Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Loukas
#3351880
Ik heb net een bestelling geplaatst. Een beetje beperkt maar ik moet ergens beginnen he. Ik hoop dat ik alsnog voldoende variatie bied nu.

Wat vinden jullie ervan? SV staat voor spiervlees, mocht dat niet duidelijk zijn. ;D
Screenshot_20180811-220622_Excel.jpg
Screenshot_20180811-220622_Excel.jpg (412.87 KiB) 4310 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3351884
Oei, ik moet je teleurstellen, vrees ik.

Hier zit echt veel te veel kip in. Dat je eerst enkel kippennekken zou voeren, zou ik nog kunnen volgen, al kan je al perfect vb konijn ook voeren.
Maar dan moet je zeker niet nog eens kip in spiervlees voeren. Qua variatie is dit echt niet voldoende. Je moet zelf de hoeveelheden per diersoort maar eens noteren, dan zie je meteen wat ik bedoel.

Verder voorzie ik verstopping na dinsdag en vrijdag en diarree na donderdag en zondag. Zalmkvv is nl waarschijnlijk met bot? Reken je dat als compleet? De sprotjes ook?
En op donderdag en zondag heb je geen bot. Bot in kuiken is verwaarloosbaar. Waar reken je die trouwens onder? Een kuiken weegt 35-40gr he. De kwartel, laat je die ook uit je verhoudingen bovenaan?
Plaats dat er dan allemaal even bij bij je overzicht, want nu is het lastig om de verhoudingen te beoordelen.

Je voert ook te veel vis, max 10% mag je voeren.
Verder mis ik nier in je menu en voer je nu te veel hart en veeel te veel lever. 5% is mooi, 7% evt nog net te doen maar 10% lever mag je echt niet voeren! Zo krijg je vit À vergiftiging.
Als je enkel hart lever en nier gaat voeren, vind ik. 15% orgaan een mooier percentage. Als je 20% orgaan wil, voeg dan nog wat anders toe, vb maagjes.
Er is grote kans dat ze runderlever trouwens niet lekker gaan vinden. De meeste katten houden meer van orgaan van kleine dieren. Maar je kan het uiteraard proberen.

Voer op alle dagen bot, anders ga je ontlastingsproblemen krijgen. En bij katten is min of meer alle dagen compleet eigenlijk nog het eenvoudigst. Zeker om mee te beginnen.
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3351888
Dit is zowat het enige dat ik bij fresh4pets kon bestellen. En ik koos voor rundlever om zo toch een andere diersoort te kunnen geven. De zalmmix bestaat uit 100% zalm en daar zitten ook de graten in. Ik zie nu ook dat ik teveel vis genomen heb. Kwartel, sprot en kuikens reken ik inderdaad als compleet. Behalve dan bij het kuiken natuurlijk minder botgehalte. Ik kan donderdag pas gaan ophalen, dus ik weet nog niet hoeveel zo'n kwartel zal wegen.

Dat er nu veel kip in zit, besef ik inderdaad ook. Dat hoef ik niet te noteren. Maar ik ga geen internetbestelling plaatsen met 10€ verzendkosten voor enkel wat konijn. :-\

Ik zal mijn menu nog wat aanpassen. Bedankt alvast voor je raad. :-*
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3351892
OK, dit is het enige dat je daar kon bestellen, maar wat ga je dan in de toekomst doen? Toch elders ook bestellen?

Ik raad je aan te wachten met barfen tot je wel een compleet menu kan samenstellen.

Orgaan reken ik trouwens niet mee als ik de afwisseling in diersoorten tel. In die zin dat een diersoort die je enkel in orgaan voert, niet echt volwaardig meetelt in mijn opinie. Uiteraard is afwisseling in orgaan ook aan te raden.

