Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mjose
#3379069
Hallo,
Ik had een vraagje betreffende mijn Persje van net 1 jaar oud , 3.6 kilo
Ik heb haar een tijdje op kvv gehad ( bibi, cb en bandit) maar 's ochtends geeft ze dan vocht/ gal over. Wat ze zelf heel naar vindt en de koppeling naar de kvv ook lijkt te leggen.Ik geef 4 maaltijden op de dag van 30 gram en de 1e maaltijd is tussen 7 - 8 uur en de laatste rond 22.00-22.30.
De nacht is te lang voor haar ?
Mijn andere katje van 10 maanden heeft er geen last van.
Barfdingetjes vindt ze 3 x niks ( heb kippennekje geprobeerd laatste maaltijd om te kijken of dat wat 'langer op de maag' zou liggen maar helaas.
Iemand advies ?
Laatst gewijzigd door Mjose op di 18 jun 2019, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3379080
Welkom op barfplaats!

Normaal zou ik zeggen bij gal spugen voor het eten om dan juist vaker te voeren. Maar ik denk dat je in dit geval mogelijk juist te vaak voert voor je pers. Hierdoor worden de porties namelijk nogal klein. En verteert het sneller, waardoor ze sneller een hele lege maag heeft.


Hoe lang heeft ze trouwens dit gehad? Al de tijd dat je kvv voerde en gelijk vanaf begin af aan?
Ze at/eet geen brokjes erbij of (overmatig) snoepjes of zelfs mogelijk bij de buren mee?

Overgeven kan natuurlijk ook van een haarbal komen of een virusje. Perzen zijn wat gevoeliger voor haarballen, door hun lange vacht.



Er zijn aardig wat katten die ineens een barfonderdeel in de voerbak niet op prijs stellen. Ze zitten er dan glazig naar te kijken (of naar jou) en doen er verder niets mee. Klein snijden en platmeppen helpt dan. En een andere kat die het wel eet. Dan gaat meestal bij de meeste katten op een gegeven moment een lampje branden.
Perzen, ook traditionele, hebben meestal meer moeite met barfen, door de vorm van hun kaak en aangezicht. Het kan ook zijn dat het bij hele moderne perzen barfen zelfs onmogelijk is, door de verminderde scharing van het gebit.
Ik weet natuurlijk niet of dit ook voor jullie opgaat.
Door Mjose
#3379087
koekje schreef:Welkom op barfplaats!

Normaal zou ik zeggen bij gal spugen voor het eten om dan juist vaker te voeren. Maar ik denk dat je in dit geval mogelijk juist te vaak voert voor je pers. Hierdoor worden de porties namelijk nogal klein. En verteert het sneller, waardoor ze sneller een hele lege maag heeft.
Ik heb gedacht 3 x daags..maar dan was ik bang voor overdag gal spugen. Van 9 tot 18 is dan ook zo'n lange tijd. Zo'n dag heb ik maar 1 x in de week hoor want dan moet ik 's middags werken ipv de ochtend...normaal krijgt ze rond 13 uur en 17 uur ook de maaltijd. Maar kan altijd proberen natuurlijk !

Hoe lang heeft ze trouwens dit gehad? Al de tijd dat je kvv voerde en gelijk vanaf begin af aan?
Ze at/eet geen brokjes erbij of (overmatig) snoepjes of zelfs mogelijk bij de buren mee?
Vanaf de 2e dag kvv begon ze 's morgens te spugen. Voorheen op de brokjes ze daar geen last van. Maar dan kon ze 's nachts ook pakken. Ze vindt het ook echt naar.
Snoepjes is ze geen fan van en buiten de deur eten kan niet. Ze komt alleen in de afgeschermde tuin bij ons.
Wel is het een kort gedrongen katje. Inwendig ook misschien ? :-)




