Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mieke in Turkije
#3321405
Hej allemaal!
Bijna een jaar geleden ben ik met 2 katten (6,5 en 1,5) naar het zonnige Turkije verhuisd. De verhuizing heeft de nodige stress met zich meegebracht en toen ik in juni voor 2 weken in Nederland was, is mijn oudste kat gestopt met eten. De oppas heeft haar naar de dierenarts gebracht, bloedonderzoek, tandcontrole, infuus met glucose en mineralen. Niets hielp. De uitslag, depressie en dwangvoeren... Toen ik na 2 weken terug kwam was ze de helft van wat ze was. Nu mocht ze wel iets afvallen, maar niet op deze manier.
Pas na een maand is ze weer normaal gaan eten. Ze was al wel van de dwangvoeding af, ze at gekookte kip en gebakken eieren en de duurste zakjes natvoer.

2 weken geleden ben ik verhuisd naar een groter appartement en moest ze weer wennen aan een andere omgeving, met als gevolg dat ze weer niets anders wilde eten dan kip, roerei en boterhammen met smeerkaas. Natuurlijk net nadat ik 15 blikken en 5kg brokken gekocht had :???:
Ik heb me eerder al wel eens ingelezen over barf en rauw voeren, en dacht daar nu weer aan. Met behulp van menu’s op dit forum heb ik mijn eigen menu samengesteld naar het menu van kat Laika.
Alles bij elkaar scharrelen was nog een opgave, want de Turken snappen er niks van. Mijn vriend heeft een half uur op de grond gelegen van het lachen toen ik vroeg of hij met me mee wilde naar de slager voor mijn kat :biggrin2:

4 slagers later en een hoop lira’s armer kwamen we thuis met het volgende:
950g schaap, lam rund vleesmix,
650g kip, kalkoen mix
750g lamshart en runderlever

Bij geen enkele slager hadden ze kipkarkas, of kleine vogeltjes. Ik heb dus door dit mengsel (ik heb alles fijn laten draaien door de slager) gemalen eierschaal gemixt.
Dit mengsel moet genoeg zijn voor ruim 3 weken, even kijken of het mevrouw bevalt.
Als het goed gaat, wil ik mijn eigen vleesmolen gaan aanschaffen om zelf botten te gaan malen van de hele kippen die ik dan maar koop.

Vlees (rood vlees, kip is hier geen vlees :???: ) is ontzettend duur hier, orgaanvlees dan wel goedkoper. Kip is goed te betalen en ik kan gratis aan vis komen. Met mijn salaris van €500 moet ik toch een beetje opletten wat ik doe..
Kan ik mijn menu straks gaan samenstellen uit kippenvlees en vleesbot, rund en lams organen en vis? En dan rood vlees als het in de aanbieding is? Is dat dan genoeg afwisseling?

Mevrouw heeft nu 3 keer gegeten van haar nieuwe, super de luxe voer, gemixt met warme kippenbouillon en stukjes gekookte kip en het bordje gaat meteen helemaal leeg :D
Misschien dat ik volgende week wat kippenvleugels haal om te kijken of ze die wil kluiven.

Tips en aandachtspunten zijn meer dan welkom!
Door hannabelgje
#3321425
Beetje moeilijk te zeggen zonder te weten wat je precies hebt gemengd qua hoeveelheden. Weet je wat je precies gemengd hebt?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Mieke in Turkije
#3321429
Zoals ik het aan de slager gevraagd heb is het:
Orgaan: 50% lams hart, 50% Runder lever, nieren zijn hier niet te krijgen
Rood vlees: 50% rund, 25% schaap, 25% lam
Gevogelte: 75% kip, 25% kalkoen

Maar ik ben bang, omdat ze het dom vonden dat ik voor mijn kat vlees ging kopen, dat ze het niet zo nauw genomen hebben.

Ik heb hier zelf 5tl eischaal poeder door gemend (1tl per 500g vlees) om de botten te vervangen. Het vleespercentage van het vleesbot heb ik uiteraard aangevuld met vlees.

Verder wil ik dit aanvullen met af en toe kefir, 1-2 eitjes per week en een visdag met sardientjes, verse ansjovis, makreel of forel.

Mijn kat is trouwens 3kg en slaapt de hele dag in het zonnetje, Ik heb gerekend op 3%. Ze zal 90-100g per dag krijgen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3321441
Welkom!

