Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Fido
#480825
[quote author=sylvia
Er werd rijst genoemd omdat het daar ook over ging dat katten die koolhydraten (de rijst in de carnibest) niet nodig hebben.
[quote][/quote]

Ja dat begrijp ik nu helemaal ;) en ik heb koolhydraten in het algemeen bedoeld :-\ , niet specifiek de rijst dus.

Ik hoop dat de miscommunicatie :-[ nu weer recht gezet is :)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#480836
Fido schreef: Ja dat begrijp ik nu helemaal ;) en ik heb koolhydraten in het algemeen bedoeld :-\ , niet specifiek de rijst dus.

Ik hoop dat de miscommunicatie :-[ nu weer recht gezet is :)
Ja hoor wat mij betreft helemaal :)
Door wenne
#480847
Fido schreef: Je maakt me nieuwschierig, wat studeer je? Vindt het leuk dat je Gent opnoemt :D
rara... wat denk je? ;D :P ;)
en ik heb koolhydraten in het algemeen bedoeld , niet specifiek de rijst dus.
Ik had het over de rijst in mijn eerste bericht, maar het feit blijft dat 2 onafhankelijke cursussen kattenvoeding stellen dat een kat helemaal GEEN behoefte heeft aan koolhydraten in de voeding. Dus als jullie daar anders over denken, dan zou ik graag weten vanwaar dat komt.
Laatst gewijzigd door wenne op di 31 jan 2006, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Fido
#480983
Ik denk..........................................diergeneeskunde

maaaaaaaar cursussen kattenvoeding zet mij op het verkeerde been ;D

Klopt het?
Door wenne
#481034
Daarom zeg ik ook:
Dus ja, in mijn ogen haalt een kat meer dan genoeg koolhydraten uit een graan- en groentenloos dieet (ook vlees bevat koolhydraten) en ze heeft dus absoluut geen behoefte aan rijst...
;D
En met "vlees" bedoel ik inclusief orgaanvlees...

PS: 100g kippenlever bevat er maar 3,4gram
Laatst gewijzigd door wenne op di 31 jan 2006, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#481036
wenne schreef: Daarom zeg ik ook:
Dus ja, in mijn ogen haalt een kat meer dan genoeg koolhydraten uit een graan- en groentenloos dieet (ook vlees bevat koolhydraten) en ze heeft dus absoluut geen behoefte aan rijst...
;D
En met "vlees" bedoel ik inclusief orgaanvlees...
Ja OK, ik vergat er ook bij te zeggen dat ik het geheel met jou eens was maar omdat je schreef "een kat helemaal GEEN behoefte heeft aan koolhydraten in de voeding" vond ik het de moeite waard om aan te halen dat er dus toch wel koolhydraat (zei het minimaal) in vlees aanwezig is. Dus heeft een kat nul % behoefte aan koolhydraat? Of dekt de koolhydraat in vlees zijn behoefte? (gewoon voor mijn begrip).
Door wenne
#481042
Lizzy schreef: Ja OK, ik vergat er ook bij te zeggen dat ik het geheel met jou eens was maar omdat je schreef "een kat helemaal GEEN behoefte heeft aan koolhydraten in de voeding" vond ik het de moeite waard om aan te halen dat er dus toch wel koolhydraat (zei het minimaal) in vlees aanwezig is. Dus heeft een kat nul % behoefte aan koolhydraat? Of dekt de koolhydraat in vlees zijn behoefte? (gewoon voor mijn begrip).
Da's een goeie vraag, en zoals ik het begrijp is het tweede het geval:
"De metabole behoefte voor glucose kan gehaald worden uit de glycerolfractie van de vetten en uit de glucogene aminozuren van de eiwitten."

en

"..sofern die Proteinzufuhr für die ständige Gluconeogenese genügt!"

Wat er dus op neerkomt dat een kat uit vet en eiwit zelf de benodigde glucose kan opbouwen. Maar lever e.d. dragen natuurlijk nog andere dingen bij dan alleen maar koolhydraten hé. En het is ook niet dat een kat helemaal geen koolhydraten kàn verteren en gebruiken, alleen doen ze dat veel minder efficïent dan minder strikte carnivoren, en kan je maar tot op een bepaalde hoogte gaan vooraleer koolhydraten een negatief effect krijgen.

