Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3335681
Hallo Barfplaats,

Achtergrond informatie:
Mijn sphynx kat Amset, 11 jaar, heeft altijd al wat last gehad van zijn darmen (Vaak diarree of zachte poep).
Hij kreeg vroeger brokjes en heeft hierdoor suikerziekte gekregen, waarna we na veel onderzoek succesvol over zijn gegaan op Bozita natvoer.
Na jaren Bozita kreeg hij plots zware diarree wat na een maand nog niet over was. We hebben hem om die reden overgezet op gekookte/rauwe kippenvlees en rauwe koolvis.
De diarree ging weg, maar daarvoor in de plaats poepte hij maar 2x per week een harde drol en had hij op een dag heel veel pijn zijn buik en zijn we naar de dierenarts gegaan.
De dierenarts concludeerde geen constipatie, maar vermoedde een darmontsteking en gevoelige darmen. Na een antibiotica kuur, poepte hij weer normaal en had hij ook geen pijn meer.

Probleem:
Amset eet nu alleen kippenvlees en koolvis. Bozita krijgt hij diarree van, andere natvoer merken (Carny) kotst hij herhaardelijk uit, KVV meerdere malen geprobeert deze kotst hij ook uit.
Alles wat geen vis of kip is reageert hij dus slecht op. ( Wij vermoeden een overgevoelige darm en mischien ook allergien voor met name rood vlees)
Nu krijgt hij al 1.5 maand niks anders en zijn we een beetje radeloos. Hoe kan hij weer een volledig dieet krijgen?
Is kip/vis + supplement (https://www.animalfoodexpress.nl/raw-me ... lcium.html) voldoende? Of met er dan nog meer vleessoorten en organen bij?

Ik hoop echt dat jullie ons ideen kunnen geven, we willen het beste voor Amset maar door zijn suikerziekte en gevoelige darmen zijn we radeloos! :-\

Groetjes,

Garnaal
#3335686
Ok, ik weet niet hoe vaak jullie iets geprobeerd hebben, maar ik heb het gevoel dat je nogal snel bent met conclusies trekken.
Ik vind je bericht een beetje chaotisch en krijg het gevoel dat jullie aanpak dat ook geweest is.
Het is echter, als je wil achterhalen waar hij wel of niet tegen kan, van belang dat je rustig en gestructureerd te werk gaat. Zodat je het overzicht bewaart en niet overhaast tot conclusies overgaat die misschien niet kloppen.
Je zegt dat hij op alles wat geen kip of vis is, reageert, dat lijkt me sterk. De ene kvv is ook echt de andere niet...

Maar goed. Allereerst, hij krijgt nu kip en koolvis. Je spreekt van gekookt en rauw, hoe zit dat? Krijgt hij het soms rauw en gaat dat goed?
Je geeft daar een supplement bij, het is mij niet duidelijk of dat voor honden of katten is? Want daar zit wel iets verschil op. Als het voor katten is, zou dat willen zeggen dat zelfs al voer je hem enkel vis en kip dat hij niets tekort zal komen.
Is het ideaal? Nee, verre van. Maar hij zal ook niet vandaag of morgen omvallen. Dus heb je tijd om gestructureerd een paar zaken uit te proberen.
Dat lukt het best dmv een eliminatiedieet, ik zal straks eens kijken of ik de uitleg daarvan kan vinden.

Ik heb meteen ook een vraag aan jou. Zie je het zitten om zelf te gaan samenstellen ipv kvv te geven? Beetje zoals je nu al doet alleen alles rauw ( als hij dat verdraagt) en wat meer variatie.
Met kvv is het nl een stuk lastiger omdat de fabrikant beslist wat hij erin stopt ipv jijzelf en vooral dat je hem moet geloven dat er echt niets anders in zit...
#3335687
Ik begrijp dat je alleen kippenvlees geeft zonder organen?

Qua diersoorten compleet maken kan je inderdaad een supplement bijvoeren maar ik weet niet in hoeverre dat ook het orgaan compenseert. Supplement dat jij aanhaalt vervangt bot en de afwisseling volgens mij?
Trovet heeft bijvoorbeeld ook supplement http://www.trovet.nl/supplementen-voor-katten/ maar daarvoor geldt hetzelfde dat ik niet weet in hoeverre dat het voer compleet maakt. Wellicht dat je contact kan opnemen met de leverancier of een pro verse dierenarts?
#3335697
Ik begrijp het wel hoor, dat je in de paniek een beetje van alles tegelijk uitprobeert, maar Pearlsofpassion heeft wel gelijk dat je daardoor niet meer weet wat nou precies de oorzaak is van de darmproblemen. Een gestructureerde aanpak is beter, maar daar kun je nu natuurlijk mee beginnen, met de tips die je hier krijgt.