Ik zou ook graag wat meer cijfertjes zien voordat ik er meer over kan zeggen. Wel vind ik je menu karig aan diersoorten. Ik snap dat je moet roeien met de riemen die je hebt, maar wellicht zijn er nog andere bronnen aan te boren.
Door Mieke in Turkije
#3321549
Zoals ik het berekend had inclusief vleesbot, zou het 20% orgaan, 40% vlees en 40% vleesbot zijn. In het gedeelte orgaan wilde ik gelijke delen hart, lever, nier. Vleesbot van gevogelte en vlees van alle andere dieren die er te krijgen waren...

Dat was het plan...
Ik zit nu een stuk hoger in orgaan% omdat ik het gedeelte ‘bot’ mis.
Mijn mix nu bestaat, om en nabij, uit:
15% Runder lever
15% lamshart

20% rundvlees
10% schaapvlees
10% lamsvlees
20% kippenvlees
10% kalkoenvlees

En dan heb ik door dat mengsel 5tl eierschaal gemengd met verhouding 1tl per 500g.
Dit houd in dat ze de geadviseerde 5 diersoorten per dag krijgt, plus 1 keer in de week 2 soorten vis en een keer een eitje.

Kan het kwaad dat ik de komende 3 weken hoger in orgaan zit? Ze heeft de afgelopen maanden best wat tekorten opgelopen natuurlijk... Anders meng ik er gewoon nog vlees door heen steeds.

Ik heb nadrukkelijk bij de slager gevraagd om konijn, haas, paard, eend, kwartel, alles, maar hij heeft niks helaas. Net als nieren, niet te krijgen. Waar ze het laten, Joost mag het weten :-\ :???:
Paard wordt door moslims sowieso niet gegeten blijkbaar (weer wat geleerd)

Ik zag van de week op Facebook dat er konijn wordt aangeboden, maar dan moet ik 300km rijden voor een konijn van 2 kg, met haren, voor €25, dat red ik gewoon niet.

Ik ga maandag wel proberen of madam kippenvleugels lust, hebben jullie nog een idee om die zo aantrekkelijk mogelijk te maken? Het echte rauwe staat haar nog niet echt aan, maar een beetje geweekt in warme bouillon gaat er in als koek.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3321559
Schaap en lam is dezelfde diersoort, tenzij het een geitenlam betreft.
Ik zou niet expres hoger in orgaan gaan zitten. Katten hebben nu eenmaal een grote behoefte aan hoogwaardig spiervlees en orgaan is orgaan.
Door Mieke in Turkije
#3321560
koekje schreef:Schaap en lam is dezelfde diersoort, tenzij het een geitenlam betreft.
Haha, lekker dom, ik ben hier zo ingeburgerd dat ik daar niet eens over na denk :???:

Ik ben niet expres hoger in orgaan gaan zitten, dit komt nu vooral omdat ik het bot gedeelte mis. Mijn vraag was of het kwaad kon voor 3 weken, zo ja, dan meng ik er extra vlees door heen.

Is 4 diersoorten + 2-4 soorten vis voldoende? Anders moet ik zelf herten gaan afschieten in het bos denk ik :-X

Turken eten nou eenmaal niets anders dan lam, rund en kip en het nationale BARF forum heeft maar 300 leden, die allemaal in Istanbul wonen, dus daar schiet ik ook niet veel mee op.

Op dit moment heb ik ook de keuze uit een dieet van gekookte kip en roerei, of een rauw dieet waarbij ik 1 diersoort mis. Iets anders weigert ze gewoon en ik wil liever niet over 2 weken een dode kat op de bank hebben liggen :-[
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3321574
15% lever kan echt wel kwaad ja. Dat is 3x zoveel als zou moeten en de vit A in lever kan je overdoseren.
Als je enkel hart en lever kan voeren zou ik maar max15% in totaal voeren en dan max 7% lever. En das echt maximum he. 5% is echt wel beter, zelfs al voer je geen bot.

Ik zou niet zo vallen over een minimum aantal diersoorten. Het is niet ideaal, maar ze zal er niet van doodvallen. Echt niet.

