Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door mirjam Pierik
#3320010
Goede avond,
ik ben al heel lang lid, maar zeer op de achtergrond: katjes en hond eten alle drie blij kvv met zo nu en dan iets extra's. Nu is er toch reden om actief een vraag te stellen: ik kan namelijk bij de slager hier in het dorp zakken vol hart en lever krijgen dat net te oud is om aan mensen te verkopen. Alle drie eten ze het heel graag, maar ik ben bang dat ze zo toch te veel lever en hart krijgen. In een ander topic heb ik gevonden dat honden niet snel teveel lever krijgen, maar ik kan nergens vinden of teveel hart problemen kan geven...
Het normale dieet van hondebeest (21 kg) is 700 gram smuldier compleet per dag, en nu geef ik hem 1x per week 200 gram lever en 2 lamsharten erbij.
Het normale dieet van de katjes is per kat ongeveer 80 gr. kvv compleet (tamro) of soms enkelvoudig, met zo nu en dan vleesbot, ei of orijen brokjes als ze een dag weigeren te eten (doet ze soms opeens een dagje, waarna ze weer gewoon terug gaat naar vlees). Daar krijgen ze nu een stuk lever (50 gr) en een stuk hart (50 gr) bij. Al m'n dieren zijn niet te dik en doen het goed.
Zou dat een probleem kunnen geven, zoveel extra hart? Of zouden ze makkelijk nog wat extra kunnen krijgen? ze vinden het heerlijk, vooral het hart.

Anders bij deze in de aanbieding: paar kilo hart en lever, ruilen voor iets anders...
Door enya13
#3320024
kvv is in principe compleet en bevat meestal al meer dan genoeg orgaan, ik zou het dus niet doen. de verhoudingen kloppen dan ook niet meer.
lever en hart is ook laxerend, de mijne poepen er dun van als ze teveel krijgen.
je zou het kunnen drogen om er beloningssnoepjes van te maken voor de hond.
Door Quinta
#3320150
Ik weet niet waar jij gelezen hebt dat teveel lever bij honden niet schadelijk is? Volgens mij kan je wel degelijk te veel geven, het gaat daarbij om vitamine D. Te veel van dit vitamine wordt niet uitgescheiden zoals b.v. vitamine C. Jouw hondebeest van 21 kg mag ruw geschat maximaal 200 gr. lever per week. Dit zit ongetwijfeld ruimschoots in de Smuldier waarvan je dus 3,5% van het lichaamsgewicht voert. Extra orgaan werkt alleen maar contra productief op de gezondheid van je dier lijkt mij.
Laatst gewijzigd door Quinta op za 11 nov 2017, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kakocavi
#3320153
Volgens mij is het juist vitamine A. Dat zit in hoge concentraties in lever. Zoveel een tekort als een overdosis vitamine A kan onomkeerbare oogschade veroorzaken, de richtlijn ligt rond de 5% met een paar procent marge. Je katten krijgen nu op een normale dag 180 gram binnen waarvan 50 lever, dat is 28% plus nog wat er in de rest van het voer zit. Dat is veel te veel.

Hart is minder schadelijk, maar trekt in deze hoeveelheden ook de verhoudingen scheef. Je zult dus of moeten stoppen met deze hoeveelheden bijvoeren, of meer vlees en bot voeren om de verhoudingen weer recht te trekken.
Door mirjam Pierik
#3320162
sorry, ik bedoel dat ik 1x per week er extra hart en lever bij voer, voor zowel de hond als de katjes. Maar het is me nu wel duidelijk dat ik dat maar niet meer moet doen, vooral de lever niet. Ik dacht eigenlijk dat er in smuldier niet zoveel goed orgaan zit, maar vooral long/pens/ 'afval/ rest' orgaan, dus dat wat hart en lever extra alleen maar goed zou zijn... Wat zit er eigenlijk in hart? Is dat niet ook spiervlees? Wat als je dat veel geeft?
Door kakocavi
#3320188
mirjam Pierik schreef:sorry, ik bedoel dat ik 1x per week er extra hart en lever bij voer, voor zowel de hond als de katjes. Maar het is me nu wel duidelijk dat ik dat maar niet meer moet doen, vooral de lever niet. Ik dacht eigenlijk dat er in smuldier niet zoveel goed orgaan zit, maar vooral long/pens/ 'afval/ rest' orgaan, dus dat wat hart en lever extra alleen maar goed zou zijn... Wat zit er eigenlijk in hart? Is dat niet ook spiervlees? Wat als je dat veel geeft?
Smuldier bevat ook orgaan maar de complete versies worden compleet gemaakt door toevoeging van vitaminen en mineralen. Verder bevat kvv inderdaad vaak relatief veel orgaan en minder kwalitatief goed spiervlees, dus dat laatste bijvoeren is beter.

Hart wordt hier inderdaad niet als spiervlees gezien. In andere landen zoals Duitsland en de VS is het meer gangbaar om hart als spiervlees te voeren. Hartspier bevat iets andere verhoudingen dan skeletspier, maar skeletspieren verschillen onderling natuurlijk ook. Ik denk zelf dat een keer per week wat hart bijvoeren zeker geen kwaad kan.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door