Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nathalie77
#3317986
Ben een nieuwkomer hier en ik zit met het volgende probleem: onze poes Jody (16jr)heeft verhoogde nierwaarden (crea 2.8 mg/dL en Ureum 90 mg/dL) en de dierenarts wil ze daarom op een nierdieet zetten.

We geven ze nu sinds een jaar Carnibest eend-mix en kalkoen-mix vanwege het lagere fosforgehalte (0.8), aangezien ze sinds vorig jaar een te snel werkende schildklier heeft. De laatste tijd at ze iets minder en viel ze ook wat af. Met daarbij af en toe flinke spuugpartijen.

Een nierdieet van Royal Canin werd ons aangeraden door de dierenarts. Eiwitbeperking was de sleutel. Nu zie ik dat qua dosering 2 pouches van 85gr natvoer van het RC renal diet wordt gegeven als richtlijn. Dat is 170gr natvoer met zo'n 35% eiwit (droge materie). Nu gaven wij ze kvv van Carnibest Eend en kalkoenmix (fosfor 0.8) met droge materie eiwit 54%. Richtlijn daar is 2-3% lichaamsgewicht voor een senior kat. Vaak at ze inderdaad iets tussen de 60 en 90gr per dag.

Als ik dit omreken krijg ik voor carnibest 32.4gr eiwit per dag (aan een portie van 60gr /dag) en het nierdieet 59.5gr eiwit per dag. Nu snap ik best dat ik het waarschijnlijk niet zo zwart/wit kan vergelijken, maar hoe kunnen we hierdoor de eiwitopname beperken wat haar nieren zou ontlasten? Het lijkt me toch zo dat je ze nu zelfs meer (kwalitatief mindere bovendien)eiwitten zou voeren.

Hoewel we geen fan zijn van RC, Hill's enz en ze zeker niet meer op brokken willen zetten, zijn we gisteren maar begonnen met wat pogingen om ze RC te geven en hoewel ze het wel opeet, ze houdt het niet binnen. Daarom nu ook wat varianten van animonda integra renal diet besteld en nog eens rondgekeken naar ander kvv-voer met lager eiwit percentage. Het liefst houden we ze op vers vlees, maar uiteindelijk moet ze zich wel beter gaan voelen en weer wat op gewicht komen. Het bandit-nierdieet leek me nogal hoog te zitten in eiwit 47.1% Iemand ervaring daarmee? Of met een ander KVV-nierdieet?

Alvast bedanken om mee te denken !
Gebruikersavatar
Door koekje
#3318008
Welkom!


Ik heb er zelf niet direct kaas van gegeten, maar ik lees voornamelijk hier dat fosforverlaging een betere optie is dan eiwitbeperking. Met een eiwitbeperking eet de kat zich als het ware op.
Maar iets eten is belangrijker dan niets eten, zeker in het geval van een nierzieke kat. Door niet te eten komen er meer afvalstoffen in de kat en wordt de kat misselijker, waardoor er niet gegeten wordt, etc -> vicieuze cirkel. Dus als het nierdieet niet gegeten wordt, heb je er toch niets aan.
Er komen hier vaker mensen met katten met slechte nieren. Ik denk dat het je kan helpen wat topics door te lezen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3318034
Fosfor is idd de belangrijkste factor. Maar ook eiwitten spelen een rol

Op brokken moet mn eiwitten beperken omdat het de afvalstoffen van eiwitten zijn die zich opstapelen in het bloed en de kat misselijk maken. En in brok, zeker nierbrok, zijn het vaak plantaardige eiwitten en zeker verhitte eiwitten die idd extra belastend zij voor de kat en haar nieren. De beperking is dan symptoombestrijding.

Op rauw spreken we van hoogwaardige, dierlijke eiwittendie het lichaam ondersteunen en we merken dat dan de hoeveelheid eiwitten minder een issue is en vooral de fosfor beperkt moet worden. Doch kan een kat op rauw ook veel meer fosfor verdragen dan een kat op brok of blik. Pas bij zeer ernstig nierfalen moeten ook de eiwitten beperkt worden, maar ik geloof niet dat je daar al zit.

