Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Bengel
#3314894
Hallo allemaal,

het is weer even geleden dat ik hier ben geweest. Dit komt omdat we onze ex diabetes poes op 2 juni j.l. hebben moeten laten inslapen (ze was op).
3 weken geleden, kwamen er 2 leuke kittens, op ons pad, en na wikken en wegen, er voor gegaan.
Ze komen uit het asiel. Stompie, een (htk) schildpadpoes (met 3 pootjes), van nu bijna/ongeveer 17 weken. En Gompie, die sterk lijkt op een grote raskat, van ongeveer 15 weken oud. Tot en met gister, kregen ze kittenbrokjes (van de merken die Kitty ook mocht hebben), natvoer (idem als brok) en de kvv die ik nog in de vriezer had liggen (nog van Kitty, van het merk tinlo cattery). (morgen zijn ze 2 weken bij ons). Maar omdat hun ontlasting vreselijk bleef stinken (kan ik me echt niet herinneren van Kitty), en ze de ene keer normale ontlasting hadden en de andere keer spuitpoep, heb ik gisteravond besloten om de brokken in de kliko te gooien. Ik heb wel nog een hoop zakjes en blikjes kittennatvoer, daarvan wil ik ze iedere dag (tot het op is) 1 zakje door de kvv mengen.
Maar nu zit ik met het volgende:
Hoeveel geef ik? De 1 woog vorige week 1.9 kg en de ander 1.3 kg. Als ik kijk naar de combi. leeftijd en gewicht, zou Stompie nu 1.7 kg moeten wegen, en 170 gr. kvv mogen hebben. Gompie zou nu 1.5 kg moeten wegen en 150 gr. kvv moeten krijgen.
Klopt mijn gedachte gang, of klopt er niks van? (ze zijn nog niet gecastreerd/gesteriliseerd).
Hoeveel zouden ze moeten krijgen (en dan tel ik het natvoer niet mee, want op 320 gr. kvv, is 100 gr. natvoer erg weinig).
Hoelang moet ik blijven op bouwen (leeftijd,gewicht), en wanneer ga je weer afbouwen tot, wat ze aan kvv uiteindelijk moeten/mogen gaan krijgen?

M.v.g. Ellen
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3314913
Volgens mij kan je die hoeveelheden goed als basis aan kunnen houden met 10% van lichaamsgewicht.

Vanaf castratie krijgen ze vaak de neiging flink aan te komen. Bij kittens voer je volgens mij nog naar behoefte/onbeperkt en vaker kleine porties.
Door hannabelgje
#3314932
Ik gaf mijn kittens 200 gram per dag. Dat waren wel heel actieve katten. Op het moment dat ze begonnen te mutsen met hun eten ben ik gaan minderen. Nu krijgen ze 120-150 gram per dag.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door koekje
#3314942
Wat leuk, 2 nieuwe poezies!

Als leidraad kan je 10% van het lichaamsgewicht aanhouden. Krijgen ze echt niet alles op en/of worden ze er te dik op (is bij kittens echt zeldzaam), geef je minder. Hebben ze nog enorme honger en zijn ze te dun, dan geef je meer. Voor kleine kittens geef ik de dagportie in minimaal 4-6 maaltijden .Met een half jaar 3-4 maaltijden en met een jaar 2-3. Maar ook dit zijn indicaties, geen verplichtingen.
1 zakje natvoer per dag voor 2 katten zou ik als gewoon extraatje zien en verder niet berekenen.
Door Bengel
#3314947
Bedankt voor jullie reacties.
Het is mij nu beter duidelijk. Ik geef 4 keer per dag een portie, alleen Gompie vind dat alles op moet, en loopt steeds terug naar het bakje. Echte snoepjes, zoals gedroogde vis, snappen ze nog niet. Daar voetballen ze mee ::) Het zakje natvoer, reken ik niet mee. Dat is inderdaad een extraatje.
M.v.g. Ellen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3314984
Als Gompie duidelijk meer wil zou ik wel meer geven. Tenzij hij te dik wordt. Maar je geeft al aan dat hij wss een grote kater wordt, dus zou het logisch zijn dat hij wat meer nodig heeft.
10% is ook maar een leidraad, elke kat is anders.
Door Bengel
#3315079
Als ik ze 1 keer in de week, een 1dags kuiken, en 1 keer in de week een kwartelkarkas geef, wat moeten ze die dag dan nog aan kvv hebben? En moet ik er verder nog iets mee doen (met een hamer bewerken, of de afgesloten tuin in mikken)? ;) :biggrin2:
Door hannabelgje
#3315089
Kuikens zou ik gewoon naast de gewone kvv geven. Ik snijd in het begin de kuikens wat in zodat ze snappen dat het eetbaar is. Kuikens geven nogal wat rommel dus die krijgen ze alleen in de kattenren en niet binnen in huis. Op de dag van het kwartelkarkas zou ik geen kvv geven, maar spiervlees.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Bengel
#3323938
Hallo allemaal,
hier ben ik weer eens met een vraag.
3 weken geleden zijn Stompie en Gompie geneutraliseert ( waren toen 6 mndn). Ze wogen allebij 3.5 kg. Ik merk dat ze blijven eten. Ik heb ze een dagje hun gang laten gaan, en toen hadden ze samen binnen 24 uur, 500 gr. kvv op. Moet ik ze nu laten eten wat ze willen, omdat het kittens zijn (en nog in de groei)? Of toch gaan afwegen, omdat ze geholpen zijn (ik wil niet dat ze te dik worden)?
M.v.g. Ellen
Gebruikersavatar
Door koekje
#3323943
Het is zo kat-afhankelijk, of ze zich te barsten eten of gewoon gepast.
Met 6 maanden 3,5 kilo geeft aan dat ze best groot zijn en dan 250 gram per kitten vind ik best netjes.

Dik worden is een proces, het is niet dat ze ineens overnight michelin-poesjes zouden worden ;)
Door frodo quin
#3324030
Het is moeilijk om dat in te schatten, de ene komt bij van nog maar naar eten te kijken, de andere vreet er op los en blijft slank. Als ze nu goed staan en nog meer vragen, dan zou ik ze meer geven en goed in de gaten houden dat ze niet dik worden. Als je merkt dat ze toch bijkomen, dan minder gaan voeren. Om in te schatten hoe zwaar ze zijn ben je beter dat je voelt dan dat je weegt of kijkt.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door