Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roxx
#3363867
Ondertussen hebben we een nieuwe vleesmolen aangeschaft. de porkert handmolen nr. 32 is het geworden. en dan wordt je helemaal enthousiast en bestel je ook gelijk maar een hele hoop vlees erbij. Zo kom ik op een nieuw menu voor de katten.

45% vleesbot
40% spiervlees
15% orgaanmix (5%hart, 5%lever, 3%nier, 2%maagjes)

ik maak hier 5 menu's van.
1: 80 gr. fazantlijf, 70 gr. hert, 40 gr. orgaanmix, 100gr. spiering.
2: 110gr. eendenrug, 100gr. kip, 40 gr. orgaanmix.
3: 80 gr. kippenrug, 70gr. konijn, 40 gr. orgaanmix, 40gr. eendagskuiken.
4: 110gr. fazantlijf, 100gr. kalkoen, 40 gr. orgaanmix.
5: 80gr. kalkoennek, 70gr. lam, 40 gr. orgaanmix, 2x 30gr. hamster.

orgaanmix bestaat uit runderhart, lamshart, kippenhart, kippenlever, lamsnier, kippenmaagjes.

Alles gaat dus in de vleesmolen zodat we uiteindelijk 5 verschillende zelfgemaakte kvv's hebben. Dit doe ik omdat een van mijn katten het verdomd om op een botje te kauwen.
Laatst gewijzigd door Roxx op ma 24 dec 2018, 13:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3363872
Ziet er lekker uit! Percentages en hoeveelheid diersoorten zijn netjes hoor. Ik neem aan dat de poezekes hier ook gewoon goed op doen.
Blijf lekker afwisselen in diersoorten en de onderdelen daarvan.

Nog wel een vraag. Die 30 gram hamster, hoe doe je dat? Knip je de hamster dan in 2? :yucky: ;D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3363877
Ik vind het er ook super uitzien.
Volgende keer een ander visje nemen en ik zou eerder 2 soorten hart en 2 soorten lever nemen. Maar elke keer een andere diersoort kan ook. En dit is muggenziften he. ;) Zoals het er nu staat is het ook prima.
Lamsnieren en kippenmaagjes zijn goed, die voer ik ook altijd van deze diersoorten.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3363879
Zijn die hoeveelheden per kat? (dan geef ik mijn katten toch wel erg weinig :-[ )

Geef je de eendagskuiken gewoon zo of ga je die ook malen? Hier zijn ze dol op zo'n kuikentje. Brengt het instinct lekker naar boven.

Verder heb ik er niet zoveel verstand van maar zit er niet weinig vis in?
Door Roxx
#3363886
@Rik, nee sorry, dit is voor twee poezels van rond de 4 kilo. En vis is inderdaad een stom rekenfoutje. Ik denk dat ik de hele visboel ook maar ga mixen en over de week ga verdelen. Eendagskuikens is nog even afwachten. Ik gaf ze eerder wel in zijn geheel maar nu heb ik het een paar keer met mijn eigen eendaghaantjes geprobeerd en daar moeten ze zowel dood als levend niks van hebben. Als ze nu de gekochte eendagskuikens ook niet meer eten dan maal ik ze mee met de rest.

@PoP, Bedankt voor je tips! Ik ga dit eerst voeren en zodra de voorraad weer wat minder wordt zal ik proberen weer organen zoeken van andere diersoorten. Nog een aanrader voor visjes? Sprot? Makreel? Haring? en wat is er minder goed aan spiering dan?


@koekje, het zijn maar kleine rusjes dus die wegen maar 30 gram per stuk. Ik zie nu inderdaad dat dat er twee moeten zijn. elke kat 1tje per 5 dagen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3363888
Spiering is prima hoor. Maar het is gewoon goed om af te wisselen. Dus volgende keer iets anders. Zo wissel je af.
Die je noemt kunnen allemaal. Vette vis is het beste.
Je mag zo'n 10% vis voeren, maximaal.