Als je dat ziet zitten is een nierdieet zelf samenstellen het gemakkelijkst. Daar kunnen we je dan bij helpen.
Maar er zijn ook nierdieten in kvv op de markt van vb Bandit of Buddy.
Ook kan je een fosforbinder vragen aan je DA, die heb je misschien al?

Ps: je berekeningetje over hoeveel.eiwit ze binnen krijgt klopt volgens mij wel niet want het verschil is op droge stof. En qua droge stof krijgt ze bij zowel rauw als blik of brok ongeveer dezelfde hoeveelheid binnen, het verschil zit hem in het vocht...
Door Nathalie77
#3318042
frodo quin schreef:Zie je het zitten om zelf samen te stellen?
Goh, ik denk niet dat we willen experimenteren nu in deze fase en zelf berekeningen maken. Liever vertrouw ik op een al kant-en-klare oplossing die zich al bewezen heeft. Ik denk trouwens ook niet dat m'n vrouw zit te wachten op rauw orgaanvlees in de keuken :)
Door Nathalie77
#3318043
koekje schreef:Welkom!


Ik heb er zelf niet direct kaas van gegeten, maar ik lees voornamelijk hier dat fosforverlaging een betere optie is dan eiwitbeperking. Met een eiwitbeperking eet de kat zich als het ware op.
Maar iets eten is belangrijker dan niets eten, zeker in het geval van een nierzieke kat. Door niet te eten komen er meer afvalstoffen in de kat en wordt de kat misselijker, waardoor er niet gegeten wordt, etc -> vicieuze cirkel. Dus als het nierdieet niet gegeten wordt, heb je er toch niets aan.
Er komen hier vaker mensen met katten met slechte nieren. Ik denk dat het je kan helpen wat topics door te lezen.
Tnx voor het welkom ! Yup, heb me helemaal ingelezen wat betreft het verlagen van het eiwit en er zijn voor en tegenstander van het verlagen van eiwit bij CKD katten. Zelfs wetenschappelijk onderzoek dat er nog niet helemaal uitkomt of het nu de fosforverlaging is of de eiwitbeperking is of beide bij verbetering van de situatie. Fosforcontrole speelt in ieder geval een grote rol en die is in orde momenteel (waarde is 4.2 waar ze tussen de 3.5 en 6.3 mg/dL mag zitten).

We gaan hier zeker wat lezen op het forum.
Door Nathalie77
#3318044
pearlsofpassion schreef:
Maar er zijn ook nierdieten in kvv op de markt van vb Bandit of Buddy.
Ook kan je een fosforbinder vragen aan je DA, die heb je misschien al?

Ps: je berekeningetje over hoeveel.eiwit ze binnen krijgt klopt volgens mij wel niet want het verschil is op droge stof. En qua droge stof krijgt ze bij zowel rauw als blik of brok ongeveer dezelfde hoeveelheid binnen, het verschil zit hem in het vocht...
Aangezien het fosforgehalte nu niet echt het probleem is, zijn we nog niet bezig met fosforbinders. We hebben gisteren een DA gevonden in de buurt die wel wat openstaat tegenover verse voeding en zij ging eens nakijken hoeveel fosfor het maximum zou zijn bij nierfalen.

Het nierdieet van Buddy leek me wel heel laag te zitten in eiwit (19.1% droog) in vergelijking met andere opties is dat wel een groot verschil. Ben een beetje bang voor afbraak van spiermassa dan.

