Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Loukas
#3348820
Hoi allemaal!

Lang geleden was ik hier al lid, maar kende mijn nickname noch andere gegevens niet meer. Ik heb een blik in de ledenlijst geworpen en blijkbaar heette mijn account toen "filou". Ik woonde toen nog in Turkije.

Nu, jullie zullen me wel niet meer herinneren dus ik stel me wederom even voor. Ik ben Isabelle, nu woonachtig te Diksmuide. Filou is er al een paar jaar niet meer en ik kreeg mijn man niet overtuigd een puppy in huis te halen. >:( Maar, geheel onverwacht, hebben we 2 kittens in huis, genaamd Kasper en Louis. De sukkeltjes werden door de overburen gevonden samen met nog een broertje en zusje op 15 juni. Ze waren vuil, ondervoed en de maandag erop geschat door de dierenarts op 3 weken oud. We hebben elk 2 kittens in huis genomen. Ondertussen zijn ze proper, ontvlooid, ontwormd en valt er van ondervoeding niets meer te merken. ;) Wij vermoeden dat ze een weekje ouder waren dan wat de dierenarts zei en gaan ervan uit dat ze nu 7 a 8 weken oud zijn.

Nu wil ik me verdiepen in het barf en kvv. Blijkt dat katten dus niet echt groentjes nodig hebben... dat vind ik toch wel al een pluspunt. ;D Ik heb vorige week een pak duck rund lever kip compleet gekocht op aanraden van de verkoper. Daar hebben ze gisteren voor het eerst van gesmuld. Deze morgen ging het moeizamer, ze trokken er hun neus voor op. Ik heb dan een koffielepel natvoer eronder gemengd en toen aten ze het wel op. Ondertussen ben ik wel te weten gekomen dat dit echter niet echt voor katten bedoeld is, maar ik geef het op dit moment als bijvoer. Welke kvv is wel aan te raden?

Als ik wil barfen met de kittens, waarmee begin ik dan het best? En rond welke leeftijd?

Sorry voor de lange tekst en alvast bedankt!

Groetjes,
Isabelle
Door hannabelgje
#3348835
Hallo en welkom terug. Ik zou proberen kattenkvv te geven. De fijnste ervaring hiermee heb ik met darf kat. Die eten ze goed en is mooi grof. Ze houden hier niet van kvv. Ze eten liever barf. Daar kun je gewoon al mee beginnen. Stukken kwartel of eendagskuikens zou al prima gaan om aan te knagen. Ook kun je rustig al spiervlees en orgaan geven.
Hoe jonger ze zijn hoe makkelijker het gaat bij katten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3348841
Hoi Hanna

Dank je wel voor je antwoord.

Hoe geef ik die eendagskuikens? Met pluim en al? Gepluimd? In stukken versneden? Filou was al oud toen hij ermee begon dus meteen degelijke stukken vlees. ;D Louis had het soms moeilijk met de korrels, soms bleef er een korrel vastzitten tussen zijn kiezen, daarmee dat ik ook niet happig ben om meteen bot te gaan geven. Lol
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3348846
Ok! Dan ga ik maar eens op zoek naar eendagskuikens.

Gisteren kregen ze ook enkele stukjes schapenhart en dat ging vrij goed. Ze hadden ook niet meteen door dat het eetbaar was maar eenmaal geproefd, waren ze niet meer te stoppen. :)
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3348855
Wat een lieve aanlopertjes.

Eerlijk gezegd vind ik het zelf ook lastig om te barfen met een kat. Maar dat zal wel aan mij liggen. Als ik hier een kippennekje geef dan is dat al bijna het gewicht van een hele maaltijd. Dus ja, hoe barf je dan eigenlijk? Dat is toch een mix van verschillende dingen?

Ik ben hier op 11 maanden begonnen met af en toe een eendagskuiken en een kippennekje (en KVV afwisselend met Cat Lovers Gold natvoer). Ze wisten precies wat ze met de eendagskuiken moesten doen. Daar werd eerst even mee gespeeld en daarna opgepeuzeld. En dat voor katten die nog nooit een muis gezien hadden :) Ze worden helemaal wild als ik met iets geels in mijn handen aankom. De eendagskuiken is in ieder geval het makkelijkste en zachtste. Mochten ze inderdaad niet weten wat ze ermee moeten kun je ze insnijden.

Kippennekje is volgens mij het zachtste bot. Maar persoonlijk lijkt mij dat een hele kluif voor een kitten 7/8 weken. Ik zou inderdaad beginnen met het losse spul wat je nu ook al doet met de stukjes schapenhart. Maar goed... zoals gezegd heb ik geen ervaring met barfen. Misschien dat kittens zoiets wel tot stukjes kunnen trekken.

