Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door jossek123
#3350474
Hallo allemaal

Wij hebben sinds een aantal weken een kitten. Inmiddels is hij bijna 14 weken oud en weeg iets meer dan 1 kg.
Vanaf begin af aan was ik er al op tegen om een kat brokken te voeren vanwege het graan dat er in zit. Ik denk dat een kat gezonder leeft op rauw vlees.
Dus heb ik barf besteld. Tevens heb ik een rooster gemaakt dat hij dagelijks verschillende soorten vlees binnen krijgt.
Zie hieronder:
Afbeelding

Hij krijgt ongeveer 100 gram per dag gevarieerd vlees en af en toe voer ik hem ook een eendagskuiken of een babymuis en een keer in de week een eidooier.

Nu eet hij al bijna 2 weken barf en hij vindt het heerlijk. Hij eet werkelijk alles.
Na de eerste keer dat ik hem een kuiken gevoerd had lag er de volgende ochtend wat braaksel op de bank. Paar donsveertjes kleine stukjes bot, nagel en vocht.
Soms braakt hij ook als we hem kippennekken gevoerd hebben maar dit is niet altijd. En laatst heeft hij zelfs gekotst.

Is het normaal dat hij soms het een en ander uit braakt of kotst?

Tevens zeurt hij de hele dag om eten en trekt hij vuilniszakken open probeert zelfs van ons eten mee te eten en miauwt hij de hele tijd als we in de keuken zijn.
Is dit gedrag normaal voor een kat of moet ik hem dan meer voeren?

Meestal voeren we hem de gehele dag kleine beetjes zo'n 5 keer per dag.
Alleen binnenkort moet mijn vriendin ook weer naar school en is zij ook de hele dag niet meer thuis.
Dus we kunnen de kitten 's ochtends rond half 9 voer geven en 's avonds rond half 7 als we weer thuis zijn.

Ergens heb ik gelezen dat je brokken en barf niet mag combineren. weet iemand waarom dit is?

Is het mogelijk om 's ochtends brokken te geven die de hele dag te laten staan en 's avonds rauw vlees?
Ik hoor graag of jullie nog tips of ideeën hebben.

Onderstaand een foto van de kat:
Afbeelding
#3350481
Proficiat met je aanwinst! ;)

Om te beginnen is hij erg licht om 14 weken te zijn. Ben je zeker van zijn leeftijd? Is hij niet heel erg mager? Misschien heeft hij een groeiachterstand en kan hij die nog inhalen.
Alleszinds mag je zeker en vast meer gaan voeren. Kittens voer je in principe onbeperkt. Voor zijn leeftijd mag hij zeker 140gr per dag krijgen, maar als hij meer wilt hoeft dat ook geen probleem te zijn. Kittens worden zelden te dik voor ze een half jaar zijn.
Als ze te veel honger lijden op jonge leeftijd is de kans vele malen groter dat ze later ook zoveel mogelijk blijven eten en dus zeuren en evt overgewicht ontwikkelen.

Graan is idd geen goed voedsel voor een kat en dus zou ik proberen enkel vlees te voeren. Op 14 weken kan dat gerust met 3x per dag eten te geven. Das beter dan tussendoor brokken.

Je moet wel de percentages lichtjes aanpassen. Je voert nu meer dan 50% vleesbot, dat moet wel ietsje omlaag. Eerder richting 45%. En dan ietsje meer spier.
De hoeveelheid orgaan is wel goed, al mis ik nier. Ik zou de helft van de maag vervangen door nier. Dan zit je goed.
Zalmlijf vind ikzelf vleesbot en ik vind het heel knap dat een kitten dat al gekauwd krijgt. Zeker de middengraat is redelijk hard he. Ook eendennek is al erg hard. Krijgt hij dat goed weg? Je kan gaan afwisselen met parelhoen en konijn. Kwartel is ook iets heel leuk voor een kat en vinden ze doorgaans heerlijk. Het is ook beter wat karkas in je menu te stoppen en evt wat vleugels ipv enkel nek. Probeer maximaal 2x per week nek te voeren.

Als hij nog moeite heeft met bot verteren, kan je het vleesbot nog een tijdje meppen, of in het begin enkel erg zacht bot voeren. Kip, kwartel, konijnribbetjes, zalmlijf zonder middengraat of kleinere visjes. Daarna dan parelhoen, konijnrug en evt al eens eend of fazant oid.
Zijn spijsvertering moet wat wennen aan bot verteren en dat kan wel een tijdje duren. Dus geef hem wat tijd, overbelast het niet te veel en voer pas wat harder in als hij het zachtere een tijdje goed verteert.

