Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3334629
Hoi allemaal, met poes aan kvv kom ik ineens voor hele vreemde vragen te staan. Bijvoorbeeld hoe lang kan ik kvv en bijv kippenhartjes veilig in het bakje laten staan? Poes eet nog een beetje in etappes, gaat vast over. Waar het dus bij hond zo weg is die kvv, bij poes dus niet. Kan het kwaad voor het poezengestel als het even staat?
Ben duidelijk nog nieuw qua poes op vers want bij hond maak ik me nog niet druk als hij na een dag ineens een verdwaalde eendennek tegen komt in de tuin en op eet...
#3334634
Hoe lang iets kan staan, is van meerdere factoren afhankelijk. Denk aan omgevingstemperatuur, temperatuur van de maaltijd zelf, wat voor jou en/of je kat het maximale niveau aan bacterieen is, etc.
Maar normaal gezien kan de kattenmaaltijd best wel eventjes staan. Hou er wel rekening mee dat katten geen aaseters zijn. Ze zullen dus geen rotte of rijpe dingen eten.
#3334665
Een kat zal in de regel niets eten waar ze ziek van wordt. Dus als ze het laat staan merk je vanzelf dat het te oud wordt.
Je kan het ook zelf ruiken ( ik toch) wanneer iets te oud wordt.
Ik heb al vaak gehoord dat katten kvv zelfs niet meer hoeven als het wat uitdroogt. Dan is het nog niet noodzakelijk slecht, gewoon het bovenste laagje niet meer zo smakelijk.

Ik kan er uit eigen ervaring niet van meespreken. Hier krijgen ze op eettijden en ik haal het meteen erna weg... Maar de meeste katten vinden de hele dag snacken idd fijner.
Je kan je bakje ook op een koelelement zetten om het iets koeler te houden.
In de zomer zal dat weinig helpen en de vliegen niet tegenhouden, maar in tussenseizoen en winter kan het zo net iets langer bewaren. Tegen uitdrogen helpt dat uiteraard ook niet...

Heb je al eens kvv zonder pens aangeboden? Zou kunnen dat ze dat ook vlotter eet als ze het lekkerder vind.
Of at ze voorheen ook steeds in kleine beetjes?
#3334678
Dank allemaal voor jullie reacties. Staat op tafel waar de hond er niet bij kan. Dacht al wel dat poezen wat meer kieskeurig zijn qua versheid dus gerust gesteld. Kan dus een uur op bordje staan zonder problemen

Poes is geen schrokker, typisch aangezien ze toch een tijdje op straat geleefd heeft. Ze lust de kvv wel maar graag in etappes blijkbaar. Ze is vermoedelijk bijna een jaar maar klein dingeske. Ik zet voorlopig drie keer per dag wat weg en kijk dan wat ze weg eet op een dag. Kan ik daarna wat gerichter menu samen gaan stellen
#3334741
Heel eerlijk? Het staat hier rustig een werkdag. Ik voer 's morgens, ze eten hun eigen bakjes al heel lang niet meer leeg dus ik zet gewoon voldoende neer en 's middags is het soms nog niet eens op (kieskauwers ja, inderdaad). Ik voer om 5/6 uur weer en dat is soms als ik om 11 uur naar bed ga nog niet op maar 's morgens om 8 uur wel. Geen idee wanneer ze het dan opeten. Uit principe vind ik het heel vervelend vlees weg te gooien dus ik laat het zo lang mogelijk staan eigenlijk.. :-\
#3336132
Mijn katten krijgen nieuw eten wanneer ze er (terecht) om vragen, dus wanneer het op is of te oud. In het laatste geval pas ik de hoeveelheid erop aan, sommige varianten eten ze bijvoorbeeld minder graag en ze hebben ook van die fases waarin ze wat meer of minder eten. Maar het staat rustig een halve dag, ook in de zomer.

Nu staat de voerbak bij mij wel op een koele plek (direct zonlicht is funest natuurlijk) en ik heb een speciale voerbak met een klep die luchtdicht afsluit en opent met behulp van bewegingssensoren. Topding, het voer droogt zo niet uit en vliegen komen er niet bij. Het beschermt natuurlijk niet tegen rotten.
#3336137
Ergens tussen de 10 seconden en 2 minuten, langer duurt het nooit vooraleer alles op is :)

Wanneer er wel onbeperkt aangeboden werd haalde ik het weg als ze aangaven klaar te zijn. Persoonlijk zou ik geen halve dag voer laten staan. Het hoeft nog niet bedorven te zijn, maar de voedingswaarde loopt terug en wanneer teveel is, geen idee. Met barf vind ik het sowieso niet handig ivm slepen en met meerdere dieren, elkaars voer opeten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door