Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Zaurak
#3310089
Voor een mevrouw van 82 jaar oud verzorg ik momenteel haar Maine Coon kater. Hij heeft al een heel medisch circus doorlopen en heeft hierdoor zeer gevoelige darmen gehouden. Nu moet hij volledig op kvv. Helaas is meneer nogal verwend en kieskeurig en zet zijn bek nergens op als er niet wat vis door zit :-\
Voor mevrouw van 82 moet het uiteindelijk ook niet te ingewikkeld worden om haar kat te voeren.
Ik heb inmiddels alle smaken van Carnibest geprobeerd, hij wil ze allemaal niet... behalve als ik er gekookte koolvis door doe... dan is het smullen.

Nu vraag ik me af, gezien Carnibest geen vissmaken heeft, of iemand een kvv weet die een complete maaltijd biedt met vis.
Tinlo heeft wel vis, maar dit is enkelvoudig. Hij zou dan ook de andere smaken moeten krijgen, wat niet gaat lukken.

Iemand ideeën of eigen ervaringen hiermee?
Door Too
#3310097
kakocavi schreef:Tinlo heeft ook de Cattery variant, die is met kip, rund, eend en makreel.
Inderdaad de cattery , mijn katten vinden het in ieder geval heel smakelijk.
Gebruikersavatar
Door Zaurak
#3310099
kakocavi schreef:Tinlo heeft ook de Cattery variant, die is met kip, rund, eend en makreel.
Oh die is dan goed te proberen :) ga direct kijken of ik die in de buurt kan krijgen en anders bestel ik die.
Bedankt! :)
Door kakocavi
#3310103
Zaurak schreef:Oh die is dan goed te proberen :) ga direct kijken of ik die in de buurt kan krijgen en anders bestel ik die.
Bedankt! :)
Graag gedaan :)

Ik zou wel voor de lange termijn zoeken naar minstens een tweede variant om te voeren, gewoon voor de afwisseling en voor de zekerheid. Wat je daarvoor ook nog kunt proberen is zalmolie kopen in een fles met zo'n pompje, en dat over het voer doen. Dan ruikt de kat een visaroma en misschien is dat wel genoeg. Dan kun je misschien opeens veel meer voeren.

Er zijn natuurlijk ook andere merken met visvarianten, maar teveel vis is ook weer niet ideaal vanwege het hoge fosforgehale... Tinlo bevat echter vrij weinig makreel (wel genoeg om lekker te zijn voor katten), dus dat zit goed.
#3310113
En ook in kvv met premix of zonder, zit thaminase.
Dus niet meer dan 10% thaminasebevattende vis voeren he! Persoonlijk zou ik voor de zekerheid daar zelfs wat onder blijven.
Normaal wordt aangeraden ongeveer 10% vis te voeren maar niet alle vis bevat thiaminase. Op die manier kom je ook safe. Maar dat zal in dit geval vast niet lukken. Dus moet je maar zoeken naar thiaminasevrije vis om toe te voegen. Of je moet hem koken...

Thiaminetekort is een ernstige aandoening ( stuipen en hersenschade), dus goed opletten hoor!
In de bib is een topic te vinden over welke vis wel en welke geen thaiminase bevatten.
Gebruikersavatar
Door Zaurak
#3310216
pearlsofpassion schreef:En ook in kvv met premix of zonder, zit thaminase.
Dus niet meer dan 10% thaminasebevattende vis voeren he! Persoonlijk zou ik voor de zekerheid daar zelfs wat onder blijven.
Normaal wordt aangeraden ongeveer 10% vis te voeren maar niet alle vis bevat thiaminase. Op die manier kom je ook safe. Maar dat zal in dit geval vast niet lukken. Dus moet je maar zoeken naar thiaminasevrije vis om toe te voegen. Of je moet hem koken...

Thiaminetekort is een ernstige aandoening ( stuipen en hersenschade), dus goed opletten hoor!
In de bib is een topic te vinden over welke vis wel en welke geen thaiminase bevatten.
Oh ik kook de vis die ik er zelf door doe. Dus ga er vanuit dat dat dan geen kwaad kan? Ik doe alleen vis door de kvv die nog geen vis bevat.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door