Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3373494
Ik ben sinds 3,5 week bezig om mijn katten op KVV te krijgen. Eerst had ik wat BARFmenu rolletjes gehaald bij de boerenbond en dat leek aardig te gaan. Een rolletje van 250 gram deelde ik in 3 en elk deel verdeelde ik over 4 schaaltjes, scheutje kokend water erover en gemengd met hun favoriete natvoer (Bozita).

Toen een bestelling geplaatst bij natuur&dier. Het kennismakingspakket en nog wat losse rolletjes met verschillende smaken. Hierbij kreeg ik ook nog een heel pakket CatsNature om te proberen bijna alle smaken.

Nu beginnen ze hier echt te trutten. Lusten of willen blijkbaar niet alles eten en laten het gewoon staan. Uiteindelijk wordt er wel wat gegeten (Yentl voornamelijk das de moeilijkste niet) maar er wordt echt veel geweigerd zoals kip, lam, paard, gevogeltemix, vis. Hiermee ondervind ik gelijk het nadeel van veel smaken hebben. Er is te weinig om ze goed aan 1 smaak te laten wennen en te veel keus waardoor ze niet alles waarderen.

Hoe hebben jullie dit aangepakt? eerst 1 smaak KVV laten wennen en toen dat goed gegeten werd pas de volgende smaak introduceren? Ik begin het geweiger erg frustrerend te vinden. En ik kan er toch geen snoep over blijven strooien of blijvend 50/50 mengen met natvoer?

Ook begint het erop te lijken dat ze de CatsNature totaal niet moeten en ook de dogmeat niet behalve de puppymix en beefmix. Puppymix is idd bijzonder aangezien ik een katten kennismakingspakket had besteld. In de puppymix zit pens, maar deze aten ze echt graag (had wel de pens ertussenuit gevist). De puppymix zou hetzelfde zijn als de 5-dier-basis maar dat klopt niet. De 5-dier-basis is echt anders en werd uiteraard geweigerd :-( Ik wordt er een beetje moedeloos van.

Voor morgen heb ik de tammenga kattenmix eruit gehaald. Als dat ook geen succes is ga ik weer ff terug naar de BARFmenu, aangezien dat beter leek te gaan in het begin. Mochten jullie nog tips voor mij hebben dan heel graag. De brokken staan er niet meer. Ze krijgen 2 tot 3x per dag eten. Maar het staat er wel een paar uur voordat het opgegeten wordt. En dat is niet handig als het warme weer eraan komt.
#3373499
Ik zou even de smaken bestellen die goed gegeten worden. Een smaak of 4.
En het een paar weken (of maanden) daarbij houden en het natvoer afbouwen. Als ze dan zonder natvoer kvv eten, zou ik dat minstens een week of 4 zo laten zodat ze er goed aan kunnen wennen. Erna kan je dan nog extra smaakjes gaan introduceren, evt mengen met een lekkere smaak kvv dan.

Ik ben direct beginnen barfen. En daar moest hier ook eentje aan wennen. Kip en konijn ging meteen goed en eend ook geloof ik, maar de rest moest ik ook een aantal keer aanbieden en evt mengen voor Luis het wilde eten. Zelfs parelhoen, herinner ik mij, moest hij de eerste 2-3 keer niet.
Met de loop der jaren is hij wel steeds sneller gewend en minder achterdochtig. Onlangs at hij zwaan gewoon van de eerste keer op.
Maar vroeger moest hij zelfs wennen aan iets dat hij voorheen gegeten had, maar het enkele maanden geleden was. En dan proefde hij zelfs niet, ging zo van ver zitten ruiken alsof het in zijn neus ging bijten. :P
En dat gaat dan enkel over diersoorten. Bij kvv is er ook nog eens verschil tussen merken. Konijn in het ene merk is niet hetzelfde als het andere merk.

En het blijven katten. Zelfs als ze iets nu heel graag eten, lusten ze het volgend jaar misschien weer niet meer. Daar moet je tegen kunnen. ;)
Dat deden die van mij trouwens op brok ook hoor. ::)
#3373584
Zo dacht ik ook om met de gangbare smaken door te pakken en nieuwe smaken daarmee te mengen. Alleen heb ik nu nog niet eens 4 smaken wat ze allemaal goed eten hahaha ze zijn echt lastig :o
Iig de Tammenga vandaag ging wel bij 3 vd 4. Na 1,5 uur bij het kitten aanbieden - en weigeren - toen uiteindelijk enkel het natvoer aangeboden, blijkt ze dat ook niet te willen aaaaaahhhh. Dan maar puur vlees - niet eten - alleen met cosma snoepje erover. Yes eindelijk heeft ze het (een beetje) gegeten.......Ik zal dus een lange adem moeten hebben.

