Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Hilde__
#3331857
Is het verstandig om de percentages/hoeveelheden voer bij oudere katten aan te passen omdat hun eiwitbehoefte groter wordt? Weet iemand dat?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3331858
Waar heb je gelezen of gehoord dat hun eiwitbehoefte groter is?

Ik weet gewoon dat bot verteren al eens moeilijker durft worden en je hun botgehalte wat kan moeten verlagen.
Persoonlijk let ik ook op het orgaangehalte zeker niet hoog te leggen. Beetje nierontlastend voeren dus.
Zo krijg je vanzelf iets meer spier in voeding. Maar ik heb dus nooit gehoord dat dat nodig zou zijn...
Door Hilde__
#3331860
Nascholing van Jessica Quimby (via IDEXX). Oudere katten gaan blijkbaar meer spieren verbranden ipv vetten waardoor hun eiwit behoefte groter wordt. Ik hoorde het ook voor het eerst ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3331868
Ah ok.
Das idd wel interessant.

Nu ja, ik denk niet dat je op rauw eiwit tekort zou komen. Maar je zou dan evt kunnen opletten niet te veel vet te voeren. Behalve als de nieren al minder werken natuurlijk, want daar is vet dan weer beter voor.

Echt grote veranderingen in menu of verhoudingen zou ikzelf niet doen.
Tenzij er specifieke kwalen de kop opsteken die aanpassingen verreisen natuurlijk. Dat spreekt voor zich.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3331871
Interessant, Poes Lea is ondertussen 15 namelijk. Ik voer haar hetzelfde als Siepie die 5 is.
Door Hilde__
#3331882
Vind het best lastig omdat je inderdaad ook de nieren niet teveel wilt belasten en veel oudere katten daar ook mee te maken krijgen. Eigenlijk was ik van plan om mijn 2 oudjes wat meer te voeren en vaker te wegen maar de percentages hetzelfde te houden.

Ze zijn trouwens ook bezig om meer soorten nierdieet te maken met hogere eiwit percentages (de brokken/blikken).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3331883
Ja, ze komen er steeds meer achter dat die eiwitten ook echt belangrijk zijn. En vooral dat ze van goede kwaliteit zijn.

Ik vermoed dat die spierafbraak gelinkt zal zijn met het afnemen van de beweging. Das bij mensen ook zo, als je minder beweegt, breek je gemakkelijker je spieren af.
Hier gaan ze daardoor ook juist steeds minder eten met ouder worden. Omwille van minder bewegen. Ik baseer mij gewoon op het gewicht van de kat ( op het oog) om te bepalen hoeveel ze te eten krijgen.

En sinds Luis buiten kan, wordt hij net steeds dikker. Hij had duidelijk meer stress vroeger, liep te ijsberen en te klagen. En gewoon doordat dat een heel stuk minder is sinds hij in de tuin zij rondje kan maken, komt hij dus bij. Ik had uiteraard net het tegenovergestelde verwacht...

En te zwaar is weer belastend voor de gewrichten, dus voor oudere katten ook zeker niet aan te raden.
Ik verschiet ervan dat mijn jongens ondertussen ook al 8 zijn/worden. Dat begint ook al te komen he...
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3331903
HildeR schreef:Nascholing van Jessica Quimby (via IDEXX). Oudere katten gaan blijkbaar meer spieren verbranden ipv vetten waardoor hun eiwit behoefte groter wordt. Ik hoorde het ook voor het eerst ;)
Volgens mij doen ze dat alleen als er verder in hun lijf ook iets niet helemaal lekker loopt. Onze Pluk had slechter werkende nieren en die kreeg periodiek steroiden om spierafbraak tegen te gaan. Meer eiwitten voeren was niet nodig, ze kreeg voldoende eiwit binnen, maar de interne stofwisseling ging daar niet effectief genoeg meer mee om. Meer eiwitten voeren helpt dan helemaal niet.
Je ziet in zo'n geval ook dat ze kouwelijker zijn en sneller moe. Omdat het lichaam harder moet werken om de voeding als bouwstenen op de juiste plaats te krijgen om te kunnen benutten.
Door Hilde__
#3331907
Heb d'r een mailtje gestuurd, ze zei echt dat de vertering van eiwit/vetten bij oudere katten veranderd. Als ik iets hoor, zal ik het laten weten ;)
Door Hilde__
#3332668
Heb vandaag antwoord van d'r gekregen.

Het komt erop neer dat de darmen minder efficiënt voedsel gaan verteren doordat de structuur van de darm veranderd en de productie van enzymen vanuit de alvleesklier minder wordt. Daarom hebben oudere katten meer eiwit nodig in hun voedsel. Het is alleen nog niet onderzocht hoeveel eiwit ze dan nodig hebben, helaas.

Verder zei ze dat bij chronische nierproblemen je fosfor beperkt moet voeren en niet eiwit beperkt. In het laatste stadium zou eiwit dan weer wel beperkt moeten worden, niet omdat de eiwitten schadelijk zijn maar de afbraakproducten wel.

Geloof dat ik het zo ongeveer wel goed heb vertaald ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3332669
Ja, dat laatste stukje wisten we wel. Maar bot en orgaan bevatten net meer fosfor dan spier, dus als je wat nierbehoudener gaat voeren, geef je automatisch meer spier. Dat heb ik in mn eerste post al aangegeven. Ik veronderstel dat dat ook meer eiwit geeft? Ik zou anders niet weten hoe je dat zou moeten doen met rauw. Behalve dan vet vermijden...
Door Hilde__
#3332670
Ja denk dat we met rauw voeren sowieso al minder belastend bezig zijn voor de nieren. En als je kat goed op gewicht blijft dan doe je toch iets goed ;)

Eiwit beperkt voeren bij nierproblemen wordt nog steeds wel veel geroepen door dierenartsen, terwijl de fosfor dus veel belangrijker is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3332696
Tis al minstens 10 jaar achterhaald. Maar de therapie bij brokken-nierdieten is zo dat ze de dierlijke eiwitten beperken om de fosfor te beperken en katten met nierfalen doen het daar gewoon slechter op dan op rauw en dus moeten ze ook veel sneller wel eiwitten gaan beperken omdat de katten zich kotsmisselijk voelen.
Bij rauw moet dat pas in een laat stadium, omdat ze mits aanpassen naar nierdieet, vaak niet misselijk zijn. Bij brokken is dat doorgaans heel snel na vaststellen, plus dat ze 1 nierbrok hebben voor alle patienten en niet zoals in barf, kunnen aanpassen naargelang de ernst.

Ik geloof 100% in rauw bij nierfalen. Vroeger op het kattenforum genoeg patientenverhalen zien voorbijkomen en die werden ziek, werd vastgesteld dat het nierfalen was en die gingen op nierdieet maar bleven ziek. Dat was een constante strijd er voldoende eten in te krijgen en met medicatie zo goed mogelijk te houden. Hun achterhand gaat typisch invallen en je zit echt met een zieke kat. En dat duurde dan op zijn best enkele jaren, meestal veel korter.
Terwijl je toch vaak ziet dat nierpatienten die van brok op rauw gaan, enkel daarvan al opknappen en als ze een nierdieet nodig hebben, het daar verder gewoon nog jarenlang goed op doen. Stabiel op zijn en je merkt er niets meer van... Enkel in extreme gevallen moet er dan eiwitbeperkend gewerkt worden.
Dat verschil vind ik zo enorm!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door