Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roxx
#3357645
Wat vinden jullie van dit menu? Poekie en Roxy wegen nu allebei toevallig 3,3 kilo maar Roxy mag wel wat aankomen, dat is echt een gespierde maar erg slanke kat (madam heeft ook snel last van allergieen en huid/vachtproblemen) die naar mijn mening wel iets meer body mag krijgen dus wil ik z samen rond de 280gram per dag gaan voeren.
De percentages die ik via voerwijzer heb gevonden is 30-40% vleesbot, 15-20%orgaan, 40-55%spiervlees.
Ik wilde daar overal wat tussen gaan zitten, hoe is jullie ervaring?
ik dacht dus aan 35% vleesbot, 20% orgaan, 45% spiervlees.



dag 1: kippennek, lamsvlees, kippenhart,kippenlever,konijnennier (stuk makreel)
dag 2: kwartelkarkas, konijnenvlees, kippenhart, kippenlever, konijnennier
dag 3: parelhoenkarkas, kippendij, kippenhart, kippenlever, konijnennier
dag 4: fazantenlijf, konijnenvlees, kippenhart, kippenlever, konijnennier (eensdagskuiken)
dag 5: kippenrug, kalkoendij, kippenhart, kippenlever, konijnennier
dag 6: parelhoenkarkas, kippendij, kippenhart, kippenlever, konijnennier
dag 7: fazantenlijf, konijnenvlees, kippenhart, kippenlever, konijnennier (eendagskuiken)

Ze weigeren eenden kvv te eten maar ik bestel er toch eendenrug bij voor de hond dus dan kan ik dat ook nog proberen toe te voegen, ter vervanging van kippenrug misschien.

Nu vind ik de meeste vleesbotten en organen wel bij Lupa maar hebben ze nauwlijks spiervlees. waar kopen jullie het spiervlees in?
Door Too
#3357660
Zo op het oog ziet het er keurig uit , mooie variatie ook.

Je hebt ook een hond en (dus) wat vriezerruimte?
Floris heeft fijn spiervlees en via de welbekende lijntjes is vaak mooi vlees te koop, in het verleden bestelde ik ook wel bij Dogmeat
Gebruikersavatar
Door koekje
#3357664
Ik koop meestal spiervlees in de supermarkt *luxekatten*

De percentages klinken best OK. Ik vind 35% vleesbot wel een beetje aan de lage kant voor jonge katten, maar dit is natuurlijk kat-afhankelijk en ook afhankelijk van hoe bevleesd je vleesbot is. Een kippennek is veel kaler dan een konijnenschouder, om maar even iets te noemen. Kijk gewoon naar je katten; je merkt vanzelf als je percentages moet aanpassen.
Lusten je katten fazant? Dat is niet bij iedereen even populair. En anders heb je natuurlijk een vuilnisbak hond om het in te stoppen :P
Eend is hier bij Ot ook niet populair, maar Sien lust het wel, mits tam. Sommige ruggen kunnen wel aan de harde kant zijn voor een kat en helemaal als het geen geoefende barfer is. Even voorbewerken met een hamer is dan wel prettig voor de poezekes.

Je hoeft trouwens niet iedere dag compleet te voeren he. Ik zie dat je iedere dag een stukje konijnennier wilt geven. Dan zijn wel hele kleine ministukjes dan hoor.
Ik heb het orgaandeel in 2 tot 3 delen gedaan; ze (Sien dan, Ot barft niet noemenswaardig ongemalen) krijgt 2-3x per week orgaan. De rest van de dagen spiervlees en iedere dag vleesbot.

Overigens vind ik 20% orgaan dan weer aan royale kant als je maar 3 soorten orgaan voert. Ik zou dan eerder op 15% gaan zitten.

Wissel ook af in diersoorten van de verschillende onderdelen. Dus als je weer dierenvoer gaat inkopen, dan eens lams- of kalkoenhart nemen, lamsniertjes, kippenmaagjes erbij, eendenlever, etc.
Door Roxx
#3357704
Bedankt voor de tips.

Ik heb geen idee of ze fazant eten maar anders gaan ze de aller eter wil in ja :biggrin2:
oke dan zal ik bot verhogen naar 40% en orgaan richting de 15%.

@too bedankt voor de tip :) lijntjes ben ik nog niet echt tegengekomen in de buurt van friesland. ondertussen vriesruimte genoeg.
Door Roxx
#3357837
welke vis gaat er naar jullie ervaring het makkelijkst in? ik zit te twijfelen tussen makreel als extra of zalmlijf als vleesbot
Door - pien -
#3357863
Mijn katten zijn stapelgek op sprotjes! Ze eten ook wel haring, maar sprotjes is het echt helemaal.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door