Idd de ene rol is de andere rol niet. Ik heb het al met hun geliefde beefmix gehad dat de eerste rol mega in de smaak viel en de volgende rol totaal niet. Die stonk ook in mijn beleving.
#3373593
Bij mij krijgen ze een keer per dag eten. Als ze het niet opaten haalde ik het weg en als m'n bui goed stond kregen ze het die avond nog een keer. Anders de dag erna als extra. Ze kregen altijd wel wat ivm leververvetten maar niet superveel.

Lea is een vervent brokkenfan geweest. Wilde echt niet anders. At wel eens een nekje of een kuiken maar niet dagelijks en zeker geen andere dingen. Toen we siepie kregen en siepie het wel goed at, is Lea betrapt op het opeten van siepie haar kvv. Dat heb ik de eerste tijd genegeerd en haar brokjes blijven voeren. Daarna de brokjes afgebouwd en haar kvv gegeven.

Bij beide ging het niet vanzelf en veel wilden de dames ook gewoon niet. Maar ondertussen eten ze alles! Ook als ik ze zo eens wat aanbied met vlees van ziva.
#3373639
Oke dus als ze honger genoeg hebben eten ze het wel zeg je. Dus aanbieden, en als het niet gegeten word weghalen? Nu laat ik het staan en dan wordt het meestal wel gegeten maar dan zie ik niet wie t opeet. Misschien doe ik nog te veel moeite. Vind het ook zo moeilijk te zien dat Nomi (kitten van 8 mnd) niet wil eten of te weinig naar mijn idee.

Het is ook echt per smaak verschillend. De Tammenga kattenmix was dus een klein succesje. Het tweede portie at ze best goed op en zag haar echt kauwen erop. Vannochten de Darf eko weer niet :-( Die staat er dus nog, of misschien is het opgegeten als ik weer thuis ben strax. Vanavond de BARFmenu cattery mix en dan weet ik wat ik kan bestellen voor de langere termijn. Alleen ligt mijn vriezer nog vol met test smaken. Dus eigenlijk geen plek :-(.
#3373644
Dit is hoe ik het gedaan heb en hier heeft het gewerkt. Ik moet erbij zeggen dat ze het allebei konden hebben als ze een paar dagen slecht aten. Ondertussen kan Lea het niet meer hebben (bijna 17) en Siepie wel. Maar ze eten hier alles en ook goed.
:D
#3373645
Ik vind wel dat er iedere dag iets gegeten moet worden maar heb nog nooit iets laten staan, ook niet toen ze droge meuk aten.
Hier krijgen ze 2x per dag (genoeg) tijd om rustig te eten ..wie weigert heeft pech maar t bakje gaat terug de koelkast in tot de volgende ronde
Overigens eten ze op eigen plekken, ik weet dus precies wie wat eet

Als ik me erge zorgen maak over t weigeren of ze vinden ineens iets 'echtniezolekker' ( 1 van de 2 kan enorm zuchten ::) ) dan wil ik na een bv 2 weigeringen nog wel eens met mijn hand over t hart strijken en een uurtje later t vieze opleuken of een klein maaltje van iets anders geven.
#3373651
Ik zou een natvoer zoeken dat je kitten graag lukt en een stapje terug doen. Weer ietsje meer natvoer en minder kvv. Dat hij het wel eet. En dan rustig opbouwen. Op zijn tempo.
Forceren werkt vaak averechts.

Honger maakte hier vaak dat er niet meer gegeten werd. Dus daar ben ik minder voorstander van. Gewoon mengen met iets dat ie wel lekker vind. En zo komt hij er ook wel. Zelfs als het trager gaat zo, heeft hij in tussentijd tenminste voldoende voedsel binnen.
20 keer per dag de kans tot eten geven is ook wel geen strak plan. Daar gaat hij wss ook eerder minder dan meer van eten. Dus aanbieden en weghalen vind ik ook wel verstandig.

Wel bijzonder dat het kitten net weigert. :???:
#3373652
Too schreef:ze vinden ineens iets 'echtniezolekker' ( 1 van de 2 kan enorm zuchten ::) ) dan wil ik na een bv 2 weigeringen nog wel eens met mijn hand over t hart strijken en een uurtje later t vieze opleuken of een klein maaltje van iets anders geven.
Oh, ik doe dat eigenlijk nooit. Als zoiets hier gebeurt, is het 'jammer, volgende keer beter en je dikke rode zus wil het vast wel opeten'. :-[


Ontopic: ik heb er met Ot best een kluif aan gehad om die op rauw over te zetten. Ondanks dat ze een kitten was.
Siek at altijd alles zowat. Die heeft wel techniek en kaakkracht moeten opbouwen om goed en snel(ler) te kunnen barfen, maar verder is het een kleine dikke kliko.
Er zijn wel dingen die ze gewoon echt niet te vreten vinden; spruitjes wild, veel vissen, pens. Die koop ik dan ook niet.
#3373653
Wat ben ik dan blij met die knuffels van mij. Die kon ik gewoon in één dag volledig op KVV zetten. Geen gemiep, geen gezeur.