Zowiezo is je variatie erg laag. Je voert vooral kip en paard. Het is toch aan te raden daar minstens nog een soort vleesbot en een andere soort spiervlees aan toe te voegen. Ook in orgaan mag je afwisselen als je kan. Dat hoeft daarom niet in elke week te zijn maar je kan vb ook de ene keer een kg eendenhart en de volgende keer een kg lamshart kopen. Zo ook met de andere organen.

Je mag zeker 2 eendagskuikens per week geven. Vinden ze leuk en lekker. Van gewoon een eidooier zie ik de meerwaarde niet in, al kan het natuurlijk geen kwaad als jij liever een dooier geeft ipv een kuiken.
Gebruikersavatar
Door jossek123
#3350482
Superbedankt voor je snelle reactie.

Ik heb hem nog even gewogen had blijkbaar niet helemaal goed gewogen maar hij weegt ongeveer 1,4 kg. Hij is geboren op 24 april.

Had de zalm en haring nog ontdooit in de koelkast liggen. Maar hij heeft de middengraat ook zonder problemen naar binnen wegwerkt.
Ik zal nog wat andere vleessoorten inkopen en zal de kwartellijfjes eens proberen. Die heb ik ook nog liggen in de vriezer, ben benieuwd hoe hij daar op reageert.
Kan ik hem gewoon een hele kwartellijf voeren?

Ik voer hem nu elke dag orgaan, maar het is een helse klus om telkens stukjes van +/- 5 gram af te hakken. Is het ook mogelijk om hem op 1 dag of 2 dagen zijn week portie orgaan te geven?

In iedergeval bedankt voor je tips. Ik binnenkort weer aan de slag met porties maken, dit maal grotere.

Afbeelding
#3350496
Ah, dat is wel een logisch gewicht voor 14 weken. ;)
Maar je kan dus idd gerust wat meer voeren. Als ik jou was gaf ik tot je nieuwe porties maakt, anderhalve portie per dag. Dus ene dag 2 uithalen en een halve bijhouden tot de volgende dag. Een dagje ontdooit in de koelkast bewaren kan wel. 2 dagen vinden zaken als lever en nier niet zo grappig.

Ja hoor, je kan kwartellijf geven. Lekker zacht.
Als het orgaan eruit is en de filets eraf reken je het als vleesbot. Als de filets er nog aan hangen, reken je het als vleesbot en spier samen. Als het orgaan er ook nog in zit ( hart, lever en long dus, evt maag) kan je het zelfs als complete maaltijd voeren.
Voor de rest is het dus eens wegen hoeveel de lijfjes ongeveer wegen. Daar zit nogal verschil op.
Begin daar niet tot op de gram stukken af te wegen he. Geef ze zo, doe ze in twee of max in 3 en zorg dat de verhoudingen ongeveer kloppen op een dag. Als hij een keertje wat meer eet of de ene dag wat meer en de volgende wat minder, kan dat geen kwaad.

Orgaan kan je uiteraard wat anders mee doen. Zorg gewoon dat de verhoudingen over een week of 2 weken klopt. Maak een mix in de juiste verhoudingen, of voer elke dag een ander orgaan, allemaal goed. Je kan gelijke delen hart, lever en nier voeren, maar vb 2 delen hart, 2 delen lever en 1 deel maag en 1 deel nier kan ook perfect. Je hoeft zelfs niet percé elke dag orgaan te voeren. Zo heb ik vb een tijd 5 dagen orgaan en 2 dagen kuiken gevoerd. Dan reken je uit hoeveel orgaan hij per week moet hebben en verdeelt dat over 5 ipv 7 dagen. En zo mag je het indelen zoals je wil, zolang het totaal op het eind maar klopt.

Als je een nieuw menu hebt, mag je dat altijd plaatsen. Dan kijken we het eens na.
Door hannabelgje
#3350504
Mijn katten eten rond de 50 gram per maaltijd. Ik verdeel de barf over de maaltijden. Ze krijgen in de ochtend een maaltijd spiervlees met orgaan van samen ongeveer 50 gram. Dat is verdeeld over 20 gram orgaan en 40 gram spiervlees ongeveer. In de avond geef ik dan ongeveer 50 gram vleesbot. Niet iedere maaltijd hoeft compleet te zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door jossek123
#3350588
Oke ik heb het menu aangepast.

