Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door fem fatale
#3353913
Na heel erg lang ben ik hier weer eens.

Ik ben al een tijdje ontevreden over de voeding voor de katten en ik kom er even niet zo goed uit.

Ik deed zelf vooral prooidieren geven, met wat KVV voor de spannende diersoorten, maar toen kwamen de mannen van R erbij en de oude man deed niet meer echt knagen.
Ondertussen heeft kiezebrink steeds minder diersoorten, dus is prooi geven ook wat lastiger geworden.

En er is nu ook een nogal ondernemende dreumes, er zit weliswaar een hekje voor de keuken, maar ze moet 's ochtends natuurlijk wel helpen met ontbijt maken en ze dekt de tafel voor alle maaltijden. En ze is ook niet beroerd om als ze honger heeft, het slot van het hekje af te halen (we zijn nu bij slottype 3, die houdt het redelijk) en zelf wat te eten te gaan zoeken.
Dus rondslingerende prooi is voor nu misschien ook niet de meest handige optie. (Ik heb geen idee wat dreumessen krijgen van een hapje rauwe kwartel, maar ik hoef dat misschien ook niet te weten)

Er zijn nu wel allemaal hippe versvleeswinkels in de buurt gearriveerd, dus eten ze een hele selectie aan kvv's. De oude man en Plien doen het daar prima op, maar bij de andere drie merk ik dat ze iets missen.

Idealiter zou ik dus een paar keer per week toch weer prooi erbij geven. Maar dat wordt dan dus niet bestellen bij kiezebrink omdat ik niet aan bestelbedrag kom, en hippe prooiwinkeltjes hebben we nog niet. Maar hoe dan? Opstaan voor de dreumes en voor die tijd de keuken dweilen is niet heel realistisch, want de dreumes wil nog eten 's nachts en ik ben dus heel erg moe.

Iemand nog tips?

(En ik merk dat ik er steeds meer mee zit dat de katten vlees eten en het effect daarvan op het klimaat. Dus misschien zijn dit wel mijn laatste katten. Maar ze gaan nog minimaal 10 jaar mee, dus soit.)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3353915
Ook prooi kan je toch op vaste tijdstippen voeren en daarna weghalen? Of wil je dat net niet?
En op een vreetkleedje leren eten zal ook al schelen. Hoef je niet te dweilen maar gewoon het kleedje op te rapen.

Hoe doe je het nu met de kvv? Heb je dan niet dezelfde problemen?
Door fem fatale
#3353921
De KVV staat in een bakje op de kattenvoervriezer. Nu kan mevrouw de tripp Trapp (wat een onhandig ding is dat) tegen de vriezer aanzetten en het bakje pakken en achter de katten aanlopen om ze eten te geven, maar gezien dat is meestal een leeg bakje.

Prooi zouden we dan 's avonds/'s nachts willen geven, al is het de vraag of het dan gegeten wordt, want de katten liggen dan immers in bed.
Maar in de 6,5 jaar voordat de dreumes er was, is het me niet gelukt om de katten aan te leren op een kleedje te eten. Sterker nog, sinds ze met vijf zijn, willen ze zich door het hele huis verspreiden (snap ik ook wel, dan kun je eten zonder dat iemand zich ermee bemoeit), dus toen de toen nog baby een maandje of 4 oud was en een beetje mobiel werd, had ze meteen prooi te pakken, die niet keurig in de keuken lag (we hadden toen nog geen hekje ook trouwens). Toen at ze nog niet natuurlijk, dus hoefde ze geen hapje.

Dus ik ben vooral bang voor prooi in bed, ivm 's nachts en verspreidend of 's ochtends moeten zoeken naar prooi waar weinig van gegeten is en niet sneller zijn dan de dreumes. (En ook die leer ik nu nog niet aan dat ze eraf moet blijven. Ze weet best dat ze geen zandbakzand lust, maar neemt toch iedere keer weer een hap.)
Door Too
#3353923
Hey fem leuk je weer eens te zien!
En wat een hoop veranderingen in je leven, klinkt goed.

