Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Frodo Anouk
#3334579
Hoi allemaal,

Met onze hond Frodo barf ik nu een kleine drie jaar. Sinds een week hebben we een poes die ik ook over zet op vers. Eerst even op kvv en gaandeweg ook barf.

Nu heb ik kvv voor Frodo liggen zoals in de link hieronder

https://www.naturalpaws.nl/darf-eko-natuur.html

Samenstelling: 40% Kipkarkassen (vlees/bot verhouding is 50/50), 15% Rundvlees, 10% Lamsvlees, 10% Kalfsvlees, 10% Kippenvlees, 5% Runderhart, 5% Runder- en Lamspens en 5% Runderlever/Lamslong/-nier-lever

Hoeveel percentage hart of spiervlees kan ik hier het beste aan toevoegen zodat het ook passend is voor poes?

Alvast mijn dank voor het meedenken :-)
Door Too
#3334647
koekje schreef:Wat leuk, een kat in huis!
Maar er zit toch al hart en spiervlees in?
En pens.. niet heel erg (als ze het eten) maar dat komt voor een kat dan wel in plaats van goed spiervlees.
Heel veel variëren in merken en smaken dan komt t wel goed
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334661
Ik zie dat het hier eerder in de plaats komt van ander orgaan. Het levergehalte staat er niet precies op maar zal alleszinds aan de lage kant zijn. Geen idee hoe laag en of dat dan erg is...
Ik durf echter niet zomaar adviseren: geef wat lever bij, want dat is nu net iets dat je kan overdoseren... :-\
Voor hetzelfde geld zit er 3,5 of 4% lever in en nog wat nier, en dan voeg je't beter niet toe...
Het kan echter ook zijn dat er redelijk wat long in zit en weinig lever...

De rest van de percentages lijken mij ook ok.
Door Frodo Anouk
#3334680
Dankjewel voor het meedenken. Het is toch weer even inkomen hoor, op verse met poes nu. Ik dacht aan aanvullen met hart of spiervlees omdat je dan percentage bot wat omlaag gooit en taurine juist omhoog. Maar dat is blijkbaar wat te skmpel geredeneerd.

Heb een stuk of 10 verschillende kvv's besteld speciaal voor poes maar had dat nog niet in huis. Vandaar nog even op hondenkvv want ik vind die brokken en blikjes drie keer niks. Poes is helemaal voor want met kippenhart kan je hockeyen voor je het opeet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334684
Het is ook wat te simpel dat er meer taurine in hart zou zitten. In een kippennek zit vb ook erg veel, terwijl in konijn heel weinig zit...
Maar goed, das ook niet erg. Een goed menu bevat zowiezo voldoende taurine om poes te ondersteunen. ;)

Af en toe wat hondenkvv kan zeker geen kwaad, maar het is wel beter hoofdmoot kattenkvv ( of kvv die zowel voor honden als katten geschikt is) te geven.
Bij deze kvv een merk bijgeven waarvan je zeker weet dat het levergehalte hoog genoeg is, is zeker een goed idee. ;)

Als ze op de hondenkvv te harde ontlasting zou krijgen, kan je wel eens kijken wat je kan toevoegen om dat te verhelpen.
Door src_esther
#3334746
pearlsofpassion schreef:Bij deze kvv een merk bijgeven waarvan je zeker weet dat het levergehalte hoog genoeg is, is zeker een goed idee. ;)
Je hebt het over lever terwijl de vraag over hart en spiervlees gaat en dat waarschijnlijk ivm taurine.
Je vindt het percentage lever en nier in de KVV aan de lage kant. Maar dat staat wel los van taurine toch?
Natural Paws schreef: Samenstelling40% Kipkarkassen (vlees/bot verhouding is 50/50), 15% Rundvlees, 10% Lamsvlees, 10% Kalfsvlees, 10% Kippenvlees, 5% Runderhart, 5% Runder- en Lamspens en 5% Runderlever/Lamslong/-nier-lever.
Dat zou toch voldoende hart moeten zijn voor een poes? Of is dat het minimale?
5% lever/long/nier lijkt wel wat laag inderdaad.
Wel interessant trouwens die samenstelling, Darf heeft het zelf niet zo uitgebreid op hun site staan...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334748
src_esther schreef:Je hebt het over lever terwijl de vraag over hart en spiervlees gaat en dat waarschijnlijk ivm taurine.
Je vindt het percentage lever en nier in de KVV aan de lage kant. Maar dat staat wel los van taurine toch?


Dat zou toch voldoende hart moeten zijn voor een poes? Of is dat het minimale?
5% lever/long/nier lijkt wel wat laag inderdaad.
Wel interessant trouwens die samenstelling, Darf heeft het zelf niet zo uitgebreid op hun site staan...
Ja, dat staat los van het taurinegehalte. Volgens mij is dat wel ok bij deze samenstelling.
Iets meer hart mag, maar is zeker niet noodzakelijk.
Door Frodo Anouk
#3334797
Vanwege het weinige pens en de diversiteit aan diersoorten dacht ik er in ieder geval voor een kleine week geen kwaad mee te kunnen. Ik geef haar nu steeds wat eten dat ontdooid is voor Frodo erbij (arme hond). Dat zal vandaag dan naast vleesbot lever zijn :-)

Naast de kvv heeft ze nu kippen hart, eendenhart, paard, rund en een sardientje uit blik op en ze vindt het allemaal heerlijk.

Morgen ga ik de poezenkvv ophalen en een kilo kippennek om te kijken wat ze daarmee doet. Geen hockey hoop ik
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door