze carnibest is hij van de diaree afgeraakt

Let wel, carnibest voeren voor 4 sphynxen zou op 1 kilo per dag uit komen, minimaal dan denk ik, als je er verder niks anders bij voert, maar 1 voordeel, dik worden ze niet ;D
Door Borke
#494633
orion schreef: Let wel, carnibest voeren voor 4 sphynxen zou op 1 kilo per dag uit komen, minimaal dan denk ik, als je er verder niks anders bij voert, maar 1 voordeel, dik worden ze niet ;D
Nou dat denk ik niet, ik denk dat ze met veel minder toe kunnen.
Ik kan me tenminste niet indenken dat deze katten vrij buiten lopen en dan verbranden ze dus ook minder.

Onze 6 Maine Coons wegen samen 40 kg en die eten 1 kg CB per dag en dat is echt voldoende voor hen.
Onze katten zijn binnenkatten en buiten bezoekjes aan onze afgezette tuin of op het afgeschermde katerras, komen ze niet buiten.
Door orion
#495083
AstridStraver schreef: Nou dat denk ik niet, ik denk dat ze met veel minder toe kunnen.
Ik kan me tenminste niet indenken dat deze katten vrij buiten lopen en dan verbranden ze dus ook minder.

Onze 6 Maine Coons wegen samen 40 kg en die eten 1 kg CB per dag en dat is echt voldoende voor hen.
Onze katten zijn binnenkatten en buiten bezoekjes aan onze afgezette tuin of op het afgeschermde katerras, komen ze niet buiten.
het is bekend dat een sphynx zowie zo meer eet dan de gemiddelde kat
als ik Orion minder dan 250 gram per dag geef, zie je hem binnen no time afvallen :-\
Door Nelly
#495434
orion schreef: het is bekend dat een sphynx zowie zo meer eet dan de gemiddelde kat
als ik Orion minder dan 250 gram per dag geef, zie je hem binnen no time afvallen :-\

Lijkt me ook vrij logisch met zo'n bloot velletje ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door