Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Frodo Anouk
#3335905
Hoi allemaal ,
Even een praktische vraag. Als je kvv maalt lukt dat niet in bevroren toestand, althans hier niet met handmolen. Het ontdooit gedeeltelijk of helemaal. Daarna vries ik het in porties in. Hoe lang kan ik het bewaren en zijn er zaken die je beter niet kan ontdooien en opnieuw invriezen voor een poes ivm houdbaarheid?
Alvast mijn dank voor de input
Gebruikersavatar
Door koekje
#3335960
Ik heb nooit voor langer dan een maand zelfgemalen porties in de vries. En dan vind ik een maand al lang, maar anders krijg ik te kleine hoeveelheden orgaan bijv wat erin gaat.
Ik kan zo snel geen dingen bedenken die je echt niet opnieuw zou kunnen invriezen. Maar ik voer dan ook zoveel mogelijk geschikt voor humane consumptie.
#3335964
Goed bewaren in de vriezer maakt ook meteen een groot verschil. Dus stop je porties na invriezen in stevige zipzakken waar je de lucht zoveel mogelijk uit duwt of vries meteen in stevige zakken in. Boterhamzakjes of doosjes geven doorgaans meer vriesbrand.
Eerst in doosjes en dan in een zipzak kan uiteraard ook.

En druk het vlees goed aan zodat er zo min mogelijk lucht tussen zit.
Ontdooien en bewaren na ontdooien doe je ook best in de koelkast. En voer het dooivocht mee op.

Succes ook met handmalen. Ik hield het niet lang vol. ;)
Door Frodo Anouk
#3335981
Het idee is geleidelijk over op barf te gaan als mevrouw meewerkt. Ik verwacht eigenlijk van wel aangezien ze geregeld wat mag proberen van Frodo zijn eten en dat altijd met smaak eet. Heb alleen nog geen bevleesd bot gegeven.
Ik draai nu drie verschillende kvv's a een kilo. Ze eet ongeveer 150 gram per dag. In theorie is dat wel in een maand op dan. Zal wel mijn manier van invriezen aan gaan passen want heb bij de 1e kilo gewoon silicone cupcakevormpjes gebruikt. Die zijn niet goed afgedekt maar wel makkelijk. Volgende lading vul ik ze en zet ze op zijn kop op een snijplank in de vriezer. Komt er geen lucht bij iig.
Thnx
#3336082
Hier malen we voor drie katten altijd voor een maand of twee-drie. Meneer Anne is een ijsliefhebber en heeft in de loop van zijn wijze leven heel wat van die literverpakkingen verorberd. :biggrin2: Die dozen gebruiken we nu voor het kattenvoer. Goed aanstampen en vullen, dan past er voor 2 dagen voer in.
Door kakocavi
#3336085
Toen ik nog zelf maalde deed ik dat voor een maand of drie, vier. Voor één maand vond ik teveel gedoe. Ik deed het wel netjes in ziplockzakjes speciaal voor de vriezer, weet niet hoeveel dat uitmaakt qua houdbaarheid maar je krijgt tenminste geen vriesbrand.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door