Aangezien vlees 2 dagen houdbaar in de koelkast is maak ik 2 dags porties.
Niertjes heb ik nog niet in de vriezer liggen. Maar die haal ik denk ik bij de islamitische slager, tevens kippenvleugels en lamsvlees.
Hoe denken jullie over dit menu? Graag hoor ik als er nog verbeteringen zijn.
Afbeelding

Alvast bedankt voor de moeite!
#3350618
Je kwartel lijf is dan met alles op en aan, neem ik aan? Dus ook orgaan en de filets? Anders geef je die dagen wel te veel vleesbot en gaat hij verstoppen.
Heb je je kwartel dan meegeteld in de percentages en hoe dan? Of heb je hem als compleet geteld? Op welke percentages kom je dan op het eind van de week?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3350684
Welkom!


wat een vreselijk ingewikkeld menu! Ik kan er niet zoveel wijs uit en het komt op mij nogal chaotisch over. Snap jij het zelf wel goed? want dat is het belangrijkste.
Heb je deze al eens gelezen? http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 3&t=120269
Daar staat wat informatie om mee te beginnen, ook hoe je redelijk eenvoudig een menu samenstelt. Ik vind zelf een weekmenu praktischer. Ik zorg ervoor dat ik dan in een tijdsbestek van 2-4 weken meerdere diersoorten voer, om zo tot een optimale variatie te komen. Zeker met maar 1 kat gaat je voorraad niet zo snel, zeker omdat de barfonderdelen vaak in kilo's worden aangeboden. Wat ik zelf doe is bijv het volgende: ik koop bijv lamshart en daar eten ze van tot het op is. Bij de volgende keer neem ik een kilo kalkoenhart (of kip, of whatever je aan kunt komen) en daar eten ze van tot het op is, volgende keer weer een kilo van een andere diersoort.
Door Too
#3350718
Ik heb even zitten puzzelen op je menu... heel veel kip is wat me zo opvalt, voor de eerste paar weken niet zo heel erg maar daar zou ik wel wat aan sleutelen.
Parelhoen, konijn (borst of zgn puntmutsjes zijn zacht) , duif, evt patrijs al vindt niet iedereen dat lekker, van eend zou je ook aan rug oid kunnen denken ipv nekken.

Met een kleine vriezer kies ik er voor om orgaan vnl bij de islamslager te halen en dan ca. 300gr van elk , dat is dan genoeg voor ruim een maand voor 2 katten.
Die porties gaan in iniemini diepvriesbakjes, qua ruimte misschien niet t meest efficiënt maar het stapelt wel lekker
Gebruikersavatar
Door jossek123
#3350813
@Pearsofpassion
Kwartellijf heb ik gekocht bij animalfoodexpress. Daar staat op "De Kwartellijfjes zijn ontzien van hoofd, veren en darmen. De organen zijn nog aanwezig. "
Maar ik weet niet hoe zwaar een kwartel precies is want ik heb ze nog niet half ontdooit. Ik vul ze dan gewoon aan met spiervlees.

@Koekje
Ja ik vindt het zelf niet zo erg chaotisch. En wat bedoel je met een week menu? Dat je 1 week bijvoorbeeld kippen ruggen voert en de volgende week konijnenenruggen en die week daar op eendenruggen?
En met spiervlees ook elke week een ander diersoort?

@Too
Op dit moment heb ik alleen kippennekken, eendennekken en kwartellijfjes. Ik heb vandaag gemerkt dat hij van eendennekken later overgeeft. Ik denk dat de botjes hem nog iets te hard zijn.
Ik vindt het zonde om 2 kilo verschillende diersoorten bij te bestellen en dan 10 euro verzendkosten te betalen.
Goed idee om orgaan bij de islamslager te halen. Heb gisteren daar nier proberen te halen maar dat hadden ze helaas niet meer. Het mooie is dat het niet bevroren is en dat je het gelijk makkelijk kan portitioneren.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie menu's eruit zien. Hebben jullie daar een snel voorbeeldje van?