Op je vraag heb ik helaas geen slim antwoord
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3353935
Is het werkelijk geen optie de katten elk hun eigen plaatsje te geven om te eten? Elk hun rustig hoekje hé, niet allemaal naast elkaar natuurlijk.
Das even doorzetten in het begin, maar als je ze steeds op hetzelfde plaatsje terugzet, leren ze dat snel. En dan zijn ze ook rustiger met eten en gaan er niet mee slepen.
Of lukt je dat niet dan?
De onze eten zelfs liever van hun kleedje dan zonder. Dan glijdt het eten zo niet weg... ::)

Als ze echt uren aan een stuk toegang moeten hebben tot prooi en je het niet ziet zitten ze een vaste eetplaats aan te leren, zie ik ook geen oplossing.

Ik heb iemand gekend, die had 9 katers. En 3 daarvan aten al eens een prooi. Meestal gewoon een kuiken hoor, maar ook soms iets groters.
En zij gaf elk van die katten een transportbox/benchje voor de prooi. Ze gingen dan vanzelf in hun eigen box zitten op het moment dat de prooi eraan kwam en ze liet ze er pas uit als het op was of ze genoeg hadden.
Cuzco krijgt hier ook zijn eten in een benchje. Dan is hij rustiger, want hij weet dat hij alleen is, en dan kan hij de anderen hun eten niet stelen.
Misschien is dat nog een optie voor je? Enkel voor de prooieters dan.
Als ze het zo missen zullen ze toch wel dooreten? En een keer per dag de kans krijgen is beter dan niets, toch? Niet helemaal zoals je graag zou doen, maar dat zou ik ook niet zien zitten met kleine kinderen hoor. Hier mogen de kinderen kijken terwijl de katten eten, maar ze moeten eraf blijven en na het eten ruim ik alles meteen op.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3353939
Hier eten de katten ook waar de kinderen niet bijkunnen. Dat geeft rust, voor zowel kinderen als katten. En Ot en Sien zijn erg getraind om van hun eigen (of dat van de ander) kleedje te eten. Is er toevallig geen kleedje, dan eten ze in de buurt van hun voerbakje. Ot heeft meestal wat meer tijd nodig om te eten, dus die zit dan in haar eigen kamer met de deur dicht.
Nu vangt Sien tegenwoordig soms zelf een muis, maar ze is vrij hebberig om haar prooi en laat het niet toe dat iemand anders eraan zit. Ook werkt ze deze vrij snel na het vangen naar binnen, anders koelt hij teveel af en is dan niet meer lekker.
Er wordt niet de hele dag een lopend buffet geserveerd. Anders gaat het buffet vanzelf weer lopen of er wordt mee gelopen (of in het geval van de jongste zoon gekropen) en dat vind ik in alle gevallen een no-go.

Ik ben normaal helemaal niet van het kinderen trainen, behalve in de omgang met de katten. Daar ben ik best streng in. En eten is daar een onderdeel van.
De oudste mag soms een voerbakje wegzetten of een snoepje geven, maar alleen met mij (of meneer) erbij en naar instructie van ons. De jongsten staan nog niet open voor dat soort dingen, dus die mogen alleen naar de katten kijken, geluid ernaar maken, onder begeleiding aaien (epileren).
Kattenvoer is alleen voor katten en overduidelijk 'BAH!'. Ze mogen geen katten voeren.
(dat laatste is ook hier niet helemaal gelukt; Sien lust tegenwoordig allerlei soorten crackers en koek, linzen, doperwten en broccoli en zat vorige week over een stukje banaan na te denken)


Ik zie ook geen andere optie dan kind en katten trainen.
Prooien haal ik in de supermarkt of bij de poelier (kale kwartels bijv), heel soms in de dierenwinkel of anders bij Henk (Dogmeat).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3353943
koekje schreef:Hier eten de katten ook waar de kinderen niet bijkunnen. Dat geeft rust, voor zowel kinderen als katten. En Ot en Sien zijn erg getraind om van hun eigen (of dat van de ander) kleedje te eten. Is er toevallig geen kleedje, dan eten ze in de buurt van hun voerbakje. Ot heeft meestal wat meer tijd nodig om te eten, dus die zit dan in haar eigen kamer met de deur dicht.
Nu vangt Sien tegenwoordig soms zelf een muis, maar ze is vrij hebberig om haar prooi en laat het niet toe dat iemand anders eraan zit. Ook werkt ze deze vrij snel na het vangen naar binnen, anders koelt hij teveel af en is dan niet meer lekker.
Er wordt niet de hele dag een lopend buffet geserveerd. Anders gaat het buffet vanzelf weer lopen of er wordt mee gelopen (of in het geval van de jongste zoon gekropen) en dat vind ik in alle gevallen een no-go.