Het eerste wat er in mij opkwam bij het lezen van je verhaal is: oei, hoe zit dat met de taurine? Taurine is een belangrijk stofje voor katten, en met alleen kippenvlees en witvis krijgen ze daarvan niet genoeg binnen. Na 1,5 maand zal er nog niets onherstelbaar verkeerd zijn gegaan, maar probeer wel je kattenkop nu wat meer te geven dan dat. Harde drollen op alleen spiervlees en visfilet lijkt me een vreemde combinatie trouwens, want harde keutels zijn meestal het gevolg van te veel bot/calcium, en dat heeft je kat niet gehad. Daar moet dus iets anders meespelen, lijkt me.

Als je kat kip kan verdragen en lust, zou je ook wat andere kipdelen dan alleen het vlees kunnen proberen. Misschien vindt je kat het leuk om op een kipkarkasje te knagen? Kippenhartjes zijn ook op veel plaatsen verkrijgbaar (heb je een poelier in de buurt?), en hartjes bevatten veel taurine.
Als knagen je kat zijn ding niet is, kun je misschien een vleesmolentje aanschaffen (bij Lidl zijn ze deze week in de aanbieding, heb ik begrepen) en zelf wat kippenpootjes en hartjes met vlees malen, om mee te beginnen. Zelf samenstellen is leuk om te doen en heeft als voordeel dat je weet wat er in het eten zit. Het probleem met kvv is dat je nooit zeker weet of er niet toch resten van andere diersoorten in de prak zijn beland, en zo kom je er nooit achter waar je kat nou slecht op reageert.

Er is dus nog veel zoekwerk nodig om te ontdekken waar je kat last van heeft, maar er zijn ook nog veel mogelijkheden om een goed dieet voor hem samen te stellen. Succes!
#3335699
De kat kreeg wel supplement met daarin calcium. Dus misschien ligt daar wel de oorzaak van de te harde drollen ( overdosering).
En ik hoop dus ook taurine, als de supplementen geschikt zijn voor katten, maar daarvan ben ik niet zeker... al voegen ze dat ook bij hondenvoer vaak toe heb ik begrepen.
#3335700
pearlsofpassion schreef:De kat kreeg wel supplement met daarin calcium. Dus misschien ligt daar wel de oorzaak van de te harde drollen ( overdosering).
En ik hoop dus ook taurine, als de supplementen geschikt zijn voor katten, maar daarvan ben ik niet zeker... al voegen ze dat ook bij hondenvoer vaak toe heb ik begrepen.

Waar lees je dat? Ik zie alleen staan dat de harde drollen ontstonden toen hij kippenvlees en vis kreeg. Ik lees ook nergens dat de kat op dit moment al supplementen krijgt? Tenzij TS met "Is kip/vis + supplement (https://www.animalfoodexpress.nl/raw-me ... lcium.html) voldoende?" bedoelt dat dat is wat de kat momenteel eet, maar ik lees dat eerder als een mogelijke optie die wordt overwogen.

Het feit dat de harde drollen verdwenen na een antibioticakuur, zegt dat iets over een ontsteking in de darmen? Of kan dat een toevallige samenloop van omstandigheden zijn?
#3335713
Bedankt voor de reacties!s
Ok, ik weet niet hoe vaak jullie iets geprobeerd hebben, maar ik heb het gevoel dat je nogal snel bent met conclusies trekken.
Ik vind je bericht een beetje chaotisch en krijg het gevoel dat jullie aanpak dat ook geweest is.
Mijn excuses als het bericht onduidelijk was, ik ben nieuw op forums en dit is de eerste keer dat ik zijn verhaal probeer op te schrijven!

Om even wat dingetjes recht te zetten:
- Amset krijgt vooral RAUWE kipfilet en RAUWE witvis. Soms krijgt hij het gekookt als hij niet rauw wil eten ( Geen eten geven is namelijk geen optie bij een suikerkat.)
- Hij krijgt op dit moment geen voedingssuplement. Ik ben van plan deze vandaag te bestellen. Er staat bij dat deze geschikt is voor honden en katten.
Ook staat erbij: "Het bevat naast calcium ook alle andere mineralen en vitamines waar honden en katten behoefte aan hebben. Dit supplement is dus een ideale aanvulling voor:
 Een zelf samengesteld rauw vlees dieet waarin wel spiervlees en eventueel orgaanvlees gevoerd wordt maar geen vleesbot.
 Een dieet waarin afwisseling niet mogelijk is door bijvoorbeeld allergieën.
 Een dieet waar om welke reden dan ook twijfel is over de volledigheid."
- Tevens ben ik me ervan bewust hoe belangrijk taurine is, daarom geven wij hem elke week wat rauwe runderhart.
- Ik ben vergeten erbij te schrijven dat Amset veel tanden mist (rotte tanden komen helaas vaak voor bij sphynxen. Toen we hem in huis haalde was hij 1 jaar en waren de meeste tandjes er al slecht aan toe) en kan dus geen ongemalen botjes kauwen!
Zie je het zitten om zelf te gaan samenstellen ipv kvv te geven?
Jazeker! Ik heb al jaren onderzoek gedaan naar KVV en wil dit graag ook aan mijn kat bieden. Maar hij is een moeilijk geval door zijn suikerziekte, kieskeurigheid, geen tanden, darm problemen...
Ik ben ook geinteresseerd in het eliminatiedieet!
Als knagen je kat zijn ding niet is, kun je misschien een vleesmolentje aanschaffen
Bedankt voor dit advies! Ik zou mischien kipenruggetjes, runderhart en wat kippenorganen kunnen malen en hierbij de supplementen doen. Voelt al iets vollediger ;D