Voor de KVV zou je inderdaad het beste katten KVV kunnen pakken. Ik geef BARFmenu, KB, Alaska en af en toe Haaksbarf (kat) (naast af en toe het CLG natvoer). Darf zou volgens mij ook geschikt moeten zijn voor kat (en hond).

Je kunt even naar Dogamientje bellen om te vragen wat ze daar in de diepvries hebben liggen aan KVV voor de kat. Die hebben een winkeltje in Woumen (bij jou om de hoek volgens mij).
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3348859
He, goed om te weten betreft dogamientje! Dank je wel.

Ja ik heb zelfs helemaal geen ervaring met katten, laat staan barf bij kittens. ;D Ik word er zomaar in gesmeten. ;D

Ik ga ervan uit dat een eendagskuiken een volwaardige maaltijd is want je hebt daar bot, spiervlees en orgaanvlees in... toch?
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3348864
Loukas schreef:Ik ga ervan uit dat een eendagskuiken een volwaardige maaltijd is want je hebt daar bot, spiervlees en orgaanvlees in... toch?
Nee, eendagskuiken is zeker niet compleet. Het bevat eigenlijk ook geen bot maar kraakbeen. Vandaar dat dat erg zacht is en een kitten dit wel aan moet kunnen.

Vroeger in mijn jeugd gaven wij de perzen overigens wel uitsluitend eendagskuikens als volwaardige maaltijd maar inmiddels weet ik wel dat het eigenlijk niet compleet is.

Volgens Animalfoodexpress
Eendagskuikens vormen geen compleet menu voor dieren. Wissel af met andere prooidieren/diersoorten om compleet te voeren.
Ik zou de eendagskuikens dus gewoon een paar keer per week als extra naast de KVV geven.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3348868
En dan als ze een beetje weten hoe ze een eendagskuiken moeten verorberen kun je ze toch ook een keer een kippennekje geven.

Blijkbaar knagen die kittens dan gewoon net zo lang tot ze door zijn :)





En met een eendagskuiken:

Door hannabelgje
#3348871
Kwartel heeft veel zachter bot dan kippennekken. Daarom adviseer ik dat liever. De wervels van een kippennek zijn nog best heel hard en moeilijk te verteren voor een beginner. Mijn katten barfen in 2 maaltijden. In de ochtend orgaan en spiervlees en 's avonds vleesbot. Mijn ervaren barfers krijgen kippenkarkas, kippennek, patrijs, kwartel, konijnkarkas en parelhoen.
Ze eten ongeveer 120 gram per dag. Een kwartel karkas weegt ongeveer 50-60 gram. Dat is dus een maaltijd. Een hele kwartel zonder veren weegt ongeveer 150 gram. Die verdeel ik over de 3 katten voor 1 maaltijd. Een kippennek weegt 25- 40 gram. Dat is dus voor mijn katten 2 voor een maaltijd. Ik vind barfen met katten prima te doen hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3348878
Ah, Ok. Sommige kippennekken hier wogen 40-60 gram (maar kan ik natuurlijk doorknippen indien nodig). En normaal geef ik 3x per dag eten. Een kwartel heb ik ook een keer gehad maar daar waren ze niet zo enthousiast over als over de eendagskuikens. Maar ook dat zal een kwestie van leren zijn. Maar dan begrijp ik nu wel hoe je met kleinere stukken kunt barfen.
Door hannabelgje
#3348880
De zwaardere kippennekken gaan hier naar de hond. De kleinere naar de katten. Als je 3x per dag wilt voeren kun je ook je spiervlees/orgaan verdelen over 2 kleinere maaltijden en het vleesbot als grotere maaltijd geven. Dat je 3x per dag voert hoeft niet te betekenen dat alle maaltijden evenveel moeten zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3348882
Nee, dat begrijp ik nu dus inderdaad. Ik had eigenlijk altijd het idee van barfen dat je een bak had met verschillende dingen (vlees, orgaan, bot). Maar verdelen kan dus ook goed. Hier krijgen ze dus hoofdzakelijk KVV (afgewisseld met af en toe CLG). En af en toe een eendagskuiken of kippennek. Maar dat is natuurlijk ook gewoon op te voeren naar meer (met verhoudingen in de gaten houden). Ik zal bij de volgende bestelling eens wat grotere stukken mee laten komen. Kijken hoe dat bevalt.

(Wordt het wel een keer tijd voor een diepvriesje aan huis want ik heb maar 1 lade en op een andere locatie een gedeelde diepvries)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door