Nee 10% orgaan is dan weer erg weinig. En je verhoudingen kloppen voor de rest toch ook niet zo?
Hoeveel die kwartel weegt maakt niet zoveel uit, als je die toch als compleet kan rekenen. Dan bereken je gewoon hoeveel ze op een week nodig hebben en trek daar alle complete zaken vanaf. Bij de kwartel is dat dan gewoon een gemiddelde daghoeveelheid. Als die compleet is verandert dat niets aan je verhoudingen als je die dag wat meer of minder zou voeren.
Wat er overschiet verdeel je dan over vleesbot, spier en orgaan in de juiste verhoudingen.

Als de Zalmkvv 100% zalm is, wil dat enkel zeggen dat er niets anders dan zalm in zit. Dat zegt niets over de hoeveelheid bot erin zit en of er orgaan in zit of niet.
Dat zou je moeten navragen om het te weten.
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3351894
Ik ga zeker nog elders ander "materiaal" bestellen. Dacht dat dit voor de eerste 2 a 3 weken wel ok zou zijn. Tegen dan is er weer wat plaats in de vriezer en kon ik aanvullen met ander dier. :(
Door Maika
#3351899
Ik vind 6 soorten wel een behoorlijke afwisseling, meer is beter maar 6 is zeker niet slecht.

Ik zou geen vis en orgaan op 1 dag doen.
Eendagskuikens zou ik niet als maaltijdsvorm maar als extra doen.

Misschien kun je voor nu eens in de diepvrieskisten van dierenwinkel kijken, daar haal ik nu bv extra kalkoen, lam en wild in kvv vorm.

En dan kun je dan in plaats van de kuikens, wat van de andere soorten geven.

Wat ik doe is, ik neem een eindtotaal aan hoeveelheid.
Dan deel ik eerst op in vleesbot/spier/orgaan en extra.

Dan kijk ik wat er te halen is, ik zet steeds streepje per kilo onder die.
En dan maak ik ook een lijstje van welke dieren ik heb.

En in plaats van alleen maar de kippennnekken, kun je misschien een botmix vinden.

Maar voor een week of max 2 weken, zou ik dit al doen en dan gaan verfijnen.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3351900
Ik snap wel dat je geen 10 euro verzendkosten wilt betalen voor alleen een beetje konijn.
Wat je nog wel kan doen is voor spiervlees eens langs de supermarkt. Daar verkopen ze tegenwoordig ook regelmatig konijn en eend als spiervlees. Voor een hond die grote hoeveelheden eet is dat natuurlijk erg duur maar voor een kat die kleine hoeveelheden eet kan je altijd een keer op die manier kijken of het gegeten wordt ;) Hert willen ze daar ook nog wel eens verkopen. Op die manier kan je eenvoudig wat meer variatie in het menu krijgen.
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3351904
Ik heb nu een (eerste) bestelling geplaatst van 10kg barfvlees. Ik ben nu nog wat zoekende hoeveel ik in mijn diepvrieslade krijg, wetende dat er ook nog wat kvv, kuikens en sprot in zit. Hoeveel er tegen donderdag nog in zit, is nog de vraag want de ene keer eten ze meer of minder dan de andere keer. Als ik nu teveel inkoop, zit ik met de gebakken peren dus wil niet overbestellen. Maar ik twijfel er niet aan dat het wel in orde komt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3351906
Ik tel dus maar 5 soorten plus vis. Enkel rundorgaan vind ik gewoon geen diersoort variatie.
En dan nog: 5% paard, 5% hert, 10% fazant, 10% vis, 14% kwartel en de rest kip. Dat is gewoon niet goed gevarieerd. Puur omdat het aandeel kip zo hoog is en de rest heel laag.
Voor de eerste weken kan dat uiteraard geen kwaad, uiteraard niet. Je mag zelfs 2 maand maar 1 diersoort voeren. Maar de vraag is wel wat je daarna gaat doen. En dus op de vraag of het voldoende variatie is, dit menu, zeg ik Nee.
Er moet minstens nog een botsoort bij en afwisseling in orgaan is ook aan te raden. Dat orgaan mag gerust elke bestelling wat anders zijn, Dat hoeft niet bij elke bestelling meerdere soorten te zijn.
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3351915
Ik begrijp je echt wel hoor, maar bij fresh4pets kan ik enkel eventueel nog fazantenkarkas en parelhoenkarkas bijbestellen. Maar daarover opende ik eerder al een topic over en die zouden te hard zijn voor de kittens. :-\ Ik heb wel nog een beetje kvv liggen en hopelijk kan ik daarmee nog wat extra variatie mee maken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3351928
Kan je maar 10kg opslaan? Of is het omdat je nog veel kvv hebt?
Want je zal toch wel iets meer ruimte nodig hebben om te kunnen barfen. En dan zou ik zeggen, maak eerst wat meer kvv op, zodat iets meer kan bestellen aan barf.
Maar goed, op dit zullen ze niet doodvallen he. Als overgang kan het wel. Het tweede menuutje dan. Misschien een 2e dagje kwartel voeren in het begin, dan maakt dat al een groter deeltje uit en heb je toch 2 diersoorten die je veel voert ipv maar eentje. Maar je kan dit gerust voeren voor de eerste weken.

