Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Femke
#391845
JolandaB schreef: Ik denk dat het straks de bedoeling is dat hij 2 x per dag een maaltijd krijgt want het lijkt me niet fris om dat vlees de hele dag te laten staan...
ik heb 2 baby-warmhoud bordjes gekocht bij de hema (€ 5,50 per stuk). Die vul ik voor driekwart met water en gooi ik in de vriezer.
's ochtends haal ik het bordje eruit - dat is dan dus een klomp ijs geworden, vlees erin en dan ga ik naar mijn werk en als ik terugkom is het bordje niet meer koud maar het vlees ook (bijna) op.
's avonds idem dito. Zo blijft het vlees lange tijd koel.

Als het ene bordje in gebruik is dan ligt de andere alweer te bevriezen ;) ik vind het erg makkelijk.
Hoeveel CB heeft een kat ongeveer nodig per dag ??
hier eten ze samen 3 ons energique per dag.
Door Borke
#396499
Ik reageer een beetje laat maar twee deingen:

Taurine - Corine van Carnibest adviseert zelf om taurine toe te voegen als je de kat de hondenversie laat eten.
Overigens is dat niet zo ingewikkeld als het lijkt, want er bestaan kattensnoepjes waar je met een paar snoepjes al aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zit.

Koel houden vers vlees - Wij hebben een 'automatic catfeeder' gekocht in de dierenspeciaalzaak.
Werkt met een tijdklok (op batterijen) gaat het klepje naar het eten automatisch open op de ingestelde tijd, ons apparaat heeft 2 klepjes en een vrieselementje erbij wat je onder de bakjes voer kunt leggen.
Het vrieselementje gebruik ik eigenlijk nooit, omdat ik banger ben dat het eten te koud dan te warm wordt gegeten.
Zo kan ik (als we een keer een weekend weggaan) dus 3 maaltijden voor 1.5 dag serveren als het moet. Een maaltijd gewoon in een voerbakje en de andere 2 in de voederautomaat.
Is ook handig als tijdens de vakantie de buren oppassen. Meestal komen zij 2x per dag langs, maar als dat een keer niet lukt, dan is de voederautomaat een uitkomst.
Ik heb hem ooit eens gekocht voor een kitten van 4 maanden met chronisch diaree, zij moest 6x per dag eten krijgen en dat is lastig als je werkt.
(Nu weet ik dat ik haar gewoon vers had moeten voeren....)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#396595
AstridStraver schreef: Ik reageer een beetje laat maar twee deingen:

Taurine - Corine van Carnibest adviseert zelf om taurine toe te voegen als je de kat de hondenversie laat eten.
Overigens is dat niet zo ingewikkeld als het lijkt, want er bestaan kattensnoepjes waar je met een paar snoepjes al aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zit.

Ik vraag me af waarom Corinne dit adviseert, het toevoegen van taurine moet bij kattenvoer dat verhit is geweest, in rauw vlees zit voldoende taurine voor de kat dus zie ik geen reden om taurine extra toe te voegen aan een vers menu.
Door Borke
#396647
sylvia schreef: Ik vraag me af waarom Corinne dit adviseert, het toevoegen van taurine moet bij kattenvoer dat verhit is geweest, in rauw vlees zit voldoende taurine voor de kat dus zie ik geen reden om taurine extra toe te voegen aan een vers menu.
Wat je zegt klinkt logisch, maar als de fabrikant het zelf zegt?!
Voor mij is het geen punt, want Franny krijgt kattenCB dus ik heb er nooit op door gevraagd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#396650
AstridStraver schreef: Wat je zegt klinkt logisch, maar als de fabrikant het zelf zegt?!
Voor mij is het geen punt, want Franny krijgt kattenCB dus ik heb er nooit op door gevraagd.
Ik vraag me dus af waarom ze dat adviseert, misschien omdat het de gewoonte is dat er taurine bij kattenvoer moet, misschien zit het er bij Corinne ook gewoon "in" dat kattenvoer extra taurine moet hebben , dit is ook zo maar dan alleen voor verhit voer. Misschien is het vanuit het baat het niet schaad het niet oogpunt
Door Borke
#396659
sylvia schreef: Misschien is het vanuit het baat het niet schaad het niet oogpunt
Klinkt wel als een 'veilig' idee denk ik, alle dierenartsen roepen immers ook altijd om taurine (ja, ja ik weet het ... dierenartsen ....)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#396708
AstridStraver schreef: Klinkt wel als een 'veilig' idee denk ik, alle dierenartsen roepen immers ook altijd om taurine (ja, ja ik weet het ... dierenartsen ....)
Ja dat klopt natuurlijk ook, want als zij zelf bereide maaltijden voorschrijven moet je alles koken en dan gaat de taurine verloren. Toen vroeger het eerste fabrieksvoer er was voor katten zijn er heel veel katten overleden omdat men geen benul had dat katten geen taurine kunnen aanmaken en dat taurine alleen in rauw vlees voorkomt en verdwijnt bij verhitting zodat je taurine er uiteindelijk na verhitting weer moet toevoegen aan het fabrieksvoer.

