Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Loukas
#3349237
Ja hier ben ik weer. ::)

Als Ik een ei wil mengen onder de kvv, mag dat dan een heel ei zijn voor de 2 kittens samen? Ze zijn nu ongeveer 8 weken oud. En met schaal? Of best zonder?

Alvast nogmaals bedankt. :-*
#3349238
Dagelijks?
Dat vind ik wat veel. Niet dat het schadelijk is, maar je wilt ook evenwichtige en gevarieerde voeding geven, en dan zou ik het niet dagelijks doen.
2a3x per week zou ik wel durven. Maar je wil kuikens gaan geven ook? Dat is wel hetzelfde he. Dus of ei, of kuiken, maar niet beide.
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3349239
Nee hoor niet dagelijks. ;D
Ik wil inderdaad eens kuikens geven ook, maar die heb ik in een bakstenen winkel nog niet gevonden. ;D
Maar 1 a 2 eitjes per week kan dus geen kwaad.
Dank je wel!
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3349240
Lees ook dit topic even (over katten en ei): viewtopic.php?t=83012

Elke dag lijkt mij ook veel maar echt schadelijk kan het niet zijn (zolang ze ook de rest van hun bakje eten en die voedingsstoffen binnenkrijgen). Maar ik zou ook eerder naar 1 tot 3 keer per week neigen.

Wel zou ik eerst eens kijken of ze het lusten. En dus niet direct onder de KVV stoppen (of mengen). Sowieso is het goed dat je van alles probeert. Laat ze maar lekker vroeg met alles in contact komen. Dan zijn ze (hoop ik) op latere leeftijd niet zo kieskeurig.

Je ziet in het andere topic dat ze de schaal ook wel zouden moeten kunnen eten (niet schadelijk). Maar daar heb ik dan het gevoel bij dat dat ook scherpe stukjes zijn (net als je topic over bot-scherven). Maar misschien kauwen ze daar ook op. Je ziet daar in ieder geval dat niet alle katten de schaal lekker vinden.

Ik zou dus zeggen, kwak eens een rauw ei kapot in een schaaltje en kijk wat ze ervan eten :)
Misschien gaat het wel schoon op ;)
Mochten ze er niet naar omkijken, dan kun je eens een klein beetje KVV erbij doen om te zien of ze het dan wel gaan/leren eten.

(PS. Ik heb ze hier ook nog nooit rauw ei gegeven. Wel de eendagskuikens waar ze helemaal dol op zijn.)
Door Maika
#3349252
Nou kregen, in het stenen tijdperk van barf, onze studenten katten, op aanraden van de dierenarts, ik meen 5, kuikens op een dag.
Jaar in, jaar uit....dit omdat we een kater hadden met blaasgruis.

Alle 5 de katten, zijn stokoud geworden.

Overigens, je kunt eendagskuikens vaak vinden in winkel waar ook slangen worden verkocht ( kun je ook nog eens afwisselen met hamster, muis ed....maar de mijne waren geen fan )
#3349263
Ja, natuurlijk kan dat.
Je kan zelf ook overleven op elke dag hetzelfde eten. Maar ideaal en gezond is dat niet.
En dat is bij kuikens net zo. Het is eenzijdig en niet geheel compleet qua orgaaninhoud en calcium inhoud. Niet ideaal dus.
Maar nee, dood gaan ze er niet van...
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3349284
Hier geef ik wel eens rauw ei wanneer ik een eitje kook en deze gelijk open knapt. Zonde om weg te gooien wanneer de kat het graag eet :cool:
Wat ik wel doe is het eitje even klutsen zodat niet alleen het eiwit of eigeel wordt opgegeten maar het hele ei ;)
Door Maika
#3349608
pearlsofpassion schreef:Ja, natuurlijk kan dat.
Je kan zelf ook overleven op elke dag hetzelfde eten. Maar ideaal en gezond is dat niet.
En dat is bij kuikens net zo. Het is eenzijdig en niet geheel compleet qua orgaaninhoud en calcium inhoud. Niet ideaal dus.
Maar nee, dood gaan ze er niet van...

Tja, maar wel allemaal gezond oud geworden, waarvan 3 vanaf kitten het gekregen hebben, dus het is de vraag of het zo slecht was.
Misschien denken we meer te weten en het beter te doen... maar is dat slechts schijn.
#3349611
Komaan, kuiken blijft hoe je het draait of keert alleen onvolwassen kip.
Dat is gewoon eenzijdig. Punt.
Of dat nu enkel kuiken is of enkel lam of kalf maakt niet uit. Te eenzijdig.
En natuurlijk val je daar niet van dood als het geen echte tekorten heeft. Er overleven ook mensen op enkel rijst of bonen. Maar dat aanraden als een goed idee is nog wel iets anders.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door