Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roxx
#3356983
Hey hoi,

Ik ben nieuw hier, en gigantisch blij dat ik toch weer terug ben gegaan op kvv. kvv was er wat bij ingeschoten en de katten hebben dus anderhalf jaar op brokken gezeten (ik had niet verwacht dat het zo lang was) en nu opeens merk ik allemaal verschillende klachten. droge huid, juik, kale plekken en korsten. Roxy ging opeens overgeven van natvoer en brokken wilde ik niet meer omdat ik merkte dat ze te weinig vocht binnen kregen. De kittens van Poekie waren ondertussen allemaal naar een nieuw huisje dus het ideale moment om van voer te veranderen. Nu ze op kvv zitten merk ik dat de huid soepeler is en de vacht al wat voller wordt :D dit is natuurlijk helemaal geweldig en de katten vinden het fijn dus we gaan hier mooi mee door.

Nu wilde ik daarbij een beetje barfen omdat ik merk dat Roxy het wel fijn vind om ergens op te kauwen. We hebben al kippenhart getest en eendagskuikens gaan er ook prima in. De vraag is welk soort hart ik het beste kan voeren en of dit überhaupt iets uitmaakt? Is het het beste om met barf zo dicht mogelijk bij de natuurlijke prooi te blijven want ik zie een kat nog geen koe opeten. En naast kippennekken (die meer schildklierhormoon zouden bevatten) welke vleesbotten zou ik nog meer kunnen gebruiken bij beginnende barfers?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van de vele vragen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3356987
Het maakt niet echt uit van welke diersoort je hart voert. Maar voer je wel niet te veel daarvan aub? Dat is niet iets dat je onbeperkt moet gaan voeren, en aangezien het vast ook al in de kvv zit, niet te vaak bijvoeren. Dan kan je beter een goed stukje spiervlees en een vleesbotjes voeren. En zoek dan dieren die niet in je kvv zitten.
Als ze erop wil kauwen (en niet in het geheel doorslikken ::)) zijn kippennekken prima hoor. Als je enkel de nek voert en niet het begin van de borstkas ook, zit daar geen schildklierhormoon in. De schildklier ligt bij vogels nl lager.
Verder kan je konijnborstkasjes, kwartels en duifkarkasjes zeker voeren. Mooi bevleesde parelhoen misschien ook. Hardere dingen zou ik nog wat mee wachten als ze pas recent terug op vers staan.
Door Roxx
#3356990
Dankjewel voor de Tips. Ik zal inderdaad oppassen met hart, ik heb ze nu 3 keer elk een helft van een kippenhartje gegeven en daarnaast dan nog wat rundvlees of kipfilet. Ik voer nu barfmenu als kvv en daar zit niet veel eend en konijn in dus dan zal ik konijnborstkas proberen.
Door kakocavi
#3357001
Allereerst welkom op dit forum.

Met hart ben ik zelf nooit zo voorzichtig, het moet natuurlijk niet in de weg gaan zitten van de andere bestanddelen van je menu maar een beetje extra kan wel. Welke diersoort maakt inderdaad weinig uit, gevoelsmatig zou ik wel eerder voor een soort gaan die je nog niet (te veel) voert. Ik geef zelf soms wat stukjes runderhart los naast de kvv, maar dat is omdat ik weet dat mijn katten dat graag eten en bijvoorbeeld kippenhartjes niet.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door