Maar op lange termijn lijkt me dit menu geen goed idee. En dus zou ik me wel eens afvragen hoe je dat gaat doen met zo weinig vriesruimte... ;)

Mijn vorige reactie was trouwens voornamelijk als antwoord op het bericht van Maika. ;)
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3351929
Wel... ik heb 1 diepvrieslade kunnen vrij maken voor de poesjes. Maar we hebben voor onszelf nooit meteen grote hoeveelheden besteld, dus ik ken de capaciteit daar niet van. Naargelang de ruimte die er over schiet, kan er misschien wel snel een 2e bestelling volgen via een andere webshop dan.
Door Too
#3351938
pearlsofpassion schreef:Kan je maar 10kg opslaan? Of is het omdat je nog veel kvv hebt?
Want je zal toch wel iets meer ruimte nodig hebben om te kunnen barfen. En dan zou ik zeggen, maak eerst wat meer kvv op, zodat iets meer kan bestellen aan barf.
Maar goed, op dit zullen ze niet doodvallen he. Als overgang kan het wel. Het tweede menuutje dan. Misschien een 2e dagje kwartel voeren in het begin, dan maakt dat al een groter deeltje uit en heb je toch 2 diersoorten die je veel voert ipv maar eentje. Maar je kan dit gerust voeren voor de eerste weken.

Maar op lange termijn lijkt me dit menu geen goed idee. En dus zou ik me wel eens afvragen hoe je dat gaat doen met zo weinig vriesruimte... ;)
Ook met beperkte vriezercapaciteitkan je prima barfen, echt waar, ik heb 1,5 lade in de koel- vriescombi en dat is óók voor mensenvoer.
Het vraagt wel veel organisatie en wat kunst en vliegwerk bij tijd en wijle.
Als je het geluk hebt dat er mede-barfers in je nabije omgeving wonen, je bij supermarkt/islamslager heel kleine hoeveelheden spiervlees en/of orgaan kunt kopen, de (markt)poelier kippenruggen en (heel dure) kwartels heeft, je bij de visboer sardien/ansjovis/heel kleine horsmakreeltjes per (half) pond koopt zodat je bij webshops oid wat grotere hoeveelheden of variatie in geschikte karkassen/vleesbot kunt kopen.

Ik heb 2 katten die geen grote hoeveelheden eten, wanneer ik echt álles in 5kg pakken zou kopen en ook nog heel veel variatie wil kunnen bieden dan blijft het echt heel erg lang in mijn vriezertje liggen en staat dat extra vriezertje ook best vaak met een heel kleine hoeveelheid vlees te draaien.

Mijn katten krijgen wat moeite met het kauwen van wat harder bot, hartstikke jammer maar dat is nou eenmasl zo, ik voer zoveel mogelijk zacht bot (desnoods gehamerd) en voor de broodnodige variatie heb ik ook wat gemalen prak liggen
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door