Ja, het ging me vooral om het grote verschil in volume terwijl het vochtverschil toch niet zo groot is (vocht is 80% in de pouches tot 63% bij het kvv) terwijl er toch omgerekend bijna het dubbele aan eiwit in zit aan 'droog' eiwit. Ik reken steeds alles terug tot die 'dry matter' omdat je dan enigszins kunt vergelijken :) nu is het waarschijnlijk niet helemaal de bedoeling om rauw te vergelijken met bewerkt voedsel, maar ik vond het verschil best frappant. Misschien is het door de hoge concentratie dat de nieren extra moeite hebben om die 54% eiwit van het kvv voer te verwerken, waardoor er eiwit in de urine komt?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3318047
Nathalie77 schreef:Ik denk trouwens ook niet dat m'n vrouw zit te wachten op rauw orgaanvlees in de keuken :)
Dat vind ik begrijpelijk, maar ook dat went zeker wel. Het is vooral het idee.
Lizzy, onze Barfplaats-oprichter, is al sinds eeuwen vegetarier en haar hondjes eten ook gewoon barf.
het helpt om apart gereedschap te gebruiken voor het dierenvoer en natuurlijk na gebruik goed schoon te maken.
Door Nathalie77
#3318055
Het zelf samenstellen zal in de toekomst bij de komst van nieuwe viervoeters zeker een optie zijn. Want de vele voordelen van het vers voeren zijn ons nu wel duidelijk.
Door frodo quin
#3318110
Nathalie77 schreef:Goh, ik denk niet dat we willen experimenteren nu in deze fase en zelf berekeningen maken. Liever vertrouw ik op een al kant-en-klare oplossing die zich al bewezen heeft. Ik denk trouwens ook niet dat m'n vrouw zit te wachten op rauw orgaanvlees in de keuken :)
Het orgaanvlees heb je nu toevallig wel minder in een rauw nierdieet ;)

De reden waarom ik het vroeg is omdat je dat beter kan aanpassen naar de noden van je kat. Ik ken enkel bandit als rauw nierdieet en heb geen idee hoe goed deze oplossing zou zijn. Ik zie namelijk de link niet tussen nier, blaas en diabetisch en bij hen is dat één versie. Ze staan wel bekend als goed merk en zijn biologisch. Bij een zelf samengesteld rauw dieet beperk je fosfor door de organen en het vleesbot evenredig te laten zakken en de eiwitten door vet toe te voegen (bv ghee).

Ik lees vaak dat de maker van bandit erg behulpzaam is en graag meedenkt en op vragen antwoord, dus ik zou als je graag kvv wil voeren contact met hem opnemen.
Door Nathalie77
#3318133
frodo quin schreef: Ik lees vaak dat de maker van bandit erg behulpzaam is en graag meedenkt en op vragen antwoord, dus ik zou als je graag kvv wil voeren contact met hem opnemen.
Klopt, gisteren aan de telefoon gehad. We gaan het eens proberen en zien hoe het gaat.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3318137
Nathalie77 schreef:Aangezien het fosforgehalte nu niet echt het probleem is, zijn we nog niet bezig met fosforbinders. We hebben gisteren een DA gevonden in de buurt die wel wat openstaat tegenover verse voeding en zij ging eens nakijken hoeveel fosfor het maximum zou zijn bij nierfalen.

Het nierdieet van Buddy leek me wel heel laag te zitten in eiwit (19.1% droog) in vergelijking met andere opties is dat wel een groot verschil. Ben een beetje bang voor afbraak van spiermassa dan.

Ja, het ging me vooral om het grote verschil in volume terwijl het vochtverschil toch niet zo groot is (vocht is 80% in de pouches tot 63% bij het kvv) terwijl er toch omgerekend bijna het dubbele aan eiwit in zit aan 'droog' eiwit. Ik reken steeds alles terug tot die 'dry matter' omdat je dan enigszins kunt vergelijken :) nu is het waarschijnlijk niet helemaal de bedoeling om rauw te vergelijken met bewerkt voedsel, maar ik vond het verschil best frappant. Misschien is het door de hoge concentratie dat de nieren extra moeite hebben om die 54% eiwit van het kvv voer te verwerken, waardoor er eiwit in de urine komt?
In de pouches is er dus een droog gehalte van 20% en in rauw 40%. Das het dubbele. ;)
Dus niet echt gelijk he. :)
Omrekenen naar droge stof is prima, maar dan wel maar 1 keer en niet dubbel. ;)

Bij nierfalen is fosfor toch aandachtspunt nr1. Dat is het voornaamste en eerste waar naar gekeken wordt bij een nierdieet. Dus als dat niet aan de orde is, hoef je geen nierdieet te geven.... het is het 1 of het andere.