Er zijn aardig wat katten die ineens een barfonderdeel in de voerbak niet op prijs stellen. Ze zitten er dan glazig naar te kijken (of naar jou) en doen er verder niets mee. Klein snijden en platmeppen helpt dan. En een andere kat die het wel eet. Dan gaat meestal bij de meeste katten op een gegeven moment een lampje branden.
Perzen, ook traditionele, hebben meestal meer moeite met barfen, door de vorm van hun kaak en aangezicht. Het kan ook zijn dat het bij hele moderne perzen barfen zelfs onmogelijk is, door de verminderde scharing van het gebit.
Ik weet natuurlijk niet of dit ook voor jullie opgaat.
Gebitje is mooi in orde en een heel plat gezichtje heeft ze niet gelukkig. Maar wat kijkt ze vies als de andere kat zijn kippennekje eet. ;D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3379104
Ik zou ook naar 3 maaltijden gaan en dan niet de 2e maar de 3e maaltijd afschaffen. En de 2e evt opschuiven.
Alleszinds de rest bij de avondmaaltijd zodat de avondmaaltijd ongeveer dubbel zo groot is als nu.
Het is niet onlogisch dat als je de hele dag kleine beetjes geeft, het lichaam niet 9 of 10u kan overbruggen zonder extra brandstof. Dus moet ze net voor die periode meer krijgen dan de rest van de dag.

Ze is mooi op gewicht op deze hoeveelheid voer?
Ze wordt niet mager?

In extremis kan je ook een voer automaat met tijdslot overwegen. Die kan je dan op 3-4u 's nachts instellen.
Maar ik zou eerst eens de avondmaaltijd vergroten.

En wanneer geeft ze precies gal over? Net voor ze moet eten' s ochtends?
Want in dat geval kan je stilletjes aan ook wat meer variatie brengen in het tijdstip dat je eten geeft. Zodat haar lichaam niet zo op de klok ingesteld staat.
Door Too
#3379107
Een van mijn dames spuugt vaak heel vaak, bij haar is het echt een pavlov-reactie... ze anticipeert op wat er gaat komen

Zelfs eind van de middag thuis komen en fiets in de berging zetten kan het triggeren of dat ze ziet/hoort dat je echt wakker wordt ... verse warme lege magen kots :yucky:
Ik heb niet zozeer vaste voertijden als wel redelijk vaste volgordes/rituelen dat is er zo ingeslopen en daar reageert ze op.
Vaker en onvoorspelbaar voeren maakte dat ik nooit meer zonder struikelen naar de keuken kon, ik vind dat heel vervelend en onrustig en ben terug naar 2x voeren gegaan.
Door Mjose
#3379121
pearlsofpassion schreef:Ik zou ook naar 3 maaltijden gaan en dan niet de 2e maar de 3e maaltijd afschaffen. En de 2e evt opschuiven.
Alleszinds de rest bij de avondmaaltijd zodat de avondmaaltijd ongeveer dubbel zo groot is als nu.
Het is niet onlogisch dat als je de hele dag kleine beetjes geeft, het lichaam niet 9 of 10u kan overbruggen zonder extra brandstof. Dus moet ze net voor die periode meer krijgen dan de rest van de dag.
Begrijp ik.
Ik zou de 2e maaltijd kunnen verplaatsen naar 15.30 en de avondmaaltijd 22.30 doen. Zit ik alleen 1 x in de week met een probleem daar ik dan van 13 uur tot 18 werk. De rest vd week werk ik de ochtenden. Dan zou ze die bewuste dag ook veel uur ertussen hebben zitten ?
Ze is mooi op gewicht op deze hoeveelheid voer?
Ze wordt niet mager?
Ze is iets afgevallen...ook omdat ze de kvv steeds slechter eten gaat. Ik vul het nu maar wat aan met Porta 21 en Granatapet delicatesse ( dit is natuurlijk vloeken in de kerk op een barfforum :D ) Als ik dat geef om 22.30, van natvoer mag ze meer natuurlijk, houdt ze vaak ietsje over die ze 's nachts ergens opeet , ( ze eten hier allemaal uit surefeeds ) en komt ze de nacht wel goed door zonder braken
Denk je dat ze te weinig krijgt met 120 gram kvv ? ik hou een beetje 30 gram ( en een beetje) aan per kilo?
In extremis kan je ook een voer automaat met tijdslot overwegen. Die kan je dan op 3-4u 's nachts instellen.
Maar ik zou eerst eens de avondmaaltijd vergroten.
Daar gaat een ander klein hongerlappie van 10 maanden dan mee vandoor. :P
Welke hoeveelheden zou jij geven ?
En wanneer geeft ze precies gal over? Net voor ze moet eten' s ochtends?
Want in dat geval kan je stilletjes aan ook wat meer variatie brengen in het tijdstip dat je eten geeft. Zodat haar lichaam niet zo op de klok ingesteld staat.
Dat is wisselend. Soms om 5 uur, soms om 8 uur en alles ertussen in . Het eetmoment 's ochtends ligt zo tussen de 7 en 9 uur.
Laatst gewijzigd door Mjose op ma 17 jun 2019, 15:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Mjose
#3379122
Too schreef:Een van mijn dames spuugt vaak heel vaak, bij haar is het echt een pavlov-reactie... ze anticipeert op wat er gaat komen

