Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door vega
#3370903
Als ze het vlees verdraagt, dan zou het het bot kunnen zijn, net zoals bij jouw kat. Daar had ik nog niet over nagedacht. Verdraagt ze het toch niet, dan is het gewoon zo. Orgaanmix had ik besteld omdat ik dat bij het slowcook maal wilde geven. Bij blikvoer hoeft dat niet meer nee. Dan gebruik ik het maar om te testen hoe of het gaat. Smuldier zit daar geen bot in? Dan zou je dat ook nooit als compleet aan een hond kunnen geven. Maar dat zal ws per 'smaak' verschillen van Smuldier. Ik zal er eens naar kijken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3370904
Jawel, er zit calciumsupplement in. Maar dus geen gemalen bot. En het is wel compleet hoor. Veel kvv's zonder bot hebben een premix waardoor ze zelfs zonder afwisselen compleet zijn. Zoals blik en brok eigenlijk.

Blijkbaar heeft Buddy's ook versies zonder bot en ook kattenversies.
Verder Rodi, Duck, Jolipet, Prins en nog wat merken.
Meestal niet alle versies zonder bot dus dan moet je wat opletten.
En blijkbaar gaat het ook samen met groenten, olie en zelfs graan. Dat is natuurlijk minder ideaal maar goed. Zeker graan moet je vermijden bij een kat (en zeker nierkat).
Het is dus even zoeken maar er moet wel iets te vinden zijn.

Ik denk niet dat je met die orgaanmix ook maar iets kan testen. Daarvoor kan je er niet genoeg van voeren, zelfs niet naast enkel vlees. Je kan maar 15,maximaal 20% voeren he.
Door vega
#3370908
Dank je voor de merken. Ik zal ze eens checken.

Met testen van orgaanvlees bedoel ik ook het testen met een piepbeetje per keer, want daar begint het mee. Als blijkt dat ze dat blijft verdragen, het is maar een rolletje van 250 gr., dan gaat ze over op kvv en geef ik haar daar eerst kleine beetjes van. En ik kan de andere katten er ook wat van meegeven en haar dan gelijk op die andere merken overzetten.
Door vega
#3371019
Het gaat nog steeds goed met het kleine beetje vers vlees dat ik de poes voer. Dus ik ben weer wat hoopvoller. Ik bedacht me dat ik dan ms voor haar wel een complete maaltijd zou kunnen maken met spiervlees, orgaanvlees en dan gemalen bot. Nu vraag ik me af, hoeveel diersoorten heeft een kat nodig om het voer compleet te maken, ook 4? En wat zouden de ideale percentages moeten zijn van spier/bot/orgaan? Als het echt gaat zoals ik hoop, dan zou ik voor alle katten dit kunnen doen ipv kvv? Bot eten ze niet echt, ze knagen het vlees er af. Maar met fijngemalen bot zou het wel kunnen toch? Of vergeet ik nu weer iets?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3371029
Ja, dat kan zeker.
Ik doe het voor Luis ook zo. Cuzco eet bepaalde botsoorten wel in het geheel, maar wat hij te hard vind, maal ik ook voor hem.

Onder het topic 'voormalige sticky's' kan je alle info over barf vinden. ;) Er staat ook een topic over zelf barf malen.
Je voert aan een gezonde kat 40-45% goed bevleesd vleesbot, 15-20% orgaan en de rest spiervlees. Een kat voer je bij voorkeur minstens 30% goede kwaliteit spiervlees want dat hebben ze nodig.
Je voert ongeveer 5% lever. En verder minstens hart en nier maar andere organen als vb kippenmaagjes mag ook. Long heeft weinig voedingswaarde maar zit vb ik mijn konijnkarkas en krijgen ze zo hier ook een beetje. Katten eten normaal geen pens, vinden ze het echter lekker, kan een beetje geen kwaad, moest je dat willen.
Maximaal 10% vis voeren, kies voor vette vissen (zalm, makreel, haring, sardien, forel enz)

Je geeft aan dat je geen kuikens wil voeren, ik vermoed omdat je het niet kan aanzien, maar ook uit morele overwegingen? Dan raad ik je aan geen eieren meer te kopen want daar komen die eendagskuikens vandaan. De mannetjes kunnen ze niet gebruiken (die leggen geen eieren) en dus doden ze die meteen na het uitkomen uit het ei. :-X
Ik voer die dus wel (laten vernietigen is echt zonde) en heb eigen kippen voor onze eieren.
Door vega
#3371075
Iemand zei tegen mij dat je het kvv ook een beetje kunt koken. Klopt, dat heb ik dus ook al wel eens gedaan. Dan kan ze het bot dus wel verdragen…. Komt dat dan doordat die piepkleine stukjes bot zacht gekookt worden? Of gaat mijn theorie van het 'niet tegen bot kunnen' hier dan al de mist in? Ik meen me te herinneren dat ze dat soms ook uitspuugde, als het nog wat rauwig was en niet helemaal doorkookt.

