Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3348891
Ik heb eens 2 kittens van zo'n 16 weken gevonden en die deden gewoon met de grote katten mee. Vleesbot heb ik hier wel gemalen gegeven. Al hebben ze ook wel eens een halve kwartel gegeten hoor.
Voor zo'n katjes van 8 weken zou ik zacht vleesbot als kip, kwartel en evt konijn ribbetjes geven. En dan kijken wat ze ermee doen. Je merkt vanzelf of het al lukt. Een kippennek kan je ook platmeppen, dan verteert die vlotter.

Kuikens kunnen uiteraard al meteen net als sprotjes of zo.
Spier en orgaan gewoon in stukken, dat kunnen ze met kitten tandjes doorgaans al.

Als je je nog wat moet inlezen op barf bij katten, kan je uiteraard eerst nog een tijdje kvv geven.
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3348912
hannabelgje schreef:Kwartel heeft veel zachter bot dan kippennekken. Daarom adviseer ik dat liever. De wervels van een kippennek zijn nog best heel hard en moeilijk te verteren voor een beginner. Mijn katten barfen in 2 maaltijden. In de ochtend orgaan en spiervlees en 's avonds vleesbot. Mijn ervaren barfers krijgen kippenkarkas, kippennek, patrijs, kwartel, konijnkarkas en parelhoen.
Ze eten ongeveer 120 gram per dag. Een kwartel karkas weegt ongeveer 50-60 gram. Dat is dus een maaltijd. Een hele kwartel zonder veren weegt ongeveer 150 gram. Die verdeel ik over de 3 katten voor 1 maaltijd. Een kippennek weegt 25- 40 gram. Dat is dus voor mijn katten 2 voor een maaltijd. Ik vind barfen met katten prima te doen hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Eten ze geen rund? Schaap?
Door hannabelgje
#3348913
Loukas schreef:
Eten ze geen rund? Schaap?
Wel orgaan en spiervlees, maar geen botten ervan. Schapenvlees is niet echt populair onder katten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3348921
Hoe vind ik in godsnaam een barfwinkel? :D
Ik weet niet wat hij allemaal verkoopt eigenlijk. Ik rij er praktisch voorbij op mijn route van werk naar huis.

Hier aten ze gisteren stukjes schapenhart en dat ging goed. :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3348922
Als hij kippenvlees verkoopt, zal hij geen Eendagskuikens hebben. Als hij eieren verkoopt, heel misschien.
Maar goed, ook kippenvlees,orgaan of vleesbot kan je voeren he.

In de Vraag en Aanbod hoek op dit forum vind je een topic à la carte. Dat helpt je al wat op weg. Verder kan je in die hoek ook al eens verder kijken.
Ik haal m'n kuikens bij kiezebrink. Dierspeciaalzaken die dat verkopen of reptielen- of roofvogelvoer verkopen, zullen ze ook wel hebben.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3348933
Welkom opnieuw!

Je hebt al veel handige tips en adviezen gehad :)
Het kan zijn dat je kittens ergens binnenkort gaan wisselen. Dan kunnen ze mogelijk even tijdelijk wat minder goed met vleesbot overweg. Of ze hebben dan juist ineens een grotere knaagbehoefte.

Een goedgesorteerde dierenwinkel heeft meestal wel zakjes eendagskuikens in de vriezer. Een dierenwinkel die kvv verkoopt heeft ze meestal eigenlijk altijd wel, of kan ze makkelijk bestellen.


Ik zie dat je kittens nog echt heel jong zijn, de oogjes beginnen nog maar net te verkleuren. Hou er rekening mee dat ze nog hele kleine maagjes hebben en meerdere keren per dag mogen eten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3348939
Oh ja, das een goeie! Hoeveel wegen ze nu? Kittens wegen ongeveer 100gr per week als ze mooi op gewicht zijn. Dat is niet 100% accuraat natuurlijk, maar kan je wel mooi op afgaan om de leeftijd te schatten.
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3348941
Hoi koekje

Dank je wel! Er zijn hier maar weinig dierenwinkels in mijn buurt maar ik kijk eens rond.

Ja, de kittens zijn nu 7 a 8 weken oud. Hun oogjes zijn ongeveer 2 weken geleden beginnen verkleuren denk ik.

Ze hebben heel de dag brokjes ter beschikking staan. S'morgens en s'avonds kregen ze natvoer, nu dus kvv. :)

@pearlsofpassion : Kasper woog zondag 840gr, Louis 720gr. Louis heeft wel 2 a 3 weken aan de spetter gezeten dus daarom loopt die wat achter.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3348972
Als je de hele dag een schaal brokken erbij hebt staan, is het op zich niet heel raar dat ze minder gretig van de kvv eten. Ook bij kittens.
Het kan er zelfs voor zorgen dat ze wellicht helemaal niet over op 100% rauw kunnen, omdat ze het uiteindelijk minder goed gaan eten in vergelijking met de geur- en smaakstoffen bewerkte commerciele verhitte voeding.
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3348975
Wat raad je dan aan dat ik doe? Ik ben een hele dag uit werken. Ik vertrek rond 8u, thuis rond 16u, soms 17u. Mijn man is er wel, werkt van thuis uit, maar die was net blij dat hij niet om de zoveel uur meer moest gaan zorgen voor melk of andere voeding. ;D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3348984
Hij kan toch wel 1x per dag een bakje uit de koelkast nemen en neerzetten?

Als jij dan geeft voor je vertrekt en als je terugkomt en voor het slapengaan, zit je aan 4x per dag.
Krijgen ze nog kittenmelk nu? Want dat mogen ze zeker nog hebben hoor. Bij de moeder kunnen kittens ook tot 16 weken blijven drinken en das alleen maar goed voor hun darmstelsel. Kunstmelk is natuurlijk een stuk minder geschikt dan echte moederkattenmelk, maar toch, het is wel een nuttig onderdeel van hun voeding. Als ze dan daar toegang tot hebben overdag, is 4 voedingen wss wel te doen. Al zou een paar meer natuurlijk nog beter zijn...
Gebruikersavatar
Door Loukas
#3348985
Ik kan hem dat nog eens vragen ja.

Ze krijgen geen kittenmelk meer. Ik ben dat vorige week beginnen afbouwen en heb sindsdien een kitten die weer vaste stoelgang heeft ipv bijna dagelijks diarree (louis). :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door