Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Merel
#3326537
Na jaren naar tevredenheid barfmenu gevoerd te hebben aan mijn kat. (Begonnen na een voedsel-allergie) Braakt ze nu bijna alle maaltijden direct uit na het eten. Sommige smaken blijven er wel in maar eend en konijn houd ze echt niet meer binnen. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn ?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3326544
Denk dat de modjes dit topic wel naar het kattenhoekje zullen verplaatsen.

Als je geen reden kan bedenken zoals wisselingen van merken of smaken, zou ik haar laten onderzoeken. Ik hoop dat ze met regelmaat wel wat binnen houdt? Niet eten is erg slecht voor een kat.
Als een kat minder goede nierwerking heeft, is braken bijvoorbeeld wel een symptoom. Maar er zou ook iets met de maag zelf niet in orde kunnen zijn. Hoe oud is de kat en merk je verder nog iets?
Door Merel
#3326546
Mijn kat is nu 9 jaar, vorige maand is ze naar de da geweest om tandsteen weg te laten halen. Ik had gehoopt dat het braken daarna afgelopen zou zijn. Maar helaas, niet dus. Verder merk ik helemaal niets raars aan haar gedrag.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3326616
Merel schreef:Mijn kat is nu 9 jaar, vorige maand is ze naar de da geweest om tandsteen weg te laten halen. Ik had gehoopt dat het braken daarna afgelopen zou zijn. Maar helaas, niet dus. Verder merk ik helemaal niets raars aan haar gedrag.
Tja, lastig. Braken doet een kat op zich vrij snel en makkelijk. Maar het is toch ook een teken dat er iets niet goed is, zeker als het zo vaak gebeurd.

Persoonlijk zou ik het bloed na gaan kijken. Zien of de nieren en andere organen hun werk goed doen. Als dat zo is, zou je kunnen kijken of je iets met het voer kunt. Je kunt sowieso een dagboekje bijhouden om heel precies te kunnen zien wanneer ze wel en niet braakt. Als het aan bepaalde diersoorten ligt, kun je die gaan vermijden of vervangen.

Maar ik zou het niet eerst in het eten zoeken, als je geen medische oorzaak hebt uitgesloten.
Door Merel
#3326622
Ja, ik ga een afspraak maken bij de da. Voor wat onderzoeken, want ik wil wel graag vers vlees blijven geven. De da is niet echt gecharmeerd van barf, dat hoor ik elke controle weer. Maar haar allergieprobleem heb ik er indertijd wel mee opgelost toen de da er geen raad meer wist.
#3329147
Lizzy schreef:Bevat barf menu sinds kort niet een premix? Ik zou een ander merk KVV proberen. Bibi bijvoorbeeld. Dat is zonder premix.
Oh, goed dat je het opmerkt! Ik dacht het inderdaad gezien te hebben, maar was daar niet helemaal zeker over. Goed om te weten. Mij viel op dat Ko (hond) BarfMenu minder smakelijk vindt de laatste tijd.
#3329645
Lizzy schreef:OK, zo zit het:

De gewone mixen van Barfmenu zijn aangevuld met premix. De premium mixen bevatten geen premix.
Maar dat was toch eerder niet zo, dacht ik? Nouja, hoe dan ook verpakking is licht veranderd en sindsdien lijkt het Ko minder te smaken. Barfmenu wordt voor de noodgevallen, op zoek naar een andere KVV zonder premix.
Door Lizzy
#3329752
Nee, dit was eerder niet zo. En dit voegen ze allemaal toe:

Calcium 0,03 g/kg
Fosfor 0,18 g/kg
Ijzer - Sulfate, monohydrate 8,0 mg/kg
Zink - Sulfate, monohydrate 20 mg/kg
Mangaan - Oxide 5,0 mg/kg
Koper - Sulfate, pentahydrate 3,0 g/kg
Jodium - Calcium iodate anhydrate 0,7 mg/kg
Selenium - Sodium selenite 0,1 mg/kg
Lysine 0,22 g/kg
Vitamine A - Retinylacetate 3000 IU/kg
Vitamine D3 700 IU/kg
Vitamine E - a-tocopheryl-acetate 100 IU/kg
#3329804
Lizzy schreef:Nee, dit was eerder niet zo. En dit voegen ze allemaal toe:

Calcium 0,03 g/kg
Fosfor 0,18 g/kg
Ijzer - Sulfate, monohydrate 8,0 mg/kg
Zink - Sulfate, monohydrate 20 mg/kg
Mangaan - Oxide 5,0 mg/kg
Koper - Sulfate, pentahydrate 3,0 g/kg
Jodium - Calcium iodate anhydrate 0,7 mg/kg
Selenium - Sodium selenite 0,1 mg/kg
Lysine 0,22 g/kg
Vitamine A - Retinylacetate 3000 IU/kg
Vitamine D3 700 IU/kg
Vitamine E - a-tocopheryl-acetate 100 IU/kg
Dank voor de info, Lizzy.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door