Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door sylvia
#378351
Loeka schreef: Ik ben het dus helemaal niet met Sylvia eens om meteen zodra de kleintjes komen over te schakelen op vers. :P Ik zou de eerste week hetzelfde voeren als ze gewend waren. Helaas in dit geval zijn het brokken... Door de stress van het verhuizen enz kan een kat al aan de diarree raken of erger. Ik zou dan niet ook nog eens zijn voeding tegelijk veranderen. Bovendien denk ik dat de verhuizing extra hard aan komt bij deze kleintjes omdat ze eigenlijk gewoon nog bij hun moeder horen te blijven op die leeftijd.
Dit is een echte brokken geprogrammeerd antwoord. Met alle respect hoe jij het wilt doen maar de meeste kittens kunnen net als de meeste pups gewoon in één keer over, ergo het is zelfs beter omdat in de eerste weken de darmflora wordt opgebouwd en juist dan dat verse vlees zo belangrijk is voor een goede opbouw.

Met overstappen op ander voer als je het over brokken en blik hebt , ja daar ben ik het met je eens.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#378353
mdehond schreef: Ik ben het met je eens dat ze niet gelijk op ander voer moeten. Ik geef ze daarom ook gewoon eerst hun oude voer.
Ik ben alleen bang dat mijn portomonnee Duck niet toe zal laten. Daarom ga ik denk ik op zoek naar een brok die beter is dan de standaard en dan af en toe Duck zal voeren. Alhoewel ik liever alleen Duck zou gaan voeren...

Op 1 punt ben ik het niet met je eens. Mijn mening is dat kittens van 8 weken best weg kunnen. Maar goed, die discussies zijn al vaker gevoerd, dus die gaan we niet nog een keer voeren :P

Maar goed.... Dan heb ik eigenlijk stiekem dus nog een vraagje...

Kan ik Duck ook voeren in combinatie met bijvoorbeeld biofood of een ander merk natuurvoeding in brok variant???

Worden jullie al gek van mij met mijn vragen???

Ben je wel instaat om de DA kosten voor blaasgruis te betalen en eventuele nierproblemen, en dat is geen rot opmerking maar een zeer reeele toekomst voor een kat die brokken te eten krijgt.

welke brok je wilt gaan voeren is dan om het even welke je het meeste aanspreekt
Door Rosita
#378370
Het zou heel erg jammer zijn als je merendeels brokken gaat voeren. Het gaat namelijk niet alleen om rauw versus steriel, vlees versus graan en natuurlijke voedingstoffen versus kunstmatige (toegevoegde) voedingstoffen, maar waar het ook om gaat is het verschil in vocht. Brokken bevatten hooguit 10% vocht terwijl een kvv (of vlees in het algemeen) 60% vocht bevat.

Een kat heeft een onderontwikkeld gevoel voor dorst. Anders dan honden en mensen die op de hoeveelheid natte stof letten in hun voeding, letten katten alleen op de hoeveelheid droge stof. Dit komt waarschijnlijk omdat de kat een achtergrond heeft van een woestijndier, hij is gewend om merendeels van zijn vocht uit zijn prooi te halen. Katten compenseren dus niet genoeg voor het vocht tekort in brokken.

Dit tekort aan vocht in combinatie met de slechte kwaliteit eiwit en de grote hoeveelheid graan zorgt ervoor dat steeds meer DA brokken in verband brengen met gezondheidsproblemen zoals: blaasgruis, nierfalen, suikerziekte, inflammatory bowel disease en overgewicht. Van blaasgruis is zelfs wetenschappelijk vastgesteld dat de kans erop vele malen groter is (meer dan 50%) wanneer een kat een droge graanrijke voeding eet.

Ik weet dat het voeren van vers vlees meestal duurder is dan het voeren van brokken, maar dan heb je het vaak over een kleine afname van een DSZ. Mijn 2 katten eten voor 1 euro per dag aan Carnibest (2 euro voor 500 gr.), en dit kan nog goedkoper als ik nog meer zou afnemen. Ik ben dus echt niet duurder uit dan wanneer ik Hill’s of Royal Canin zou voeren :-X ;D.

Groetjes Rosita
Door mdehond
#378372
Hallo allemaal,

Even een antwoord voor iedereen tegelijk. Ik kan helaas niet in grote verpakkingen kopen omdat ik maar een kleine vriezer heb. Daar passen dus maar een paar pakjes tegelijk in. Mijn ouders hebben een grote vriezer maar die wonen een half uur van mij vandaan. Daar kan ik op zich wel invriezen maar als ik het daar moet ophalen ben ik alsnog meer kwijt aan benzine.