Ik zal de topics die je noemt eens nalezen. Ik heb wel een vleesmolen waarbij je handmatig moet malen. Als ik straks wat meer zou kunnen barfen, dan zou een elektrische wel handig zijn dus. Afijn, eerst de topics maar eens nalezen.

Voor wat betreft de kuikens, dat vind ik om beide redenen lastig. Ik eet wel eieren, maar dan biologisch, en ik 'adopteer een kip'. Helaas geen eigen kippen, en het liefst zou ik de eieren ook bij de hobbyboer halen. Maar helaas weet ik er hier geen. Compromis dan maar.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3371083
Spijtig genoeg leggen ook biologische hanen geen eieren. Tenzij die boer de hanen dan opkweek voor het vlees (zou me verbazen) blijf je met de dode eendagskuikens zitten.
Sorry he. ;)

Gekookt bot wordt net heel hard en onverteerbaar. Dus dat haalt die stelling wel onderuit ja.
Kvv kook je dus best niet.. Even overgieten met heet water kan nog, maar echt verhitten is geen goed idee.
Trouwens zit je bij een kat weer met het tekort aan taurine.
Door vega
#3371085
Mogen jouw katten 'mijn' eendagskuikens hebben ;).

Verder ga ik toch maar door met deze strategie. Als alles goed blijft gaan, kan ik altijd nog zien of ik iets van bot kan toevoegen. Ben nu al blij dat ze tot nog toe een klein beetje rauw eet. Binnenkort ook maar eens kijken of ik de kvv voor de anderen ook kan omzetten in meer echt vlees, maar dan moet er wel een calciumsupplement komen, wellicht het eendenbot van Oervoer, want ze zullen geen of niet genoeg bot eten vrees ik. Spiervlees en orgaan zou toch moeten lukken na wat 'oefenen' van mij met percentages en verdeling. Ben altijd bang dat ik wat fout doe en ze daardoor tekorten krijgen.

In Prins zit trouwens kraakbeen. Wat er in de diet versie zit aan bot of calciumsupplement ga ik nog horen. Kost trouwens gigantisch veel, te veel.
Door frodo quin
#3371450
Ik zie dat je enorm je best doet om je kat zo goed mogelijk te voeren en het geen makkelijke weg geweest is. Maar AUB, stop met wat je nu bezig bent, want hier ben je je kat dood mee aan het krijgen. Je huidige menu is allesbehalve compleet en bovendien nog eens zeer slecht voor de nieren. Ik begrijp dat een da het jou heeft aangeraden, maar dit is echt gevaarlijk.

Een kat gaat relatief snel dood aan gekookt voedsel, alleen al omwille van de taurine, wat een kat in tegenstelling tot een mens en hond niet zelf aanmaakt.

Verder heeft je kat in het kader van haar nierfalen misschien geen behoefte aan een fosforblokker, maar calcium is een essentieel onderdeel van voeding en wanneer je geen goed opneembare bron zoals bot voert in de correcte verhoudingen krijg je zware problemen. Het zal bovendien ook slecht voor de nieren zijn. In een gezond dieet zit er ongeveer evenveel calcium als fosfor. In jouw dieet zitten er enkel ingrediënten die hoog in fosfor zijn, en niets wat echt calcium bevat. Zoek het all meat syndrome maar eens op en je kan zien hoe gevaarlijk dit is. En voor de duidelijkheid: dat is dus ook van toepassing op dit menu, want de granen kennen hetzelfde probleem.

Een calciumtekort zie je trouwens niet echt in het bloedbeeld. Het lichaam heeft het vermogen om naar behoefte calcium in en uit de bloedbaan te brengen. Als er een tekort is wordt dat onder meer aan de botten onttrokken.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog een hoop andere voedingsstoffen die nu niet in de juiste hoeveelheid/verhouding in je menu zitten.

Persoonlijk zou ik je kat per onmiddellijk overzetten op kwalitatief en compleet natvoer. Er zijn enkele soorten die ze momenteel al eet, dus ik zou deze uitsluitend voeren. De schade die er intussen al is zal je niet meer helemaal ongedaan kunnen maken, maar verdere schade voorkomen zal je wel.