Ik ben normaal helemaal niet van het kinderen trainen, behalve in de omgang met de katten. Daar ben ik best streng in. En eten is daar een onderdeel van.
De oudste mag soms een voerbakje wegzetten of een snoepje geven, maar alleen met mij (of meneer) erbij en naar instructie van ons. De jongsten staan nog niet open voor dat soort dingen, dus die mogen alleen naar de katten kijken, geluid ernaar maken, onder begeleiding aaien (epileren).
Kattenvoer is alleen voor katten en overduidelijk 'BAH!'. Ze mogen geen katten voeren.
(dat laatste is ook hier niet helemaal gelukt; Sien lust tegenwoordig allerlei soorten crackers en koek, linzen, doperwten en broccoli en zat vorige week over een stukje banaan na te denken)


Ik zie ook geen andere optie dan kind en katten trainen.
Prooien haal ik in de supermarkt of bij de poelier (kale kwartels bijv), heel soms in de dierenwinkel of anders bij Henk (Dogmeat).
Zo herkenbaar!
Hier gaat het net zo. Exact dezelfde regels, zowel voor katten als kinderen. Alleen blijven de katten wel bij hun eigen kleedje. En hier zit bij het eten ook standaard een kat onder de kinderstoel. ::) :biggrin2:
Door fem fatale
#3353946
koekje schreef:En jaaaa! Wat leuk je hier weer te zien en dat je gezinsuitbreiding heb gehad :)
En jij hebt ook heel veel gezinsuitbreiding gehad zie ik.
Door fem fatale
#3353947
Ik had volgens mij ook nog iets geschreven over dat we bezig zijn met de dreumes trainen. We trainen nu vooral op het benaderen van de katten, want nu aaien goed gaat, wil ze ze ook full body hugs geven.


Maar ik heb een inventief kind, dus alleen in de keuken achter het hekje, en hoog buiten haar bereik is niet voldoende om te voorkomen dat ze een keer een voerbakje vindt en Kai ermee gaat achtervolgen.
Ze is nu ook in de fase dat ze juist doet wat niet mag, en dan op de grond gaat liggen gillen als het nog steeds niet mag. Gaat vast over, maar duurt denk ik nog even.

De carrier hebben we in het verleden gedaan en ging vrij goed, behalve als Kai woeste leeuwenneigingen kreeg. Dat kunnen we nog wel een keer proberen. En dan maar veel te dure prooi halen bij de niet toegankelijke dierenarts ofzo. (Of een keer naar Putten rijden), want hier eten ze geen kale prooi.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3353948
En de katten op vaste eettijden voeren is geen optie?
Dan kan je de bakjes of restjes prooi na het eten gewoon weghalen.

Hier eet de kat onder de kinderstoel ook vooral groenten hoor. Erwten, broccoli, wortel, enz... zelfs witloof en prei. En aardappel, rijst, pasta, champignons enz... Er is niet veel dat blijft liggen...
Gebruikersavatar
Door sam28
#3353951
Ik zou idd ook vaste tijden nemen en ze voeren in een kleine bench oid met de deur dicht. Kan er geen kind bij en kunnen zij niet slepen. Ze leren vanzelf dat ze 1x wat krijgen per dag.
Verder eten die van mij voornamelijk vette zooi, kaas, knoflooksaus e.d. En groente eten ze ook wel, vooral Lea.
Door fem fatale
#3353954
Er zijn twee katten die echt niet gedijen bij vaste etenstijden, (de oude man wordt diep ongelukkig, Plien gaat enorm schrokken tot aan maagirritatie aan toe) maar dat zijn nou net de twee die de prooi het minst missen. Dus hoewel vaste tijden enorm niet in mijn systeem zit, zou het in dit geval wel kunnen werken om de prooi te geven na dreumesbedtijd en op te ruimen als we gaan slapen.
De meeste avonden is er wel tenminste een van ons thuis.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3353962
Dan zou ik het zo doen.
En als je eens niet thuis bent, dan moeten ze het een keertje zonder doen he. Of je geeft snel nog een kuikentje voor het slapen, als je thuiskomt. Dat is zo op.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door