Bedankt voor jullie reacties!
#3350816
Die kwartels zijn idd compleet. Die kan je dus ook zo rekenen. Daar hoef je dus niets bij te voegen, de verhoudingen kloppen zo. Uiteraard kan je op die dag dan wel een deel van je samengesteld menu geven.

Die wegen normaal iets van een 200-250gr.

Eendennekken zijn idd nogal hard en verteren niet altijd vlot. Voor katten vind ik het gevorderd bot. Kippenrug of kippennek en kwartel is wel beginnersbot. Konijnenborstkasjes ook.

Mijn menu is nog een stuk ingewikkelder dan het jouwe. :biggrin2: Dus daar ben je niets mee. Maar als je andere voorbeelden wil zien, kan je best wat topics doornemen en de tips daarbij ook lezen.
Al vind ik alles over 2 dagen verdelen ook wel omslachtig. Ik denk niet dat ik daar vast voor zou kiezen. Als hij een maaltijd overslaat, of je nog wat met de hoeveelheden per dag moet sleutelen, is het al snel slecht en moet je het weggooien.

Wil je nog even posten om welke hoeveelheden vleesbot, spier en orgaan je komt op een week? En wat de verhoudingen daarvan zijn.
Ik kan dat ook voor je uitrekenen, maar het is belangrijk dat je het zelf kan.
De kwartels, kuikens en vis ( dat is toch ook een complete mix he?) kan je uit deze berekening laten. Want die zijn dan compleet. De rest moet dan in verhouding zijn op het eind van de week.
Door Too
#3350845
Je zondag-visdag zou trouwens best eens wat veel van het goede kunnen zijn... hirrr krijgen ze geheid dunne poep van zoveel vis net als van de combinatie vis+orgaan trouwen.
Eendennekken zijn behoorlijk pittig voor veel katten hoor ook al omdat ze vrij dik zijn.

En 10 euro verzendksten voor 2kg is ook buiten proportie, snap dat je dat te gek vindt.
Je zou -als je nog wat ruimt in de vriezer hebt- ook nog s bij oervoer kunnen kijken, verzendkosten zijn gelijk maar ze hebben wel een breed aanbod en kleine verpakkingen of misschien woont er een bp-er in je omgeving van wie je een klein beetje konijn of parelhoen kunt kopen

Iedereen zoekt zijn eigen logica en een werkbaar menu.. ik weet dat dagelijks compleet ( dus orgaan, spiervlees en vleesbot) te verkiezen is voor katten maar daar loop ik vreselijk op vast , ik heb gekozen voor 7x vleesbot, 5x spiervlees en 2x orgaan per week.
Gebruikersavatar
Door jossek123
#3350846
Onderstaand zie je ook de verhoudingen erbij. Ik ga hem morgen nog iets aanpassen. Maar heb nog maar 1 portie voor de kat in de koelkast liggen dus ik ben genoodzaakt om morgen een aantal bij te maken.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door jossek123
#3351496
Onze kitten heeft nog een aantal keren gekotst.
We hebben hem 3 dagen op brokken gezet voordat het nieuwe menu inging. Hij heeft zondag brokjes uit gekotst.
Maandag heb ik hem dus kwartellijf gegeven. Dinsdag ochtend lag er iets wat leek op braaksel in de kattenbak.
Dinsdag heb ik hem 1 hele kwartel gevoerd in 4 stukken verdeeld en een eendagskuiken rond 10 uur.
Het eendagskuiken heeft hij na een kwartiertje uitegekost met veel bruine vloeistof erbij.

Enig idee hoe dit kan? Is zijn verteringsstelsel niet op orde? want in het begint kwam er alleen wat doorzichtig vocht mee en nu komt er ook echt bruin vocht mee.
Heb het idee dat hij steeds vaker zijn eten uitkost.
Zijn eetlust is nog wel normaal en hij is zeer actief en speelt veel.
#3351498
Hij heeft het op de brokken ook gehad? Komt er elke maaltijd of dagelijks wat terug uit, of gaat het soms een dag ook goed?
Heeft hij het op blik ook?
Is het op dezelfde momenten van de dag of na vb speelmoment? Kan je daar iets in ontdekken?
Heeft hij last van de warmte?

Het kan natuurlijk gewoon een haarbal zijn die vastzit, maar het kan ook iets ernstiger zijn.
Ik denk niet dat het gewoon reageren op het voer van dat moment is want dan zou je een ander patroon verwachten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door