Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Summer
#3320211
Sinds een week zijn we overgestapt op kvv. (Carnibest en Barfmenu tot nu toe) Dat gaat super, poes eet erg goed en met brokjes hoef ik niet meer aan te komen, heel fijn dus! Van de brokjes at ze erg weinig. (misschien 50gr per dag..) Ze is een perzisch poesje van 1jr en 3mnd. Ze weegt 2,8kg.

Ik ben uitgegaan van streefgewicht 3 kg. en dan kom ik op 90 gram per dag. Ik geef haar `s ochtends 45gr en `s avonds 45gr.
Maar ze vraagt/zeurt vaak tussendoor. Ze blijft veel in de buurt van haar bordje en als ik de koelkast open doe is ze er direct bij.

Nu las ik dat ze in de beginperiode wel wat meer mogen, maar hoeveel is meer? En hoelang is die periode dat ze meer mogen?

Ik heb haar afgelopen 2 dagen ongv. 40 gram extra gegeven rond een uur of 12 smiddags. Maar ik heb het idee dat ze daar nog niet genoeg aan heeft?

Ik ben erg blij dat ze kvv zo graag eet. Ook haar ontlasting is nu al veranderd, ze poept minder het is droger en stinkt amper.
En ze was al behoorlijk speels maar lijkt nu nog actiever!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3320236
Klinkt goed!
Goh, wat is meer... das lastig natuurlijk. 120gr zou ik wel durven geven, 130gr ook hoor.
En dan erg goed in de gaten houden hoeveel ze nodig heeft om mooi op gewicht te blijven. Als ze actiever is, mag ze wss iets meer hebben dan voorheen. 50gr brokjes komt doorgaans ongeveer overeen met 100gr kvv. Dus dan mag je dat wel minimum geven. Tenzij ze te dik wordt natuurlijk...
3% is trouwens voor gemiddelde katten, en dan nog. Jij hebt een jong, actief diertje, dus is het logisch en normaal dat ze meer nodig heeft. Naar mijn ervaring eten ze tot 2 jaar merkbaar meer dan erna, maar ook daarna neemt de hoeveelheid gestaag af naarmate ze minder actief worden.

Ik heb eens kittens op loge gehad deze zomer en de eerste week aten die idd alles wat ik ze voorzette ( dik 10% trouwens). Na een dikke week ging dat wel over en lieten ze zelfs soms wat liggen als het wat moeite kostte.
Dus het zou kunnen dat ze binnenkort wel wat tevredener is met een normale portie.
Ik gaf toen wel barf aan de kittens, dat verzadigt beter dan kvv natuurlijk... zijn ze langer mee bezig en geeft een vullender gevoel in de maag.
Door Summer
#3320455
Bedankt voor je reactie! Ze heeft de afgelopen 2 dagen 140 gram gehad, verdeeld over 3 keer. En daar is ze tevreden mee. Ik denk dat ik dat zo eerst blijf geven en dan afwachten of ze over een poosje misschien met wat minder toe kan.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door