Ik leg iedere maand geld opzij voor dierenarts kosten en mijn vriend wil ook bijspringen indien nodig.

Ik weet dat er verschillende onderzoeken zijn gedaan en ik weet ook dat katten die brokken krijgen sneller last van lwaaltjes hebben.
Daarom ben ik ook serieus aan het overwegen, maar als ik het niet allemaal kan opbrengen dan houdt het gewoon op. Hoe jammer ik dat zelf ook vind.

Welke merken zijn goedkoper en ook goed, weten jullie dat ook???

Groetjes Manon
Door Femke
#378402
ik voer de katten energique. Ik heb 2 katten, koop verpakkingen van 12 kilo (dat past bij mij in 1 lade van de vriezer) en dat kost me 35 euro per 6 weken.

Als ik de kans had om de katten zo jong aan rauwvoer te laten wennen (mijn katten zijn herplaatsers) dan zou ik dat zeker doen! En niet alleen de kvv's maar zeker ook kipnekken enzo. Mijn katten zijn zulke trutten met eten maar ik kán ze niet goedkoper voeren omdat ze niets willen 'met stukjes' :-\. Anders had ik ze met de honden laten mee eten (carnibest natuurvoer)

Zelf samenstellen is altijd goedkoper maar dat moet je kat wel willen. En oudere katten willen dit vaak niet :-X
Door wenne
#378407
Hier ook 2 katten, ze eten samen voor 80cent carnibest per dag (en ik koop het nog vrij duur in, in vergelijking met sommige anderen hier). Op andere dagen krijgen ze een zelfgemaakte mix, kippenvleugels, binnenkort ook nekjes, ...

Die 80cent vind ik het meer dan waard én zeer betaalbaar... Sommige droogvoeren (lang niet alle) komen misschien goedkoper uit per dag, maar als je dan constant loopt te sukkelen met de gezondheid van je katten en naar de DA moet... De aandoeningen die Rosita aanhaalt zijn echt helemààl niet zeldzaam bij katten die brokken krijgen... :(
Laatst gewijzigd door wenne op wo 31 aug 2005, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
#378425
mdehond schreef: Hallo allemaal,

Even een antwoord voor iedereen tegelijk. Ik kan helaas niet in grote verpakkingen kopen omdat ik maar een kleine vriezer heb. Daar passen dus maar een paar pakjes tegelijk in. Mijn ouders hebben een grote vriezer maar die wonen een half uur van mij vandaan. Daar kan ik op zich wel invriezen maar als ik het daar moet ophalen ben ik alsnog meer kwijt aan benzine.

Ik leg iedere maand geld opzij voor dierenarts kosten en mijn vriend wil ook bijspringen indien nodig.

Ik weet dat er verschillende onderzoeken zijn gedaan en ik weet ook dat katten die brokken krijgen sneller last van lwaaltjes hebben.
Daarom ben ik ook serieus aan het overwegen, maar als ik het niet allemaal kan opbrengen dan houdt het gewoon op. Hoe jammer ik dat zelf ook vind.

Welke merken zijn goedkoper en ook goed, weten jullie dat ook???

Groetjes Manon
op marktplaats kun je soms voor 50 euro al een leuk tweedehands vriezertje kopen. En echt waar, als je wat meer voer tegelijk kwijt kunt dan heb je die 50 euro binnen no-time terug verdiend!! vraag anders eens rond in je familie- of collegakring. Soms hebben mensen een vriezertje op zolder staan, of kennen ze iemand die net gaat samenwonen en een vriezer over heeft.

