Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hannabelgje
#3375391
Van de da mag Fleur vanwege aanhoudende darmproblemen geen bot meer eten. Ik wil haar toch graag weer terug op rauwe voeding hebben. Nu eet ze blikjes en brokjes en is de lucht van de kattenbak niet te harden..... ook eet ze dit duidelijk minder graag. Het liefst geef ik barf, maar hoe doe ik dat zonder bot? Kan ik dan zelf iets van een premix erdoor doen ofzo?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door koekje
#3375393
Mag ze wel gemalen bot? Anders kan eischaalpoeder wellicht (voor een tijdje) een aardige botvervanger zijn.
Door Too
#3375417
hannabelgje schreef:Nee ook niet gemalen. Ik ga me eens verdiepen in eierschaal poeder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Het moet dus qua voedingsstoffen/elementen bot zo goed mogelijk vervangen maar mag t niet stevig en compact maken
Door hannabelgje
#3375418
Too schreef:
Het moet dus qua voedingsstoffen/elementen bot zo goed mogelijk vervangen maar mag t niet stevig en compact maken
Ja dat is de bedoeling.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3375482
Je kan ook calcium/magnesium supplementen kopen. Daar zit nog net iets meer in, maar het idee is hetzelfde als bij eischaalpoeder, vermoed ik.
Bandit heeft dat een tijdje gedaan bij haar hond. Misschien kan zij je verder helpen? Katten hebben wat minder nodig dan honden, en zeker gezien Fleur haar probleem zou ik met een heel lage dosering beginnen.

Mag ik vragen, is er ook een probleem met de vertering? Of is het puur voor de stoppende werking van het bot?
Want als het het laatste is, gaat het volgens mij toch niet zozeer over bot of calciumsupplement, maar toch vooral over de dosering ervan?
Nu begrijp ik wel dat je eerst even geen risico's wil, dat lijkt me ook verstandig, maar zou in theorie een heel laag botgehalte ook niet kunnen? Evt gemalen om zeker geen om verteerde brokjes in de ontlasting te krijgen.

Ik zie alleszinds niet in waarom je geen rauw zou kunnen geven. Calcium (supplement of eischaalpoeder) dient in kleine mate om opgenomen te worden in het lichaam, maar toch vooral voor het stoppen van de ontlasting, wat Fleur dus niet nodig heeft nu.
En de fosfor-calciumbalans. Maar hoe je dat moet oplossen als je kat meteen verstopt, weet ik niet. In bot zit ook wel veel fosfor.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3375488
Volgens mij kan je een megacolon zien als een soort verlamming van de (dikke?) darm, of een gedeelte daarna. De normale peristaltische beweging is er niet meer, door de verzakking/uitzakking. Je mist hiermee ook een stuk vertering, want de bewegingen hebben invloed op het hele verteringsproces.
Door Too
#3375490
Kijk andersbij de honden, Balou van Tt-tjes heeft dat volgens mij ook gehad en dat is best uitgebreid besproken, wellicht staan daar nog bruikbare tips.
Hernia perinealis

PoP ik zou daar niet zomaar van uit gaan dat minderbot wel ok is, heb jij wel eens een echt verstopt dier gehad
Dat is zo verschrikkelijk sneu.

Hannah zou een multi vitamine niet wat zijn?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3375493
Ja, ik heb ooit een verstopt dier gehad. Maar niet zo erg.
En ik ging er niet vanuit hoor. Ik vroeg het mij gewoon af en ik zei er ook bij dat ik nu eerst ook op safe zou spelen hoor.
Sorry als dat niet duidelijk was.
Door Too
#3375494
Ik lees dat Lizzy ook wel lithothamnium calcareum adviseert als botvervanger maar dat lijkt ook 'verstevigend' te werken.. :-\

Heeft Lizzy misschien een suggestie of een pro-verse dierenarts die je kan adviseren mbt een supplement waarmee je in principe levenslang toe kunt
Door Too
#3375495
pearlsofpassion schreef:Ja, ik heb ooit een verstopt dier gehad. Maar niet zo erg.
En ik ging er niet vanuit hoor. Ik vroeg het mij gewoon af en ik zei er ook bij dat ik nu eerst ook op safe zou spelen hoor.
Sorry als dat niet duidelijk was.

Dan las ik verkeerd, excuus. ;)
Door hannabelgje
#3375509
Ik weet het gewoon niet wat ik ermee moet. Ze is erg mager geworden, maar eet inmiddels weer wel redelijk goed. Ze krijgt met haar medicijnen ook nutribound kat. Ook omdat ik de medicijnen er anders niet in krijg. Misschien dat ik kan proberen om geitenmelk daarvoor te gebruiken. Ze eet nu voornamelijk natvoer. Dat vind ik op zich wel prettig omdat ze dan ook veel vocht binnen krijgt. De voedingswaarde ervan is natuurlijk niet super.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3375511
Het is nu ook geen ramp he. Blikvoer. Tenminste, als ze er voldoende van eet. Ze moet dan wel het dubbele eten als op vers.
Maar het geeft wel erg vlotte ontlasting natuurlijk.
Misschien is (als haar maag het verdraagt) een combi van beide ook een idee? Nog steeds aangepast vers he. Zonder bot dan.
Door hannabelgje
#3375681
Gisteren op het animal event eierschaalpoeder kunnen kopen. Ik ga spiervlees en orgaan malen en er wat eierschaalpoeder onder mengen. Dan gaan we langzaam weer terug op vers. Desnoods voorlopig in combinatie met natvoer en brokjes. Ze eet stukken beter de laatste dagen. Morgen weer even op controle bij de da.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door