Op langere termijn heb je imo drie mogelijkheden:

1 je houdt je kat op natvoer (zou mijn voorkeur hebben)

2 je gaat nog eens proberen of je ze rustig aan kan overschakelen op vers (gezien dat je dat al uitgebreid probeerde zou ik het zelf laten voor wat het is)

3 je maakt een zelf gekookt menu dat je gericht gaat aanvullen met de nodige supplementen. Waarom gericht? Omdat een multi dan wel kan zorgen dat ze alles binnen krijgt, maar er natuurlijk ook voedingsstoffen in de voeding zitten, waardoor de balans nog steeds problematisch slecht en gevaarlijk is. Aangezien dit moeilijk uit te rekenen is en je dan ook nog de juiste supplementen los moet vinden en deze goed opneembaar moeten zijn, zou ik dit zelf niet kiezen. Een kwalitatief natvoer is op zich wat hetzelfde idee, maar dan in balans, dus ik zie hier sowieso al geen echte meerwaarde van in.

Ik vind het heel erg dat je zo'n gevaarlijk advies hebt gekregen, want het is heel duidelijk dat je zelf het beste wil voor je kat en hier veel moeite voor doet.
Door vega
#3371521
Dank voor je uitgebreide reactie.

Ook Tannetje Koning zei toen, paar jaar geleden, tegen mij dat ik de kvv ook lichtjes kon koken. Ik had dat niet zelf bedacht. Ik neem aan dat zij toch ook wel weet wat zij zegt? Niet vaak gedaan hoor, en natvoer kreeg ze altijd al. Of voor een deel, of in zijn geheel. De laatste tijd iets anders geprobeerd (naast een deel natvoer dus), maar nu geef ik haar alleen natvoer. En wil nog 1x proberen hoe het verder gaat met de beetjes rauw voer.

Ik wil zeker het allerbeste voor al mijn dieren! :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#3371532
In welke context heeft Tannetje dat gezegd? Een kat aan kvv laten wennen dmv voor een zeer korte periode de kvv even licht blancheren is wel iets anders dan een rauw menu (zelf samengesteld of kvv) volledig langdurig garen, ook nog eens in een slowcooker.


Ik wilde ook nog graag toevoegen dat het overgeven van poes geen indicatie hoeft te zijn dat rauw niet kan bij deze poes. Een kat geeft nu eenmaal makkelijker over en de een is er nog sneller mee dan de ander. De oorzaken zijn legio; van nierfalen tot haarballen tot infecties en ontstekingen aan het maagdarmkanaal tot een hapje van een verkeerde kamerplant genomen tot te lang niets gegeten, etc.
Door vega
#3371533
Inderdaad, ietsje koken zodat het rauwe er af is en ze het wel kan eten, dat zei Tannetje toen.
Ik weet dat er tal van oorzaken kunnen zijn. Een tal van jaren heb ik het steeds (opbouwend) geprobeerd, maar steeds weer ging het fout. Toen heb ik het rauwe maar opgegeven. Totdat ze zo graag een stukje polderhoenkarkas wilde hebben en een visje. Klein stukje gegeven en dat ging goed. Toen nog eens een stukje, ging ook goed. Dus wie weet blijft het nu wel goed gaan. Zo niet, dan is het ook voor altijd klaar. Ze geniet er zo van...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3371539
Ging je nu niet gemalen bot of zo proberen? Of kvv zonder bot?
Of elimineren.

Gewoon opbouwen met een normaal rauw menu zal wel weer fout gaan. Waarom zou het deze keer anders zijn? Je moet wel iets veranderen.
Door vega
#3371606
Ja, ik ga nog door met vlees (en orgaan) zonder bot, naast het gewone voer. En dan wil ik zien of ze dat gemalen bot ook kan hebben.
Verschillende diersoorten en verschillende merken maakten toentertijd geen verschil.
Door vega
#3371638
Ter info een reactie van Prins, betreffende Total Care Cat Hypoallergenic Horse Complete:

TotalCare Cat Hypoallergenic Horse Complete bestaat voornamelijk uit paardenhart, -vlees en -lever. Alle ingrediënten worden tijdens productie fijn gemalen, dit om te zorgen voor een mooi en homogeen product met een fijne structuur. De voeding wordt aangevuld met groenten voor de vezels, oliën (zalmolie), en vitamines en mineralen. Calcium kan toegevoegd worden als bron van bijvoorbeeld kraakbeen van jonge kippen. Omdat TotalCare Cat Hypoallergenic Horse speciaal is ontwikkeld voor dieren met een voedselovergevoeligheid, maken we hier geen gebruik van in dit product. Ook voegen we geen bot van paard toe als calciumbron. Calcium (dicalciumfosfaat) wordt aan de voeding toegevoegd samen met een mix van andere mineralen, vitaminen en aminozuren. Dit zorgt voor een volledig complete voeding voor een kat.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door