Even ter vergelijk: voorheen voerde ik de honden dus ook energique voor € 3,16 per kilo. Nu koop ik Carnibest voor € 2,30 de kilo (grootverbruik prijs als ik meer dan 100 kilo afneem) Lijkt misschien per kilo niet veel verschil, maar mijn honden eten samen wel 100 kilo voer in de 3 maanden, en dan scheelt het met inkopen ineens 86 euro! Dan heb ik mijn vriezer er al uit met 1 keer voer halen ;)
Door Rosita
#378502
Tja, iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij/zij zijn viervoeter te eten geeft. Het woord kwaaltje vind ik overigens een understatement. Nierfalen is doodsoorzaak nr. 1 onder de katten en blaasgruis komt ook ontzettend vaak voor. Oude mensen kunnen last van kwaaltjes hebben en oude katten natuurlijk ook, maar nierfalen en blaasgruis is toch echt iets meer dan een kwaaltje. Beide aandoeningen kosten een hoop geld en nierfalen is dus ook nog dodelijk. Mijn kat Dante heeft nierproblemen. Hij wordt in november pas 5 jaar. Als kitten heeft hij een infectie opgelopen. Mijn andere kat Nero heb ik onlangs in moeten laten slapen wegens lymfklier kanker. Ook hij moest nog 5 jaar worden. Mijn derde kat Dayna is een herplaatsingskat die voordat ze bij mij kwam altijd brokken heeft gegeten. Ze was 6 jaar toen ze voor het eerst vers vlees kreeg, met haar is het dus ook afwachten of ze schade heeft overgehouden (buiten het gebit om) aan haar brok verleden. Wat Nero mankeerde, wat Dante mankeert en wat Dayna wellicht gaat mankeren, daar kan en kon ik helemaal niets aan doen of veranderen. Waar ik wel wat aan kan doen is hun voeding. Naast de kosten voor de DA horen de kosten voor een gezonde voeding er dus ook bij. Wel heb je een grote kans dat je door het voeren van vers vlees veel minder vaak bij de DA zit, en geloof mij die zijn pas duur >:(.

Groetjes Rosita
Door Mevroi Kruim
#378566
Ik heb (via BP!) een grote vriezer gescoord voor 50 euro, inclusief brengen! En ik betaal aan barf voor 5 katten ong 1,50 euro per dag. Dat was ik aan 'betere' brokken ook met gemak kwijt. Over de prijs van blaas- dan wel nierdieet zwijg ik dan maar helemaal, evenals over de ellende die blaas- en nierontstekingen en gruis voor katten met zich meebrengen.
Verkeerde zuinigheid dus.
Door mdehond
#378653
Wij wonen in een klein huisje waar geen vriezer meer inpast. Het lijkt nu wel alsof ik alles wil tegen spreken, maar dat is bij ons geen optie. Wij wonen in een klein huurhuisje en hebben een klein schuurtje die al van onder tot boven vol staat met een fiets en een motor. Dus helaas is dat voor ons geen optie.

Ik denk dat we dit onderwerp kunnen sluiten. Ik zal nog eens gaan rekenen als ik gewone pakketjes moet kopen in de dierenwinkel ipv grootverpakkingen.

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties...

Groetjes Manon
Door Femke
#378657
mdehond schreef: Wij wonen in een klein huisje waar geen vriezer meer inpast. Het lijkt nu wel alsof ik alles wil tegen spreken, maar dat is bij ons geen optie. Wij wonen in een klein huurhuisje en hebben een klein schuurtje die al van onder tot boven vol staat met een fiets en een motor. Dus helaas is dat voor ons geen optie.

Ik denk dat we dit onderwerp kunnen sluiten. Ik zal nog eens gaan rekenen als ik gewone pakketjes moet kopen in de dierenwinkel ipv grootverpakkingen.

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties...

Groetjes Manon
hey manon......het wat niet bedoeld om je aan te vallen hoor, ik wilde je alleen maar op weg helpen ;)
Door mdehond
#378771
Femke schreef: hey manon......het wat niet bedoeld om je aan te vallen hoor, ik wilde je alleen maar op weg helpen ;)
Heey,

Zo vat ik het ook niet op hoor... Maar ik weet wat ik wilde weten daarom stelde ik het voor. Maar jullie morgen natuurlijk gewoon blijven reageren hoor ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#378854
mdehond schreef: Heey,

Zo vat ik het ook niet op hoor... Maar ik weet wat ik wilde weten daarom stelde ik het voor. Maar jullie morgen natuurlijk gewoon blijven reageren hoor ;)
Heb je ook een zelf slachtende slager in de buurt misschien ?
daar kun je bv kopvlees kopen en dat is ook niet zo duur
Door mdehond
#378947
sylvia schreef: Heb je ook een zelf slachtende slager in de buurt misschien ?
daar kun je bv kopvlees kopen en dat is ook niet zo duur
Ik zou het niet weten, maar ik kan dat wel eens gaan uitzoeken...
Bedankt voor de tip!
Door Debora
#379164
Zo groot is mijn huisje ook niet hoor, en bij mij staat de vriezer op het balkon. Ik kan er dus zelf bijna niet meer bij daar maar dat interesseert me niet. Iedere keer weer leuk om ze te zien genieten als ze bijvoorbeeld staan te voetballen met eendagskuikens ;D (en ze daarna opeten natuurlijk)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door