Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Loukas
#3350300
Hoi!

Ik vroeg me af of de andere vleesmixen van Tammenga geschikt zouden zijn voor de kittens (nu 9 a 10 weken oud). Of hou ik het beter nog op de vleesmix die wel geschikt is voor katten? Zouden de vleesmixen voor honden grover zijn van structuur? :read:

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Door sam28
#3350313
Mijn ervaring is inderdaad dat de vleesmixen voor honden wat grover zijn. De katten hier krijgen vleesmix voor de hond met een beetje extra bot en hart erbij. Maar verstand van kittens heb ik niet. ;)

Oh en ik voer KIVO. Die hebben ook kattenmix
Laatst gewijzigd door sam28 op za 28 jul 2018, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3350314
Ik wist niet eens dat Tammenga meerdere kattenmixen had. De kattenmix zou in ieder geval wel wat fijner gemalen zijn. Maar ik zie dat fresh4pets ook haaksbarf en BARFmenu heeft. Daarvan weet ik in ieder geval dat die ook goed gemalen zijn.

Voor kittens zou ik het inderdaad bij echte katten KVV houden en een beetje zoeken wat lekker fijn gemalen is. Hoe bevalt de Tammenga nu?
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3350315
Tammenga heeft (denk ik,) 1 kattenmix. Die viel heel goed in de smaak. De hunters home die ik toen ook kocht, viel minder goed in de smaak. Ik vroeg het me af zodat ik zo wat meer variatie kon bieden. :)
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3350320
Van Haaksbarf en BARFmenu heb je veel verschillende soorten/dieren. Het advies daarbij is dan ook af te wisselen. In principe zou Tammenga katmix compleet moeten zijn maar zelfs daarmee zou ik toch ook afwisselen (doe ik zelf ook).

(Op dit moment krijgen ze bij mij even BARFmenu cattery 1kg. Ook compleet alleen die 1kg zijn een crime om op te delen. Volgens week weer wat mixen bestellen.)

Van BARFmenu heb je verder kleine worsten van 250 gr (kun je dus in 2e delen en 2e deel terug de diepvries in). Daar kun je dus heel veel uitproberen wat ze lekker vinden. (Yuna lust de vis niet maar Bono eet alles.)
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3350364
dinky89 schreef:Vaak zit er pens in hondenvarianten wat katten niet nodig hebben en regelmatig niet lusten
Klopt, maar als ik kijk op de site waar ik vorige keer kocht, stond het er niet bij gepreciseerd. :)
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3350370
Ik zag het ook niet op de site vam Tammenga staan en ze hebben ook pens apart. Maar bij denkattenmix staat
Bevat extra hart en géén pens
En ergens vond ik ook dit:
Tammenga Hert-Lam 10 KG (verdeeld in 8 plakken van circa 1250 gr)
Verhouding: 70% hert en 30% lam.
Samenstelling: 65% Spiervlees, 20% Orgaan en 15% gemalen bot.
Orgaan bestaat uit lamslever, -hart, -long, -nier en -pens. De vleesmixen van Tammenga worden met de grootst mogelijke zorg bereid, om…
Dus de pens valt onder orgaan (ik weet niet of dat voor de andere mixen ook zo is). En dan zijn de hondenmixen dus eigenlijk niet zo geschikt voor katten (en zeker niet voor kittens). Dat samen met de grovere maling zou ik het niet aan katten geven.
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3350376
Rik01 schreef:Ik zag het ook niet op de site vam Tammenga staan en ze hebben ook pens apart. Maar bij denkattenmix staat


En ergens vond ik ook dit:


Dus de pens valt onder orgaan (ik weet niet of dat voor de andere mixen ook zo is). En dan zijn de hondenmixen dus eigenlijk niet zo geschikt voor katten (en zeker niet voor kittens). Dat samen met de grovere maling zou ik het niet aan katten geven.
Ok! Bedankt! :-*
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3350384
Katten hebben ook andere noden dan honden. Met extra hart los je dat zeker niet op.
Het gaat eerder over goed spiervlees en meer lever, naast wat extra hart en nier. In kleine prooi, wat katten van nature eten, zijn de organen nl in verhouding groter dan bij grote prooien.
Katten verdragen doorgaans ook wat minder bot.

Samen met het weglaten van pens, zorgt dat ervoor dat kattenmixen duurder zijn. Maar dat heeft dus zijn redenen. Dat is bij een zelf samengesteld menu ook zo.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3350404
Hondenkvv is eigenlijk altijd wel grover gemalen. Voor volwassen katten maakt dat niets uit, maar voor kleine kittens kan het nog wel eens te grof zijn.
Maar een kat is geen hond en heeft andere voedingsbehoeftes. Zo hebben katten meestal minder vleesbot nodig, maar wel hoogwaardiger spiervlees. En waar honden toch ook wel aaseters zijn, zijn katten dat absoluut niet. En een kat is een obligaat carnivoor (honden zijn ook carnivoren, maar niet obligaat).
Om die verschillen te ondervangen, is het raadzamer toch zoveel mogelijk kattenkvv te voeren; in de hoop dat de kvv-fabrikant hier rekening mee heeft gehouden. Af en toe eens een hondensmaakje ter afwisseling kan natuurlijk zeker, want afwisseling is altijd goed en wed nooit op 1 paard, tenzij je echt geen andere opties hebt.
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3350430
Wel, op de website staat dezelfde verhouding, namelijk 70% spiervlees, 15% orgaan en 15% gemalen bot. Daarom dacht ik dat het wel, op het grover malen na, ook wel goed zou zijn voor katten. :laugh:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3350431
Als 15% orgaan bij honden staat zit daar de pens bij in. Bij katten dus niet en daardoor ligt het aandeel ander orgaan een stuk hoger. Dat maakt wel wat verschil.
Dit botgehalte lijkt wel geschikt voor beide.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door