Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roxx
#3373911
Mijn twee katten krijgen altijd zelfgemaakte kvv omdat één wel stukken vlees wil eten maar geen vleesbot eet. De andere kat wilde ik wat meer vleesbotten en stukken vlees geven omdat zij het wel fijn vind om te kluiven maar dit braakt ze elke keer weer op (gewoon nog tijdens het eten). Ze kauwt goed en bijt alles helemaal fijn en het komt er dan ook gewoon als een gladde mouse weer uit. Wat kan dit zijn? moet ik het anders aanpakken? het is gister gebeurd met kipfilet en vandaag heb ik een hele kwartel aangeboden naast de kvv en ook dit kwam weer omhoog toen ze op de helft van de kwartel was.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3373919
Ik denk aan reguteren, omdat het tijdens het eten gebeurt. Het komt er dan zonder veel moeite ineens weer uit. Katten kunnen dit doen als de hap niet fijn genoeg gekauwd is, of te groot (maagvullend) of te snel naar binnen geschoven.

Of bedoel je echt overgeven? Zielige geluiden maken vooraf, plat op de grond met het lichaam, omgekeerde peristatische bewegingen maken, etc.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373921
Eet ze het daarna nog gewoon op en blijft het dan binnen?
Of laat ze het liggen?
Is het echt een plasje of eerder een worst? Dus hangt het nog aan elkaar of niet?
Door Roxx
#3374343
Het komt er tijdens het eten uit en gaat dan ook even de rest van het eten heen dus hoeft ze de rest daarna niet meer. De kwartel, kippenvleugels komen er als een smeuige worst uit zonder vocht er omheen. Kon geen botjes terug vinden en was er ook bij toen ze het op at. Ze kauwt altijd heel lang op botten.

Gister heb ik haar twee kuikens gevoerd naast haar kvv en deze kuikens kwamen er ook uit maar hier zag ik hele poten in zitten dus is ze wel te gehaast geweest met eten.

Ik bedacht me gister dat als ze een maaltijd uitbraakt dit altijd is als ze 1x per dag eten krijgt. meetsal voer ik in de ochtend en in de avond en tijdens deze maaltijden had ze dus wat langer op een lege maag doorgelopen. Ik zal kijken of het opgelost is als ik ook dit over twee maaltijden verdeel.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3374347
Volgens mij komt het dan toch door te schrokken.
OK, ze kauwt heel goed de botjes fijn, maar het vlees blijft wel aan elkaar? Ze zou dat normaal ook in stukjes moeten knippen en kleine stukjes per keer doorslikken. Het is omdat die 'worst' te lang is, dat hij er terug uitkomt voor hij in de maag terechtkomt.

Mijn schrokkater deed dit ook, maar aangezien het bij hem echt uit gulzigheid is, eet hij het dan meteen weer op.


Ik zou een paar dingen proberen.
Allereerst, eerst de rest van de maaltijd geven. Dus spier, orgaan, of wat er verder nog op het menu staat.
Dan pas vleesbot.
Zodat ze niet meer gulzig is uit grote honger en daardoor misschien iets te snel probeert door te slikken. En zodat het andere eten dan tenminste niet meer bedolven kan worden.
En dan zou ik het vleesbot of kuiken nog in het geheel geven.
Werkt dat toch niet voldoende, dan zou ik het vleesbot gaan meppen en in stukjes snijden of hakken. Zodat ze niet zo'n grote stukken kan doorslikken. Hopelijk leert ze dan dat dat wel werkt en kauwt ze er wel stukjes af als je daarna (na een hele tijd) terug het bot in 1 stuk geeft.
Ik weet niet of dat gaat werken, maar ik zou het proberen, als in 1 stuk niet gaat.
Kuikens zou ik wel heel laten. Ik verwacht dat dat zelden problemen zal geven.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door