Ik vraag me ook af of er bepaalde soorten vlees buiten kip en vis om die katten vaak lekker vinden/goed verdragen? En wat ook qua prijs niet te hoog op loopt. Dan kan ik al wat meer uitproberen...
Ik heb zojuist rundergehakt (100% rund) en kippenlever uitgeprobeert. Hij heeft de rundergehakt gegeten en houd het nog binnen! Lever laten staan :(
#3335724
Ok, dat biedt al een stuk meer perspectief.

Ik zou me in jouw geval eens goed gaan inlezen op een barfdieet. En laat je daarvoor nu net aan het juiste adres zijn! :) En dan zelf gaan samenstellen. Want ik heb het gevoel dat dat wel eens gewoon goed zou kunnen gaan. En zelfs als niet alles goed gaat, je zo wel tot een voldoende goed menu kan komen met wat wel gaat.

Bovenaan het forum staat er een rubriek: barf voor beginners en daar kan je alles lezen over zelf samenstellen. Daar is alles geschreven voor hond maar dat is voor een kat vrijwel hetzelfde. Alleen blijf je bij de zgn beginnersbotten. Als je die wil gaan malen, prima. Ik moet voor 1 van mijn katers ook alle vleesbot malen en voor de rest barft die gewoon mee. Ik heb daarvoor wel een stevige vleesmolen maar voor 35 euro kan je niet veel misdoen dus je kan perfect die van de Lidl halen en kijken of het je bevalt. Moest hij het dan ooit opgeven kan je nog zien wat je doet.

Voor een kat zijn de percentages ook licht anders. Die percentages kan je hier in de kattenhoek bij de rubriek 'voormalige sticky's' vinden.
Als je dat allemaal gelezen hebt en begrepen hebt wat de bedoeling is, kan je een menutje opstellen en hier posten voor feedback. Ook als je onderweg of later nog vragen hebt: shoot! ;)

Om even op je vragen te antwoorden. Konijn, kalkoen, kwartel en parelhoen vinden de meeste katten ook lekker. Lam vaak ook, zeker het hart. Maar het is ook heel persoonlijk, wat de ene lekker vind, vind de ander niet te vreten.
Sommigen zijn gek op wild of grote grazers, anderen vinden dat niets...
Houdt wel 1 diersoort achter die je niet voert ( vb eend of konijn, die zijn gemakkelijk) voor als je toch zou moeten gaan elimineren, je een diersoort hebt waarmee je kan beginnen. De eerste diersoort bij eliminatie mag hij nl nog nooit gegeten hebben. Of dat werkt toch het beste, jij zou denk ik ook wel van kip kunnen starten.

Kuikens zijn vaak ook een hit, goedkoop, erg gezond en zo zacht dat een kat zonder tanden ze ook kan eten. Wel niet overdrijven. 2-3 kuikens per week is wel voldoende.

Het is heel normaal dat hij de lever eerst laat liggen. Dat is een heel specifiek iets en daar moeten velen aan wennen. Kippenlever wordt wel vaak het vlots gegeten, dus daar zit je goed. Je kan eens proberen of hij hem gebakken lust en dan steeds iets minder gaan bakken. Of gedroogd, zelfde principe.
Of je snijdt hem fijn en mengt hem met wat gemalen/fijngesneden vlees... met een klein beetje lever onder heel wat vlees beginnen.
Bij nier zal je de eerste malen wel hetzelfde ondervinden.
Wat ook nog kan, als hij het ook met trucjes niet wil eten, is dat je alle orgaan onder elkaar maalt. Vaak vinden ze het dan, door het hart, wel lekker.

Wat ik in jouw geval zou doen is in het begin opletten enkel mager vlees te voeren. Vet valt zwaarder op de maag en het zou wel eens kunnen dat dat de reden is waarom kvv niet goed ging. Ik weet niet welk merk je gaf maar heel wat kvv's zijn erg vet...
In je verhaal kan ik zo een beetje die lijn trekken als je vertelt wat goed gaat en wat niet. ;)
Kip en koolvis is mager en rundsgehakt kan dat ook zijn. Eend, geit en lam zijn vettere diersoorten van nature.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door