Wel heb ik gemerkt dat Yuna niet alles eet. Zo lust zij de vette vis KVV niet en ook de Rund/Kip van Alaska heeft ze er een keer uitgegooid en sindsdien is dat dus ook bah.

Maar voor de rest eten ze het prima en kan ik erop wachten dat ze hun schoteltje leeg gelikt hebben. Bono gaat dan wel kijken of Yuna nog een paar likjes heeft laten zitten, maar ik hoef het niet terug te doen in de ijskast.

Af en toe moet ik een blik-weekje inlassen omdat ik wel voor de zekerheid kwalitatief goed blikvoer (met hoog vleesgehalte) in de kast heb staan, voor het geval ze er iets uitgooien en ik die dag dus niets meer uit de diepvries kan halen. Maar aangezien dat bijna nooit gebeurd staan die blikken al erg lang in de kast, dus moeten ze ooit weer een keer opgemaakt worden.
Moontje75 schreef:Ik heb 4 katten waarvan 1 kitten van 7,5 maand en 3 oudjes van 7 en 8 jaar.
Een kitten van 8 maanden zou toch eigenlijk geen probleem mogen hebben met KVV. Die mag volgens mij nog niet zo verslaafd zijn aan brokken en de smaakmakers dat ze dit toch zo op zouden moeten smikkelen.

Had je ook al de eendagskuiken geprobeerd? Vaak is dat ook een methode om ze te leren om rauw te eten.
#3373658
Too schreef:Ik vind wel dat er iedere dag iets gegeten moet worden
Ooh maar dat vind ik ook. Heb ik ook geschreven, maar dan kregen ze wat meer snoepjes ipv hun volle bakje eten. De volgende dag hadden ze dan wel honger genoeg om ook het 'vinnikniezolekker' op te eten.

Siepie heeft overigens dingen echt niet gelust zoals eend. Maar ondertussen eten ze alles.

En hier hebben ze ook vast plekken, meer omdat Siepie haar eigen eten dan opschrokt en dan verdergaat met dat van Lea, zij is niet meer zo snel. ;D
#3373662

Had je ook al de eendagskuiken geprobeerd? Vaak is dat ook een methode om ze te leren om rauw te eten.


;D ;D hier niet, ik heb nergens zoveel moeite voor moeten doen als voor die verdomde kuikens

En hier waren ze ook vanaf de eerste dag om hoor , alleen heeft 1 slimmerik tegenwoordig soms een beetje een eigen mening over t menu ... die stelt ze na een paar dagen wel weer bij (en ik ben niet zo bikkelhard meer ;) )
#3373743
Thnx allemaal voor het delen van jullie ervaringen.

Terug meer natvoer erdoor lijkt mij niet nodig, want inmiddels eet ze de tammenga kattenmix en BARFmenu cattery namelijk zonder natvoer :D. Het enige wat ze wil is een verkruimeld cosma snoepje erover en het schaaltje is in no time leeg YES!!!!!! :D

Blijkbaar is/zijn ze gewoon heel kieskeurig :cool:, of beter gezegd......ze weten wat ze willen en wat ze niet willen ;D Want de tweede dag dat ik met kvv begon had ik een rolletje BARFmenu konijn wat Nomi (kitten) ook rauw at. Het ligt dus duidelijk aan het merk en smaakje.

Overigens eten ze de Tammenga en catterymix allemaal goed.....Oohhhhh zo fijn! nu kan ik deze smaken en merken aanschaffen en ben ik van de gemiezemuis af. Dat doen ze voor een reden.....reden is me nu duidelijk :cool:.

Ik merk hier dat ze aan 2 x per dag genoeg hebben dus dat ga zo laten. Mocht ik merken dat ze meer willen dan zal ik dat aanbieden, aangezien ik maar 2,5 dag op kantoor werk en de rest vanuit huis.

Al die gekregen rolletjes CatsNature geef ik aan een vriendin met hond. Die zijn niet zo moeilijk hahaahaha. Dan heeft mijn vriezer weer ruimte voor de merken en smaken die gegeten worden. pffff dit geeft rust in mijn hoofd.....wetende dat ze nu goed eten :)

De overige brokken ga ik ook doneren, want ik merk als ik Yentl brokken durf te geven dat het gelijk diarree krijgt. Hij is super gevoelig en juist vlees is voor hem goed.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door