EDIT: oeps, zie net dat ik hierboven schrijf "zoals ik het begrijp is het tweede het geval", dat moet natuurlijk zijn "het eerste", nl 0% behoefte aan koolhydraat in de voeding, ze kan de benodigde koolhydraten immers zelf maken uit vet en eiwit.
Laatst gewijzigd door wenne op wo 01 feb 2006, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Fido
#481444
Lizzy, Wendy geeft het zelfde antwoord dat ik anders nu had gegeven.

Ik had Erwin de verkeerde vraag gesteld: nl of een kat geen koolhydraten nodig heeft. Het antwoord is dan ja een kat heeft , wel weinig, maar wel koolhydraten nodig.

De kat is in staat om uit vlees de koolhydraatbehoefte te halen en heeft idd geen groente/granen nodig.

en met dank aan Wendy hebben jullie de uitleg hoe en waarom! ;D

Groeten, Edith
Door Lizzy
#481503
wenne schreef: Da's een goeie vraag, en zoals ik het begrijp is het tweede het geval:
"De metabole behoefte voor glucose kan gehaald worden uit de glycerolfractie van de vetten en uit de glucogene aminozuren van de eiwitten."

en

"..sofern die Proteinzufuhr für die ständige Gluconeogenese genügt!"

Wat er dus op neerkomt dat een kat uit vet en eiwit zelf de benodigde glucose kan opbouwen. Maar lever e.d. dragen natuurlijk nog andere dingen bij dan alleen maar koolhydraten hé. En het is ook niet dat een kat helemaal geen koolhydraten kàn verteren en gebruiken, alleen doen ze dat veel minder efficïent dan minder strikte carnivoren, en kan je maar tot op een bepaalde hoogte gaan vooraleer koolhydraten een negatief effect krijgen.

EDIT: oeps, zie net dat ik hierboven schrijf "zoals ik het begrijp is het tweede het geval", dat moet natuurlijk zijn "het eerste", nl 0% behoefte aan koolhydraat in de voeding, ze kan de benodigde koolhydraten immers zelf maken uit vet en eiwit.
OK Wendy, ik snap het. Waar ik alleen zo benieuwd naar was, is hoe dit onderzoek gedaan is.... Want als je de kat geen koolhydraat in de vorm van granen geeft via de voeding, dan gebeurd er dus in niks. Maar komt dat omdat de kat zelf koolhydraat maakt uit vet en eiwit of komt dat omdat de kat toch wel (zij het minimaal) koolhydraat binnen krijgt uit vlees/orgaanvlees en koolhydraat zelf maakt uit vet en eiwit. Snap je wat ik bedoel? (of ben ik weer nodeloos ingwikkeld?)
Door wenne
#482212
Lizzy schreef: OK Wendy, ik snap het. Waar ik alleen zo benieuwd naar was, is hoe dit onderzoek gedaan is.... Want als je de kat geen koolhydraat in de vorm van granen geeft via de voeding, dan gebeurd er dus in niks. Maar komt dat omdat de kat zelf koolhydraat maakt uit vet en eiwit of komt dat omdat de kat toch wel (zij het minimaal) koolhydraat binnen krijgt uit vlees/orgaanvlees en koolhydraat zelf maakt uit vet en eiwit. Snap je wat ik bedoel? (of ben ik weer nodeloos ingwikkeld?)
Bedoel je of ze de conclusie, dat een kat geen behoefte aan koolhydraten heeft, getrokken hebben uit
1)katten een volledig koolhydraatloos dieet te geven
of
2)katten een vlees/orgaanvlees dieet (met dus maar zoveel koolhydraten als in een natuurlijk dieet aanwezig is) te geven?

Ik kan je geen 100% zeker antwoord geven, maar als ze een béétje wetenschapper zijn dan moet het eerste het geval zijn, want anders kan je dat dus idd niet besluiten. Ik zal nog eens zoeken of ik de studie waarop beide cursussen dit baseren kan terugvinden.
Door Lizzy
#482246
wenne schreef: Bedoel je of ze de conclusie, dat een kat geen behoefte aan koolhydraten heeft, getrokken hebben uit
1)katten een volledig koolhydraatloos dieet te geven
of
2)katten een vlees/orgaanvlees dieet (met dus maar zoveel koolhydraten als in een natuurlijk dieet aanwezig is) te geven?

Ik kan je geen 100% zeker antwoord geven, maar als ze een béétje wetenschapper zijn dan moet het eerste het geval zijn, want anders kan je dat dus idd niet besluiten. Ik zal nog eens zoeken of ik de studie waarop beide cursussen dit baseren kan terugvinden.
Ja ja, dat is precies wat ik bedoel :D! Knap van jou, jij beschrijft het ook veel eenvoudiger ;D!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door