Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roxx
#3364185
Klopt ja, bij sommige rassen kun je het inderdaad zien aan de vleugels maar dit is lang niet bij alle rassen. Ik geloof dat het er mee te maken heeft dat ze in de industrie snel groeiende rassen gebruiken. Ik heb het wel eens bij mijn orpington kielen geprobeerd en alle haantjes een ringetje omgedaan, na een paar weken bleek dat toch minder betrouwbaar te zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3364187
Ja, dat wist ik al. En ook dat het dus niet sluitend is.
En op kleur ook.
Dat heb ik dit jaar nog geprobeert. Bleek m'n hen toch een haan te zijn. :P

Nu zou ik de haantjes zowiezo niet als kuiken doden en geven hoor. Daar zie ik het nut niet van in. Dus ik kan wel wachten.
Het was gewoon uit nieuwsgierigheid dat ik het vroeg. Omdat ik dus ook gezocht had hoe dat moest.
Door Roxx
#3364262
Ik haal de jonge hanen er wel tussen uit maar dan zijn ze ook al 6/7 weken en lust de hond ze wel. Omdat ik wel veel kuikens heb op jaarbasis kan ik niet alles op laten groeien tot slachtrijp.
Door Incubi666
#3373737
Waarom jullie de kat in hemelsnaam vis gaan voeren. In de natuur eten ze ook geen vis. Oorspronkelijk komt de kat uit de woestijn daar zijn geen vissen.
Door Siberienne
#3373740
Incubi666 schreef:Waarom jullie de kat in hemelsnaam vis gaan voeren. In de natuur eten ze ook geen vis. Oorspronkelijk komt de kat uit de woestijn daar zijn geen vissen.
Ha kijk, ons duiveltje is er weer! Verveel je je?

Kun je dat een keer uitleggen aan de kat die steeds mijn vijver leeg komt vissen?

Vraag jij je dan niet ook af of je een kat wel rund of schaap of geit moet voeren?
Ooit een kat een koe zien vangen?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3373750
Op zich een legitieme vraag. De verpakking had wat prettiger gekund, maar soit.

Katten zijn van origine steppedieren, geen woenstijnbewoners. Niet dat dit uitmaakt waarin er vis wordt gevoerd overigens.
Iedere diersoort heeft zijn eigen verhouding met voedingsstoffen en vitamines en sporenelementen. In de ene diersoort zit voornamelijk stof A en C, in de andere B en D. Door een breed scala aan diersoorten te voeren, krijgt je kat zo veel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen. En dat is minder risico op tekorten en een in theorie gezonde(re) kat.

Nu is het wel zo dat een hedendaags zelfsamengesteld menu voor de kat meestal veel kweekdieren bevat. Denk aan kip, tam konijn, tamme eend, etc. Sterker nog, er zijn ook genoeg katten die niet eens van wild houden en dat weigeren te eten. Dat maakt dat de balans tussen de omegavetzuren 6 en 9 niet optimaal is. Om dit iets optimaler te maken, adviseer ik wat vette vis te voeren binnen het menu.
Door Lizzy
#3373777
Incubi666 schreef:Waarom jullie de kat in hemelsnaam vis gaan voeren. In de natuur eten ze ook geen vis. Oorspronkelijk komt de kat uit de woestijn daar zijn geen vissen.
Nee, dan kipknakworsten voor honden ;D

Maar net wat Koekje al schrijft, vlees van vandaag de dag is arm aan omega 3 vetzuren en zeer rijk aan omega 6 vetzuren en dat compenseer je dan weer uitstekend met vette vis (rijk aan omega 3 vetzuren).
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3373787
Een simpel rondje Google afbeeldingen leert dat er meerdere wilde kattensoorten zijn die vis vangen en eten ::)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373788
Spikkelneus schreef:Een simpel rondje Google afbeeldingen leert dat er meerdere wilde kattensoorten zijn die vis vangen en eten ::)
Natuurlijk.
Er is overal, in elk soort landschap, water, zoet of zout. En in water zit er vis. Ale, van nature dan toch. Als de mens gepasseerd is, is het nog maar de vraag. :biggrin2:
Door kakocavi
#3373807
Wikipedia over de huiskat: Vergelijkend bottenonderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat de huiskat afstamt van een mix van ten minste drie verschillende onderling verwante wilde kattensoorten uit die regio, de Afrikaanse wilde kat (Felis silvestris libyca), de woestijnkat (Felis margarita) en de moeraskat (Felis chaus).

Wikipedia over de moeraskat; De moeraskat jaagt overdag op zoogdieren als knaagdieren en hazen, kikkers, vogels, reptielen, insecten en zelfs vissen, die hij in het water vangt. Soms eet hij bessen. Ook jonge axisherten en wilde zwijnen worden aangevallen.

Dus hoezo zouden wilde katten geen vis eten?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door