Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door TimKras
#3369500
Dag iedereen, we zijn nieuw hier..

We hebben 2 Maine Coon dames, die dagelijks vers vlees krijgen. Ze krijgen ook nog brokken.
Het verse vlees versnijden we zelf en verpakken we in zakjes die dan de vriezer ingaan.

Onze dames zijn wel kieskeurig. Het vlees mag niet te fijn zijn, dus geen gehakt.
Het mag ook niet te grof zijn, want dan weten ze plots niet meer hoe ze moeten kauwen.

We versnijden het in stukjes van 8mm-10mm.

We geven zowat alles van vlees wat geschikt is voor katten.

Nu zijn we erover aan het denken om een vleesmolen te kopen, om het vele snijwerk wat te verminderen.
Wie heeft er ervaring mee? Wat is de structuur van het vlees wat hieruit komt?
Welke molen en schijf raden jullie aan? Het mag een manueel exemplaar zijn.
Het is eigenlijk van belang dat het niet te fijn wordt gemalen.


Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3369511
Welkom hier.
Als eerste vraag, krijgen ze alleen spiervlees of ook bot en orgaan? Uit je bericht meen ik te lezen dat je enkel spier geeft.
Zou je erover denken (nu of later) een compleet menu'tje te gaan samenstellen? Ook als je nog brokken geeft, is het natuurlijk een stuk gezonder om een evenwichtig menu ernaast te voeren. En wil je percé brok blijven voeren? Waarom niet volledig rauw voeren?

Nu, alleszinds. Om alleen spiervlees en orgaan te malen kan je gelijk welke molen gebruiken. Zie gewoon dat je een schijf met grotere gaten bij kan kopen. Als je katten het zo grof willen zou ik zeker niet kleiner dan 12mm gaan.
Ook voor vleesbot te malen heb je dat nodig want door een kleinere schuif wordt het erg hard malen.
Als je nu al weet dat je op termijn volledig zelf wil gaan samenstellen en toch voor een elektrische molen zou gaan, kan ik je doorverwijzen naar dit topic.
viewtopic.php?f=1&t=85415
Het is een ouder topic, maar je kan er wel wat uit leren.

En dit is recenter:
viewtopic.php?f=1&t=137108&p=3360702&hi ... n#p3360702
En zo zijn er nog een hoop topics over.

Ivm grotere schijven, de schijven van mijn vroegere Westmark handmolen (nr 10, denk ik) passen ook op m'n elektrische Kenwood molen.
Door TimKras
#3369968
Alvast bedankt voor de info.

We voeren momenteel orgaan en spiervlees. Geen bot.

Welke schijf zou ik dan nodig hebben?
Hoe moet ik mij de structuur van het 'vlees' voorstellen wanneer het door de molen komt?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3369980
Als je echt blokjes vlees wil zou ik de grootste schijf nemen die je kan vinden. 18mm of zo.
Dat wordt een beetje zo fijn als je zelfs kan snijden. Als tartaar.
Al de rest is als gemalen.

Lever wordt zowiezo prut, nier en long blijven wel stukjes, maar platte natuurlijk.
Door TimKras
#3369997
pearlsofpassion schreef:Als je echt blokjes vlees wil zou ik de grootste schijf nemen die je kan vinden. 18mm of zo.
Dat wordt een beetje zo fijn als je zelfs kan snijden. Als tartaar.
Al de rest is als gemalen.

Lever wordt zowiezo prut, nier en long blijven wel stukjes, maar platte natuurlijk.
Weet jij toevallig waar ik zo'n schijf en molen zou kunnen kopen. We zouden beginnen met een handmatige.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3370023
Als ik jou was ging ik voor een Pockert. Minstens maat 8 of 10, groter is beter.
Pockerts zijn de beste en degelijkste handmolens.
Misschien zijn ze tweedehands ook te krijgen, maar de schrijf zal je idd bij een kookwinkel moeten bestellen, vermoed ik.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door