Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door James
#428346
Ik had het gisteravond met mijn vriend over het voeren van eendagskuikens aan de katten en die zag dat niet zo zitten.

Hij is niet zo'n moeilijke hoor... Want als ik een konijntje mee naar huis zou nemen en ik zou vragen of hij hem wil slachten, doet hij dat zonder probleem. Niet dat hij het leuk vindt... en niet dat ik het doe, want dan moet ik weer een hok gaan kopen en konijnenvoer, want ik ben een behoorlijk zacht ei....

Maar hij vertelde dat een deel van de eendagskuikens de molen in gedraaid wordt na het sorteren en een deel gaat levend in zakken... Met andere woorden, als je een zak eendagskuikens haalt dat het heel goed zou kunnen dat er zelfs nog een levende tussen zou zitten.

Weet iemand hoe dat precies zit met eendagskuikens?

Ik vind het namelijk geen probleem als er een beest geslacht wordt, maar met z'n allen levend in een zak vind ik eigenlijk een beetje te bruut....
Door Robian
#428356
Ik heb al heel wat kuikens bij de broederij weggehaald, maar ik heb er nog nooit een levende tussen gezien.

De kuikens worden voor dat ik ze ophaal vergast of verzopen.
Door cinta
#428391
als ik ze koop dan zijn ze al bevroren.. dus daar zou nooit een levende tussen kunnen zitten.
maar ik heb het verhaal dat er soms levende tussen kunnen zitten ook al eens gehoord.. volgens mij is dat een broodje aap verhaal, ;)
Door Kefraya
#428400
[quote="James"]
Ik had het gisteravond met mijn vriend over het voeren van eendagskuikens aan de katten en die zag dat niet zo zitten.

Hij is niet zo'n moeilijke hoor... Want als ik een konijntje mee naar huis zou nemen en ik zou vragen of hij hem wil slachten, doet hij dat zonder probleem. Niet dat hij het leuk vindt... en niet dat ik het doe, want dan moet ik weer een hok gaan kopen en konijnenvoer, want ik ben een behoorlijk zacht ei....

Maar hij vertelde dat een deel van de eendagskuikens de molen in gedraaid wordt na het sorteren en een deel gaat levend in zakken... Met andere woorden, als je een zak eendagskuikens haalt dat het heel goed zou kunnen dat er zelfs nog een levende tussen zou zitten.

Weet iemand hoe dat precies zit met eendagskuikens?

Ik vind het namelijk geen probleem als er een beest geslacht wordt, maar met z'n allen levend in een zak vind ik eigenlijk een beetje te bruut....


[/quote]
De kuikens die je bij de dierenwinkel koopt zijn idd ingevroren. Het is echter wel zo dat ze niet al te diervriendelijk gedood worden. Ze worden vergast, maar vaak gaat dat uit zuinigheidsoverwegingen met te weinig gas, zodat de kuikens een langzame dood sterven en er inderdaad regelmatig kuikens levend de zak ingaan (en ingevroren worden). Ik heb het verhaal gelezen (ik weet niet meer of dat hier was) dat er bij een roofvogelopvangcentrum ook eendagskuikens gevoerd worden en dat daar de nog levende kuikens liefdevol opgevangen werden. Die hadden dus op den duur heel veel haantjes!
De overige eendagskuikens gaan levend door een versnipperaar :-X :'(
Door Liselot
#428422
Ik was pasgeleden op een dag van een kattenvereniging en een van de spreeksters daar vertelde ook hoe zij gratis vergaste kuikens ophaalde bij een broederij, en dat ze onderweg ineens steeds meer piepjes hoorde ! Score: 28 levende kuikentjes.

Ik ben blij dat ik ze ingevroren koop, want ik zou ze willen houden !
Door Robian
#428434
Gelukkig bezuinigd de broederij waar ik ze ophaal dan niet op het gas. :-\

Ik zou dan wel heel veel huisdieren hebben :-X :P ;D
Door tieneke
#428439
[quote="Liselot"]
Ik was pasgeleden op een dag van een kattenvereniging en een van de spreeksters daar vertelde ook hoe zij gratis vergaste kuikens ophaalde bij een broederij, en dat ze onderweg ineens steeds meer piepjes hoorde ! Score: 28 levende kuikentjes.

[/quote]
:o :o :-X :-X
Gebruikersavatar
Door sylvia
#428459
Mijn moeder nam vroeger kuikens af van een kuikenfarm en die kwamen net vergast nog warm bij ons aan en daar zaten geregeld levende kuikens tussen. Mijn broertje en ik waren van het team "red het kuikentje" ::) we kiepten alle zakken om en zaten met ieder kuiken tegen ons oor om de levdende te vinden. Ik voer ook eendagskuikens, ik koop ze lekker ingevroren, no way dat daar een levende bij zit.
Door James
#428956
Tsja, dus toch geen broodje aap verhaal. Ik hoop maar dat degene die ingevroren worden vrij snel de vriezer in gaan zodat ze niet al te lang in zo'n zak hoeven te zitten. En dat het een hele goede vriezer is zodat het niet te lang duurt.

Het zou mij niet verbazen als ze levend ingevroren worden... Ik weet van baby muisjes dat ze die ook levend invriezen voor slangen. Maar dat is wel alweer een tijdje geleden....

Ik weet ook nog niet of ik het ga voeren hoor... Ik moet ook bekennen dat ik niet zou weten waar ik kuikens zou kunnen halen... Bij mij in de buurt zou ik geen boerderij weten waar ze dat doen. Of kan je ze ook bij een poelier halen?

Alles voor mijn beesies, dus als ik ze kan vinden denk ik wel dat ik het een keer probeer, maar hoop dan volgens mij stiekem dat ze ze niet lekker vinden. Mijn katten zitten nu ook rond het voerbakje te wachten tot er wat eetbaars ingegooid wordt. Er zit nu kvv van Bibi in en er ligt een stukje parelhoenkarkas en ze zitten luid protesterend te miauwen...
Door Liselot
#429038
Ik koop ze bij een dierenwinkel waar ze ze verkopen als slangenvoer. Maar ik moet echt dringend op zoek naar een ander adresje, want deze winkel vraagt 3 euro per kilo. Ik heb van andere mensen prijzen tussen de 0 en 1.5 euro gehoord.
Door Nelly
#430487
Ooit kocht ik kuikens bij een kuikenbroederij met een vuilniszak tegelijk voor m'n Newf-reu, gewoon omdat die niks anders kon verdragen en al gauw een dikke kilo kuikens per dag naar binnen werkte. Als je dan naar de dierenwinkel moet, kun je al gauw een lening openen bij de bank. Heel af en toe, misschien 3 of 4 keer in al die jaren (Boet is 11 jaar geworden) zat er eentje tussen die nog leefde. Nu koop ik ze voor de katten bij de dierenwinkel, hoewel ik erover denk om ze weer bij een broederij te gaan halen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#430560
De kuikens die nog leven als ze de vriezer ingaan die zijn binnen enkele tellen dood, ze zijn namelijk zeer snel onderkoeld.
Door James
#433876
Iemand toevallig enig idee waar je eendagskuikens in, of in de buurt van Den Haag kan halen?
Door Nelly
#433887
Dierenspeciaalzaak? Om te proberen of ze het lusten. Bij succes kun je kijken in de gouden gids bij kuikenbroederijen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door