Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#469741
wenne schreef: Daar zijn we het dan niet over eens...
Trouwens als eierschaal dan toch dé oplossing is, waarom komt er dan altijd zoveel kritiek op een kvv dat geen botten bevat (ook als dat merk eierschaal zou bevatten ipv een synthetisch calciumsupplement)? Ik vind dat de "moeite" om botten te malen met een handmolen niets is in vergelijking met de meerwaarde die botten hebben tov eierschaal. Elementen zoals Koper, zink, magnesium, ... komen dan wel maar in relatief kleine hoeveelheden voor in vgl met calcium en fosfor, maar ze zijn daarom niet minder belangrijk. Om nog maar te zwijgen van hun onderlinge verhoudingen en van het beenmerg. Ik zeg niet dat een keertje eierschaal ipv bot kwaad kan, ik zeg wel dat ik allèèn eierschaal niet goed vind, want dat kan op langere termijn wel degelijk deficiënties en dergelijke veroorzaken.
Het commentaar op kvv's die geen botten gebruiken is omdat die een chemisch supplement gebruiken , niet omdat ze eierschaal gebruiken, ik gebruik 100 keer liever eierschaal dan een supplement.
over die deficienties, denk je dat of is dat een bewezen feit?
En wat betreft dit, kan ik niet anders dan één van jouw eigen uitspraken aanhalen...
goh je geeft antwoord naar verwachting
Daarenboven was het bij jouw kittens ook maar tijdelijk... tot ze botjes konden eten...
Ja, dat is zo, maar als 1 van mijn volwassen katten de botten laat staan krijgt hij ook alleen eierschaal. Beenmerg kun je overigens altijd door het eten geven, een mergpijp is zo leeg gepeuterd.

Kijk het staat boven twijfel dat bot de voorkeur heeft maar als ze dat niet eten dan kun je kiezen :

Malen ------ voor mij geen optie omdat dit vrij zwaar is en ik er geen tenniselleboog over heb.

gistocal o.i.d. --------vind ik geen optie omdat het niet natuurlijk is en neerslaat in de weke delen als je teveel geeft.

eierschaal---- een goeie optie
Door Borke
#472448
Ik zit nog steeds in mijn hoofd te 'malen' over die eierschalen ;D
Hoe lang duurt dat drogen Sylvia als je het op kamertemperatuur doet?

Inmiddels heb ik nu 4 katten erbij die CB eten, een groot succes voor mij ;D

Al 2 dagen lang eten ze niets anders.
Dat maakt nu dus een totaal van 5 CB katten en eentje die nog weigert, die zit nu apart met de brokken. Het is een dure hobby want met zijn vijven eten ze 1 kg CB.

Nu wil ik eerst zien dat ik nummer 6 aan de CB krijg en dan langzaam proberen zelf wat te gaan samenstellen voor de katten. Ieder dag stop ik wat CB in zijn bek en hij spuugt het niet uit, likt wel erna zijn bek af, maar proberen ho maar.
Ik denk dat ik hem vannacht maar eens geen brokken geef en bij de anderen zet met dat grote bord CB, een nachtje vasten dat kan hij wel hebben.

Wie heeft er nog wat tips waarmee ik het gemakkelijkste met zelf samenstellen start, zonder direct te gaan botten of eierschalen malen.
Wat is hetgeen waar alle katten dol op zijn, zonder dat ze botten hoeven te knagen?

Ik neem aan dat als ik bij mijn hond 4 dagen kvv en 3 dagen zelf samenstellen het kon doen zonder percentages te berekeken, dat dat bij de katten ook kan?
#472910
Je kunt bv ook de helft nog aan cb geven en de andere helft barf , ik merk hier dat ze van barf ook minder nodig hebben dan van kvv.

Ik doe die schalen altijd gewoon in een bak gooien en laat ze daar drogen, ik maal ze pas als ik een aardige voorraad heb liggen. maar je kunt bv ook de oven op de laagste stand zetten en ze zo drogen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door