Zelfs eind van de middag thuis komen en fiets in de berging zetten kan het triggeren of dat ze ziet/hoort dat je echt wakker wordt ... verse warme lege magen kots :yucky:
Ik heb niet zozeer vaste voertijden als wel redelijk vaste volgordes/rituelen dat is er zo ingeslopen en daar reageert ze op.
oh hihihi sorry maar ik moet hier wel wat om grijnzen. Ze zijn zoooo slim ! ;D
Vaker en onvoorspelbaar voeren maakte dat ik nooit meer zonder struikelen naar de keuken kon, ik vind dat heel vervelend en onrustig en ben terug naar 2x voeren gegaan.
Soof kielhaalt me dan ! :biggrin2: Ook omdat de hondjes hier 3 keer krijgen. Ook kvv. Mijn oudste heeft chronische alvleesklierontsteking vandaar de wat meer en kleinere porties. De andere 2 doen gezellig mee.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3379128
Mjose schreef:Begrijp ik.
Ik zou de 2e maaltijd kunnen verplaatsen naar 15.30 en de avondmaaltijd 22.30 doen. Zit ik alleen 1 x in de week met een probleem daar ik dan van 13 uur tot 18 werk. De rest vd week werk ik de ochtenden. Dan zou ze die bewuste dag ook veel uur ertussen hebben zitten ?


Ze is iets afgevallen...ook omdat ze de kvv steeds slechter eten gaat. Ik vul het nu maar wat aan met Porta 21 en Granatapet delicatesse ( dit is natuurlijk vloeken in de kerk op een barfforum :D ) Als ik dat geef om 22.30, van natvoer mag ze meer natuurlijk, houdt ze vaak ietsje over die ze 's nachts ergens opeet , ( ze eten hier allemaal uit surefeeds ) en komt ze de nacht wel goed door zonder braken
Denk je dat ze te weinig krijgt met 120 gram kvv ? ik hou een beetje 30 gram ( en een beetje) aan per kilo?


Daar gaat een ander klein hongerlappie van 10 maanden dan mee vandoor. :P
Welke hoeveelheden zou jij geven ?

Dat is wisselend. Soms om 5 uur, soms om 8 uur en alles ertussen in . Het eetmoment 's ochtends ligt zo tussen de 7 en 9 uur.
Ik zou haar dan net voor je vertrekt eten geven. Ofwel altijd, ofwel enkel die dagen.

Dat natvoer en brokken, geef je dat al de hele tijd? Of enkel nu?
Want wisselen tussen koolhydraatvrije en koolhydraatbevattende voeding is wel vragen om gal overgeven. Gal komt er nl doordat de suikerspiegel te laag komt, en schommelingen in het koolhydraatgehalte van de voeding, werkt dat dus in de hand.

Hoe komt het dat de andere hongerlap het natvoer dan wel laat staan? Hongerlapje met een voorkeur? :biggrin2:

Als ze afgevallen is, denk ik dat ik 130gr zou gaan voeren. Misschien tijdelijk.
En dan 40gr 's morgens, 30gr' s middags en 60gr 's avonds. Als ze dat goed vindt natuurlijk. Als ze die 60gr niet opeet, kan je beter een portie geven die ze wel eet en de rest bij een andere maaltijd voegen.

