Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mary
#457975
Ben 1 minuut lid en nu kom ik al met 6 vragen...zijn er misschien files waar ik deze antwoorden kan vinden? Maar in ieder geval al bedankt voor de meedenkers.


Een kat moet ongeveer (of minimaal?) 75 % rauw vlees en bot eten, wat moet de verhouding vlees-bot zijn?
Wat kan de rest zijn?

Heeft een kat echt groente nodig, zo ja wat voor groente?

Hoeveel gram per dag geef je je kat, in mijn geval een actieve kater van ongeveer 1 1/2?

Als ik dierlijke vetten wil toeveoegen, (ik ken alleen roomboter maar dat lijkt me niet de bedoeling)
wat voor dierlijke vetten kan je geven en waar koop je dat?

Kippenekken zijn moeilijk te vinden en bij de kraam waar ik erom vroeg, vroegen ze € 2,50 per kilo, toen
ik zei dat het voor de kat was ging het gelijk met 50 cent omlaag, ik denk niet dat ik daar moet kopen!


Welke delen met bot van de kip kan een kat zonder gevaar eten,
kipkarkassen zijn volop te koop net als kippevleugels, kan dat gewoon?
Door Mevroi Kruim
#458078
Ja, er is een aparte katten-afdeling hier waar het ook barst van de katten-informatie ;D ;D

Verhouding bot/vlees: ik voer ong.20% bot en de rest spiervlees, orgaan en ei. Geen groente, ik heb niet het idee dat ze dar nodig hebben, ze krijgen af en toe een hapje van de hondengroentemix, voor degenen die dat lusten, en verder zijn er twee die gekookte groente jatten ;D

Mijn katten zijn ouwetjes en eten gemiddeld. 100 gram per dag. De kleinste minder en de grootste meer. Maar er zijn hier op BP katten die wel 2 tot 3 maal zoveel eten.

Dierlijk vet is vet dat aan dieren zit. Dus buikvet, niervet, onderhuids vet bij bv kippen. Met name slachtdieren zijn vaak behoorlijk vet, wild is veel magerder. Dus als je een hele magere kat hebt en je wilt extra vet voeren dan is bv kip met vel een goeie optie. Maar meestal is het voldoende om gewoon meer van alles te voeren.

Katten kunnen gewoon alle botten van kip/parelhoenh/konijn/eend eten. Ouwe tandeloze exemplaren zoals die van mij hebben moeite met botten van de poten dus die maal ik, de rest gaat zo naar binnen *knaagknars*. Vleugels zijn voor bijna alle katten prima te doen, voor beginners kun je ze met een hamer platmeppen of inknippen met een snoeischaar. Karkassen gaat iha ook goed als je kat een goed gebit heeft. Nekken zijn helemaal prima voor beginners maar 20 euro per kilo is duur. Je kunt eens orndkijken naar andere poeliers of op zoek naar een kippenslachter. Die heeft vast ook karkassen voor je.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#458617
Mary schreef: Ben 1 minuut lid en nu kom ik al met 6 vragen...zijn er misschien files waar ik deze antwoorden kan vinden? Maar in ieder geval al bedankt voor de meedenkers.
Ten eerste welkom op bp.
Een kat moet ongeveer (of minimaal?) 75 % rauw vlees en bot eten, wat moet de verhouding vlees-bot zijn?
Wat kan de rest zijn?
De verhouding bot op het totaal is tussen de 10 en 20 %
Heeft een kat echt groente nodig, zo ja wat voor groente?
Nee een kat heeft geen groenten nodig
Hoeveel gram per dag geef je je kat, in mijn geval een actieve kater van ongeveer 1 1/2?
Voeren moet je op gevoel doen en dan bedoel op het gevoel van betasten en kijken (ingeval van een kortharige kat) en daar de hoeveelheid op aan passen begin met 150 gram of 200 gram op een dag en kijk hoe hij het daar op doet. Ik laat trouwens geen eten staan, ze krijgen eten en laten ze restvoer staan dan haal ik dat weg binnen de kortste keren eten ze in 1 x hun bakje leeg.
Als ik dierlijke vetten wil toeveoegen, (ik ken alleen roomboter maar dat lijkt me niet de bedoeling)
wat voor dierlijke vetten kan je geven en waar koop je dat?
Waarom zou je vetten willen toevoegen ? aan vlees zit al vet dus ik zie niet waarom je extra vet wil geven dat is helemaal niet gezond, teveel vet.
Kippenekken zijn moeilijk te vinden en bij de kraam waar ik erom vroeg, vroegen ze € 2,50 per kilo, toen
ik zei dat het voor de kat was ging het gelijk met 50 cent omlaag, ik denk niet dat ik daar moet kopen!
Als je er daar aan kan komen zie ik niet in waarom niet
Welke delen met bot van de kip kan een kat zonder gevaar eten,
kipkarkassen zijn volop te koop net als kippevleugels, kan dat gewoon?
Alle rauwe kippenbotten kan hij eten, kipkarkas en vleugels zouden geen probleem moeten zijn.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door