Aten ze de eendagskuikens voorheen wel?
Of hebben ze ze nog niet goed gegeten? Want mijn katten moesten er ook aan wennen. Buikje opensnijden en zo. Na ze tijdje waren ze er gek op. Nog steeds. :)
Door Roxx
#3363919
Ze aten voorheen wel gewoon de 'gekochte' eendagskuikens. Die zijn sinds kort op en de eerste kuikens (normaal begin ik pas in februari met broeden) die waren 6 weken geleden al geboren dus ik dacht, ik voer gewoon mijn eigen eendagshaantjes) maar nee hoor. Levend zitten ze er gewoon gefascineerd naar de kijken en voor de dode kuikens halen ze hun neus op. Ik hoop dus dat ze nu nog wel de diepvries kuikens eten.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3363921
Eendagshaantjes en eendagskuikentjes zijn toch hetzelfde? Ik had begrepen dat al die eendagskuikens ook mannetjes zijn.

Zijn ze zo verschillend als die exemplaren die bevroren verkocht worden?

Of bedoel je dat jouw haantjes al wat groter zijn?

Je kunt natuurlijk proberen het instinct wat aan te wakkeren door ze aan een draadje rond te slingeren :)

(Ik hoef hier mag wat geels in mijn handen te hebben en ze worden helemaal wild)
Door Roxx
#3363925
ja klopt diepvrieskuikens zijn ook haantjes als het goed is. mijn haantjes zijn even oud alleen misschien bevalt het ze niet dat ze minder geel zijn. Ik heb hier allerlei kleuren krielen en misschien vertrouwden de katten de kleuren wel niet :g: ik ga het van de week gewoon even proberen en we zullen het zien. een touwtje is een heel slim idee.
Door Roxx
#3364008
Oh ik kan ze lang niet allemaal sexen hoor maar kuikens in de kleurslag koekoek daar zijn de hanen lichter als de hennen en bij bielefelders en welsumers bijvoorbeeld missen de hanen de donkere streep bij de ogen. Maar ik richt me nu vooral op de Orpington krielen in de kleur parelgrijs en daar zie je het niet aan tot een week of 6.
Door kakocavi
#3364053
Roxx schreef: Ik gaf ze eerder wel in zijn geheel maar nu heb ik het een paar keer met mijn eigen eendaghaantjes geprobeerd en daar moeten ze zowel dood als levend niks van hebben.
Je bedoelt toch hoop ik niet dat je ze levend zou aanbieden aan je katten?
Door Roxx
#3364161
kakocavi schreef:Je bedoelt toch hoop ik niet dat je ze levend zou aanbieden aan je katten?
Ja dat hab ik wel geprobeerd nadat ik er achter kwam dat ze de kuikens dood niet wilden. Ik geef ze liever mijn eigen kuikens dan dat ik kuikens koop. Onze vorige kater die had een kuiken binnen een seconde dood gebeten en at ze dan gelijk op dus voor mij was het een poging waard. En of ik het nou doe of de kat het even snel zelf kan doen, maakt voor het kuiken niet uit. ben er natuurlijk wel bij gebleven voor als de katten hem niet in 1x dood zouden bijten. Mijn kuikens ervaren minder stress dan de kuikens die je in een zakje koopt, en natuurlijker dan dit krijg je het bijna niet voor de kat.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3364162
pearlsofpassion schreef:Hoe seks jij je kuikens als ik vragen mag?
Geen ervaring hoor maar ik dacht dat je het ook aan de vleugeltjes kon zien.
Ooit ook een filmpje gezien over dat ze in Engeland geen werknemers konden krijgen voor de vermenigvuldigings fabriek. Nee, het filmpje wil je niet zien. Daar keken ze ook heel snel naar de vleugel en werden ze in de ene bak of de andere gegooit. Of direct in de vermaler.

Hier ook een uitleg over de vleugel bij een eendagskuiken.



En hier over de vorm van de vleugel.



Nog eentje :)

 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door