Ik denk dat door deze geschiedenis het toevoegen van taurine een soort dwangmatig iets is, oowwwjeee katten voer daar moet taurine in want anders gaat het poesje dood. Mijn katten hebben heel lang op honden CB en bibi geleefd, en ze leven nog, sterker ze floreerde erop.
Door Borke
#396725
sylvia schreef: Toen vroeger het eerste fabrieksvoer er was voor katten zijn er heel veel katten overleden omdat men geen benul had dat katten geen taurine kunnen aanmaken en dat taurine alleen in rauw vlees voorkomt en verdwijnt bij verhitting zodat je taurine er uiteindelijk na verhitting weer moet toevoegen aan het fabrieksvoer.
Bij de Maine Coon komt - net als bij een aantal andere kattenrassen - een erfelijke hartaandoening voor (HCM).
Bepaalde fokkers weten het overlijden van de voorvaders van hun katten dan altijd aan taurine deficientie - da's lekker makkelijk uitgelegd...
Gebruikersavatar
Door sylvia
#396733
AstridStraver schreef: Bij de Maine Coon komt - net als bij een aantal andere kattenrassen - een erfelijke hartaandoening voor (HCM).
Bepaalde fokkers weten het overlijden van de voorvaders van hun katten dan altijd aan taurine deficientie - da's lekker makkelijk uitgelegd...

Ja het is altjd prettiger als je iets van buitenaf de schuld kan geven ::)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#397734
Femke schreef: ik zal corine eens vragen dan weten we het ;)
Nou dan weet je nog niks, want Corinne adviseert om Taurine toe te voegen. Ik denk dat de blakende gezondheid van mijn katten die een aardige periode op honden kvv hebben geleefd al genoeg zeggen,ze eten nu ook hondenvoer.....tenminste ze eten barf mee met de honden en daar krijgen ze ook echt geen taurine bij.
Door Femke
#397803
sylvia schreef: Nou dan weet je nog niks, want Corinne adviseert om Taurine toe te voegen. Ik denk dat de blakende gezondheid van mijn katten die een aardige periode op honden kvv hebben geleefd al genoeg zeggen,ze eten nu ook hondenvoer.....tenminste ze eten barf mee met de honden en daar krijgen ze ook echt geen taurine bij.


nee maar ze al vast een goede reden hebben om het toe te voegen, en als ik me daar in kan vinden dan weet ik voor mezelf zeker of ik wel of niet 'safe' bezig ben door de katten geen taurine in supplementvorm te geven.
Als ik me er niet in kan vinden dan laat ik het zoals het is.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#397914
Femke schreef: nee maar ze al vast een goede reden hebben om het toe te voegen, en als ik me daar in kan vinden dan weet ik voor mezelf zeker of ik wel of niet 'safe' bezig ben door de katten geen taurine in supplementvorm te geven.
Als ik me er niet in kan vinden dan laat ik het zoals het is.
oooowwwww op die fiets, ik ben wel benieuwd naar het antwoord.
Door Femke
#397921
sylvia schreef: oooowwwww op die fiets, ik ben wel benieuwd naar het antwoord.
Zij voegt een kleine hoeveelheid toe, om zeker te weten dat het taurine gehalte goed is maar het is ook goed als je het doet zoals ik het doe (ik voer energique en geef regelmatig hart en bijv. soepvlees bij).

Ik was al gerustgesteld, maar nu helemaal ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door