Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Loukas
#3351827
Heeft er iemand ervaring met kittens en het eten van kwartel? Ik kan er vinden niet gekuist, dus met pluim en al. Eten die dat op? Of laten ze de ingewanden liggen? Dank je wel!
Door Maika
#3351836
Kitten is een kwartel wel een beetje veel voor, ik gaf het in etappes, oftewel, ik lag het overgeblevene weg en gaf het later weer.
De veren aten ze hier niet.
Kan zijn dat je eerst een beginnetje moet maken maar als ze het eenmaal ontdekt hebben, ik vond het geweldig om te zien!
#3351838
Ik zou de veren niet voeren. Zeker niet als ze pas begonnen zijn. Later kan je wel proberen of dat goed valt. Ikzelf heb altijd kale kwartels.
De ingewanden haal ik er ook steeds uit. En dan liefst zo min mogelijk ontdooit want dan loopt het vocht en de smaak van de darmen in het karkas. En dat appreciëren ze dus niet.
Bovendien is het voor jezelf ook een stuk aangenamer om een bevroren bol te verwijderen dan een ontdooide slappe stinkende drap.

Ik maak een snee in de buik en leg de huid open tot aan de ribben. Daar zie je de lever en de maag bovenaan, alles wat eronder zit en loshangt moet eruit. Behalve evt voorlopers van eieren, die laat ik erin en de nieren of testikels tegen de rug geplakt mogen uiteraard ook blijven zitten.
Dan nog even de galblaas zoeken bij de lever en die haal ik er ook uit. Die is klein en donkergroen en ligt tussen de leverlobben onderaan.

Ik doe het altijd meteen bij portioneren. Die kwartels in een doos van 5kg krijg je toch niet uit elkaar zonder een tikje te ontdooien. Dan haal ik dus meteen bij allemaal de darmen eruit en vries ze los en leeg terug in.
Door Maika
#3351861
Ik geef juist met alles, dan heb je voor dan in ieder geval compleet.
Er was vroeger een richting die gaf hele prooidieren, daar heb ik het toen van opgepikt.
En zeker als je als kitten begint, die weten niet beter, de veren vonden ze geweldig om mee te spelen.

Nou ja, zo zie je maar, gewoon uit proberen wat voor jullie werkt.
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3351862
Maika schreef:Ik geef juist met alles, dan heb je voor dan in ieder geval compleet.
Er was vroeger een richting die gaf hele prooidieren, daar heb ik het toen van opgepikt.
En zeker als je als kitten begint, die weten niet beter, de veren vonden ze geweldig om mee te spelen.

Nou ja, zo zie je maar, gewoon uit proberen wat voor jullie werkt.
Ik ga het inderdaad zo eens proberen. Als ik zie dat het niet lukt, kan ik de volgende keer zelf "kuisen". ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#3351867
Ik heb ook wel eens kwartels met veren gevoerd. Die werden hier duidelijk met minder smaak gegeten dan panklare. Waarschijnlijk omdat ik meestal geen moeite deed om de vieze organen (darmen, galblaas, etc) eruit te halen. Ik had dan ex-layers, voormalige legkwartels. Die worden niet in de meest diervriendelijke omstandigheden gehouden, dus hadden al veel kale plekken. Hier werden die toch gedeeltelijk door de katten zelf geplukt en dat gaf veel meer rommel.
In mijn onderschrift zie je Sien vrolijk op een grote halve kale kwartel toehappen.
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3352446
Ok... Blijkt dat 1 kwartel 350gr weegt. Kan ik ze dan beter halveren en elke kitten een helft geven? Of laat ik ze dan 2 dagen van 1 kwartel eten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3352449
Dat was ik ook aant bedenken, dat ik dan Kasper de ene keer de linkerhelft zou geven en louis de rechter. En bij de volgende kwartel omgekeerd. Bedankt! Ik ben nog aan het twijfelen. Een dagportie bedraagt 170gr, dus dan kunnen ze ook 2 dagen ervan eten denk ik dan? Aaaa twijfel twijfel... ik haat dat lol

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door koekje
#3352455
Ik doe ze dan liever in 2. Hier eten ze niet graag ergens 2 dagen van. Of omdat het dan minder vers is, of omdat het verwende nesten zijn en ze iedere dag iets anders blieven, dat weet ik niet. Ik moet zeggen dat ik het zelf ook een beetje onsmakelijk vind, zo'n half aangevroten kwartel terug in de koelkast te moeten leggen.
Vroeger gaf ik ze nog wel eens een grote duif ofzo, waar ze 2 dagen van konden eten en gaf ik ze die ook dan 2 dagen.
Maar toen woonde ik in een ander huis, waar het veel kouder was. En had ik geen rondkruipende kinderen. En was het huisje sowieso een flink stuk kleiner, dus makkelijker en sneller schoon te maken.
Met deze temperaturen zou ik het echt niet 2 dagen laten staan.
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3352457
2 dagen laten staan zou ik nu ook niet doen! Zowiezo krijgen ze het vuile werk in mijn strijkkamer want woonkamer en keuken is laminaat, strijkkamer is betegeld.

Ondertussen is de kwartel "ongeveer" gehalveerd. Maw. niet egaal lol. Ik zal nog moeten oefenen. Hahaha. Ik ben benieuwd hoe ze er morgen op gaan reageren.


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
#3352460
Ik halveer ze door aan 1 zijde langs het borstbeen te knippen en dan bovenaan schuin over te steken en de andere schouder door te knippen. Zodat de kop aan het andere deel hangt dan het borstbeen. Zo zijn de delen gelijker en het stuk met de kop (veel bot) heeft dan een losse filet waardoor de verhouding bot-vlees van beide delen ook ongeveer gelijk is. De rugzijde gewoon zoveel mogelijk in het midden van de rug doorknippen, bovenaan weer dezelfde schouder nemen uiteraard en daarbij het orgaan steeds hetzelfde schikken hé.

Je kan achteraf natuurlijk nog ergens een stukje rug of poot oid afknippen en aan de ander geven, moesten beide delen merkbaar in gewicht verschillen.
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3352467
Het scheelde 80gr. Ik gaf louis het kleinste en Kasper het grootste. Maar zoals ik verwachtte wisselen ze tussendoor van helft. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door