Ik zou wel wat je kan krijgen aan vleesbot voeren, zelfs al is het enkel kip...
Heel heel jonge ribbetje van lam krijgen sommige katten ook weg. De mijne niet hoor, maar je hoort heel af en toe van katten die dat kunnen. Ik betwijfel wel of poezen dat kunnen. Er is toch nog een groot verschil in kaakkracht en gebit tussen poezen en katers...
En malen kan je die ribbetjes vast ook niet....
Gebruikersavatar
Door koekje
#3321584
Als je (momenteel) echt geen andere keuze hebt dan tussen gekookte kip en roerei en een schraal in diersoorten en onderdelen rauw menu, zou ik toch voor het rauwe menu gaan.
Ik neem aan dat je geen supplementen gebruikt en/of toevoegt. Daarmee is een gekookt menu deficient aan taurine. Taurine is een essentieel onderdeel voor de kat, zonder sterven ze een nare dood. Vandaar dat het wordt toegevoegd aan commercieel verhit voer.
Vanwege het taurineverhaal ook uitkijken met het rauwe menu verhitten of kokend vocht overheen doen.

Kippenvleugels zijn op zich een goede bron van vleesbot. Ze zijn aardig bevleesd en meestal ook niet kneiterhard.
Beginnende barfers kunnen wel wat moeite hebben met het kraken en daadwerkelijk opeten van de vleugel. Je kan de kat helpen voor de kippenvleugel even met de hamer (eerst zakje omheen doen tegen de smurrie en daarna theedoek tegen de herrie) te slaan. Je breek zo al de botjes, zie het als een soort van voorkauwen. Naarmate je kat zelf steeds beter gaat kraken, kan je minder hameren, totdat het helemaal niet meer nodig is. Er zijn ook katten die geen hamer nodig hebben, erg handig voor de mens, want dat scheelt weer handelingen en extra werk.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3321585
Trouwens jammer dat je niet aan (lams)niertjes kan komen. Het is ook niet dat Turken die niet eten, ik haal ze altijd bij de lokale Turkse slager.
Door Mieke in Turkije
#3321624
Bedankt voor alle reacties!

Ik ga morgen nog een lading kip en vlees halen om door mijn menu te mengen, zodat ik het percentage orgaan naar beneden haal.
En naar de lokale doe het zelvert voor een hamer :cool:

Ik heb haar inderdaad nooit supplementen gegeven, en zal opletten met te heet water over het vlees. Ze vind het recht uit de koelkast gewoon niet lekker, te koud en zonder geur.
Ik doe er overigens ook niet zo veel water/bouillon bij dat het vlees gegaard wordt. Het vlees uit de koelkast is zo koud, dat het vocht meteen afkoelt zodra ik het meng. (Ik heb vers getrokken kip en vis bouillon in de vriezer, dat ontdooi ik in de micro en prak dan het vlees er door heen)

We hebben het telefoonnummer van de slager gekregen waar we geweest zijn, tegen de tijd dat mijn voorraad bijna op is, laat ik mijn vriend wel bellen om wat dingetjes te bestellen. Deze meneer was de enige van de 6 slagers waar we geweest waren die een beetje mee wilde werken gelukkig.
Misschien kan hij wel aan niertjes en geit komen.

Nog een vraag, ik moet mijn vlees wel in de supermarkt of slager halen, moet het vlees ook dag vers zijn, of mag het ook wat ouder zijn, dat ik mijn slager om zijn ‘afval’ vraag? (En zo nog wat extra korting kan mee pakken :biggrin2: )
Gebruikersavatar
Door koekje
#3321627
Gerijpt/bestorven vlees wordt hier niet gegeten. Ook logisch, want katten zijn geen aaseters. Volgens mij eten de meeste Turken ook geen bestorven vlees, maar ik ben niet volledig bekend met halal-spijswetten.

Ik zou ook niet zeggen dat het voor de katten is. dat vinden mensen toch snel raar of ze gaan voor je denken qua producten en kwaliteit. Allemaal zaken die over het algemeen je barfmenu geen goed doen ;)
Door Mieke in Turkije
#3321630
koekje schreef:Gerijpt/bestorven vlees wordt hier niet gegeten. Ook logisch, want katten zijn geen aaseters. Volgens mij eten de meeste Turken ook geen bestorven vlees, maar ik ben niet volledig bekend met halal-spijswetten.

Ik ben er ook niet bekend mee, mijn vriend is gek op bacon en aanverwante varkensvlees.
Gerijpt vlees is wel te krijgen, voor de sterrenrestaurants...

Ik bedoel ook meer het vlees wat in Nederland een 35% stickertje zou krijgen zegmaar... Dat eten wij overigens ook nog.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door