19% lijkt me niet zo laag in eiwit. Dat kan wel en ik denk niet dat daar verder spieren mee afgebroken gaan worden. Het zal wel iets vetter zijn, maar ook dat is goed bij nierfalen.
Of is dat ook op de droge stof? Dan is het wel extreem weinig...
Door Nathalie77
#3318176
Het is daar dus waar ik moeite mee heb om het goed te bekijken :)

Als ik de aanbevolen hoeveelheid van beide voeren vergelijk en dan rekening houd met de 'dry matter' dan moet ik uiteraard van het ene meer voeren, omdat er meer vocht inzit. Maar dan kom ik toch op volgende berekening:

60gr carnibest eendmix = 20% eiwit op 63% vocht (droog = 54% eiwit) van die 60gr zou er dus 54% eiwit inzitten op 'dry matter' basis= 32.4 gr

als ik het zo nog eens nalees, zie ik niet in waar ik een rare hersenkronkel maak...

170 gr royal canin veterinary diet renal KIP = 8% eiwit op 77 % vocht (droog = 34.8% eiwit) 34.8% op die aanbevolen 170gr geeft 59.16 gr

Waar maak ik de fout? Van het ene moet ik bijna 3x zoveel voeren terwijl droog 23% van de Royal Canin tegenover de 37% van de carnibest toch maar iets meer is als 50%.

De calorieinhoud van beide produkten ook maar ineens bekeken en uiteraard ligt dat van het versvoer hoger : 197.5 Kcal/100gr tegenover 97.4 Kcal/100gr van Royal Canin

Meerdere dierenartsen geven aan dat het beter is om te starten met aangepast voer vanwege de crea en ureum waarden. Ook al is de fosforwaarde uitstekend. We zullen dus maar eens kijken hoe het gaat en of we de waarden wat kunnen terugbrengen, zodat ze zich beter gaat voelen.

Yep, die 19% was droog en dus veel lager dan de nierdieetvoeding van RC bv. Met het oog op spiermassaverlies gaan we daar niet aan beginnen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3318180
Je rekent eerst het eiwitgehalte op droge stof uit en dan reken je weer met de hoeveelheid natte stof. Dat werkt natuurlijk niet.
Je voert niet 60gr droge stof maar 60gr natte stof. Daarvan is 20% eiwit, dus 12,5gr.
Hetzelfde bij het natvoer waarvan je dus maar 120gr moet voeren ipv 170, want er zit 20% droge stof in tov 40% bij rauw ( afgerond). Zou dus 130gr kunnen zijn, maar niet meer, ofwel moet je van het rauw meer voeren. Maar haar energiebehoefte blijft wel hetzelfde. Nog beter is het met calorieinhoud te rekenen, maar zoals je ziet ontloopt dat elkaar niet veel en is de calorieinhoud van rauw ongeveer het dubbele van het blik. Ze moet dus dubbel zoveel blik eten, geen 3x zoveel.

Als je de eiwitgehaltes op droge stof uitrekend moet je die gewoon zo met elkaar vergelijken. Dat bereken je wel juist denk ik. Maar aan droge stof zou je dus ongeveer hetzelfde moeten voeren zowel bij rauw als bij blik. Op 60gr rauw is dat dus ongeveer 25gr droge stof (40% van 60gr) en bij blik ook (20% van 120gr).

Het fosforgehalte in jet bloed is niet waar wij het over hebben. Fosfor belast de nieren en moet dus in het voer verlaagd worden. Maar ik geloof niet dat je dat terugziet in de fosforwaarde in het bloed. Al ben ik daar niet zeker van, maar ik heb nog nooit gehoord dat men daarmee bezig is bij nierfalen. De crea en ureeum zijn verhoogd, de nieren moeten ontzien worden en dus moet de fosfor in het voedsel omlaag. Fosforbinders helpen om de fosfor uit het voedsel uit te scheiden voor dat het in het lichaam terechtkomt en dus de nieren belast.
Door Nathalie77
#3318195
Juist, ergens ging het fout met rekenen...

Voor de droge % gebruik ik: http://fnae.org/dmb.html?inputboxm=82&i ... tton=Click

en voor de caloriewaarde:

https://www.pfma.org.uk/cat-calorie-calculator

Wat betreft de fosfor dacht ik dat een hogere inname van fosfor door voeding zijn weerslag zou hebben in de fosfaatwaarden. Tja, ik heb er niet voor gestudeerd en de DA vertelde dat fosforbinders nog niet aan de orde waren. Ik ga eens een second opinion vragen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door