Weet ook dat gal spuwen iets is waar ze doorgaans overheen groeien. Het komt vrij veel voor bij de overgang van brok/blik naar rauw en gaat dan over eens het lichaam aan de rauwe voeding gewend is.
Naarmate ze ouder wordt zal ze ook minder constante voeding nodig hebben.
Natuurlijk zijn er ook zeldzame gevallen waarin het een puntje van aandacht blijft.
Ik hoop dat de gegeven tips al kunnen helpen.
Door Mjose
#3379133
Hahahaha...ik gebruik surefeeds. Hongerlappie kan dus niet bij Soofs eten. :cool: want owowow...dat eten van Soof zowel de kvv als het natvoer zou ie zoooo graag willen hebben. :)
En een geweldig goede voorkeur heeft ie....hij lust geen brokjes.! Van kitten af aan al niet zei de opvang. Kat naar mijn hart!

Maar ik moet echt zeggen : damn wat vind ik het moeilijk.. katten en eten.
Mijn hondjes geef ik al 16 jaar kvv. Maar die meuten ook niet zo. Genieten ervan. Zij wel. Hahahahaha ! En mijn kleine hongerlappie dan.

Het natvoer ben ik erbij gaan geven omdat ze steeds slechter van de kvv ging eten. En ik bang was dat ze niet voldoende binnenkreeg.
Ik ga met de tips en de info aan de gang, thanks !
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3379134
Perzen, Britten en aanverwante rassen, staan natuurlijk wel bekend om hun kieskeurigheid inzake voedsel hé. Dametjes van adel zijn het. :biggrin2:

Kan je dan geen extra kvv in die surefeed doen? Of mis ik iets?
Door Mjose
#3379135
pearlsofpassion schreef:Perzen, Britten en aanverwante rassen, staan natuurlijk wel bekend om hun kieskeurigheid inzake voedsel hé. Dametjes van adel zijn het. :biggrin2:
Nou, het erge is dat mijn persje het dan nog wel probeert en mijn kleinste htk katertje van 10 maand ervan smult ..mijn ragdoll van 1 jaar oud en boerderij kat van 2 jaar vertikken het gewoon echt . Ook natvoer. En leg geen theelepeltje erbij met kvv of natvoer want ze eten die brokken ook niet meer. Complete hongerstaking. Gek wordt je van ze ! Probeer je het goed te doen.... ben nu al dik een half jaar bezig. Ik geloof dat zij aan de winnende hand zijn. :-\
Kan je dan geen extra kvv in die surefeed doen? Of mis ik iets?
nee...je mist helemaal niks. Hahaha! Ik moet even onwijs lachen hier in de tuin. ;D
Maar ik zat een beetje vast in hoeveelhede van 30 gram blijkt nu. Ik kan de laatste maaltijd ophogen en de ander wat verminderen inderdaad. En nu duimen dat ze het weer goed gaat eten !
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3379141
Katten die hun hele leven enkel 1 soort voer gehad hebben, eten idd heel moeilijk nog wat anders.. Das een verschil met honden.
Maar van de boerderijkat verbaasd me dat wel. Eet die geen muizen ook?
Niet dat je gekweekte moet kopen hoor. Mijn meisje vond gevangen muis het einde en gekweekte vergif. Maar die at dus op latere leeftijd wel eenvoudig rauw vlees, omdat ze de muis van kleinsaf gewend was. Enkel lever moest ze wel leren eten.

Eten je andere katten ook geen rauwe kipfilet of stukje rundvlees? Das altijd een goede test of het aan de kvv ligt, of gewoon alle rauwe vlees niet gaat.

Over je persje, kleinere maaltijden dan 30gr zou ik niet geven hoor. Das echt al klein genoeg.
Door Mjose
#3379142
De boerderijkat, je gelooft het niet, heb ik zelfs de kittentijd kvv gegeven ! En hij at het.
Tot ie een maand of 8 was. Complete staking.
Van alles geprobeerd maar hij gaf geen krimp meer.
Geef ik hem wat kalkoenfilet of kipfilet...ja.dat wil ie wel ! Of klein stukje nek. Maar dat vind ik nu wat eng geven gezien ie op brok staat. Zucht.

De ragdoll kent niets anders als brok. Het enige natvoer wat ie eet is almo nature tonijn atlantische oceaan . En kom niet met de pacifische variant aan. Want die mot ie nie
. :-X cosma snoepies wel ! Die zijn jammie. Hahahha, verwende drop. :-)

Ik ga Soofje in ieder geval niet minder als die dertig gram geven. Ga jouw hoeveelheden even aanhouden en kijken hoe ze het gaat doen. Onwijs bedankt !!!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door