Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door petralita
#3308690
Vooropgesteld: ik weet niet of de eigenaren over willen op vers, maar mocht dat wel zo zijn, dan kan ik ze makkelijker van informatie voorzien.

Achtergrond:
Puck is een week later geboren (enige overlevende) dan een ander nest, dat nest heeft altijd gemixt bij elkaar gelegen. Puck heeft voor voeding van 2 moeders moeten opboksen tegen week oudere kittens. Ze is wel bijgevoerd, maar hierdoor is ze wel een vechtertje geworden.
Puck is een vouwtje en is altijd een atletisch, klein, slank poesje geweest, met een behoorlijke eigen wil en energie genoeg.
Ze is nu bijna 15 jaar oud. De ervaring is dat de katten altijd in de zomer wat dunner waren en in de winter wat dikker.
Echter dit jaar is Puck eigenlijk te mager, voelt zich opperbest, vraagt aandacht en scharrelt lekker in de tuin en bij de eigenaren rond.
Ze is medisch gezien niet helemaal gezond, ze heeft knobbels, die langzaam groeien. Volgens de DA niet meer te opereren. Ze toont niet dat ze er last van heeft of pijn.

De situatie:
- Puck is bijna 15 jaar oud.
- Opgegroeid in agrarisch gebied en zelf gejaagd op muizen, vogels, etc.
- Is geschat nu 2 kilo zwaar, maar eigenlijk te mager.
- Als ze 2.5-3 kilo zou zijn zou ideaal zijn.
- Ze kreeg altijd brokken en nu blikvoer erbij. Ze is nu iets aangekomen.
- Ze kreeg altijd 2x per dag eten, maar nu veel vaker.
- Bij te veel brokken in 1x ging ze overgeven. Ze krijgt nu 3-5x per dag eten (afhankelijk of er iemand thuis is)

Mijn vragen, kvv en katten:
Ik denk dat puck niet veel probleem met kvv zal hebben. Ze heeft vanmorgen wat kvv van mijn honden gehad en ze vond het heerlijk.

1. Nu nog overschakelen van brok en blik op kvv verstandig?
2. Ik lees is 3-4% van lichaamsgewicht aan kvv, ik neem aan dan van de 3kilo?
3. Ze gaan afvallen door de omschakeling. hoeveel extra geven?
4. Omschakelen gewoon van de ene op de andere dag? of gaan mixen en in hoeveel dagen dan overschakelen?
5. Nog tips?
#3308805
Overzetten van katten op vers gebeurt, zo is mijn ervaring, altijd op de voorwaarden van de kat zelf. ::) Je kunt ze honderd keer alléén vers voorzetten en de brokken en blik weglaten, als ze het verse niet willen, dan eten ze het niet, punt. In dat opzicht is het goed dat poezenbeest de kvv van jouw honden alvast smakelijk vindt, dan is er al een belangrijke horde genomen.
Hetzelfde geldt voor de hoeveelheid voer. De katten die ik heb meegemaakt, bepalen zelf wel hoeveel ze willen. Naar boven toen moet je dat in de gaten houden als je een kat hebt die er wel pap van lust, maar als een kat maar 80 gram wenst te eten hoewel 150 gram beter voor hem zou zijn, dan kun jij als baasje hoog of laag springen, maar meer dan die 80 gaan er niet in. Kwestie van uitproberen dus. Gewoon voer neerzetten wanneer katzel daarom zeurtvraagt, en na een tijdje zie je dan wel wat een goed gemiddelde is.
Omschakelen kan ook bij katten volgens mij wel van de ene op de andere dag, als de bloedwaarden tenminste niet tot voorzichtigheid manen (gezien haar leeftijd misschien belangrijk) en als ze het wil, natuurlijk. Ik zou eerst alleen kvv neerzetten en kijken of ze dat goed wil eten. Is het enthousiasme matig, dan kun je de boel mengen met brok en/of blik om de acceptatie groter te maken.

Overzetten op vers loont altijd de moeite als poezerd het wil, vind ik. Zeker gezien de knobbels (en zeker als die kwaadaardig zouden zijn) is het goed het aandeel koolhydraten te beperken, en met vers krijgen ze nauwelijks koolhydraten binnen. Veel brok- en blikmerken stoppen bijv. suiker in het voer om het lekkerder te maken, maar gezond is dat natuurlijk niet voor de mauwerd.

Succes!
#3308836
Mijn ervaring is ook dat je naar de kat moet kijken.
Sommige katten houden van afwisseling, niet alleen in voer maar ook in eettijden of aantal maaltijden. Ik heb zo eentje, telkens er iets verandert heb ik haar interesse.
Maar er zijn ook zat katten die net regelmaat nodig hebben.

Wat ik wel gemerkt heb is dat ze van vaste tijden beter eten. Dan krijgen ze die momenten echt honger.

Bij mijn meisje werkt een maaltijd meer tegenwoordig goed, maar het kan goed zijn dat ze er binnenkort net minder van gaat eten en ik weer wat anders moet verzinnen. Ik ben nl een paar jaar terug van 3 naar 2 maaltijden gegaan omdat ze dan beter at.
Zij wil ook af en toe een nieuw smaakje, terwijl mijn jongste kater net steeds erg moet wennen aan nieuwe diersoorten.

Als de kat rauw lust, is het uiteraard een goed idee haar minstens deels rauw te voeren. Wat ze graag eten, eten ze beter. En het is gewoon ook waardevoller voedsel, dus heeft ze er meer aan... Ik zou gewoon eens kijken hoeveel ze wil eten, als ze toch moet aankomen.
Als ze niet voldoende wil eten kan een handje brok af en toe tussen de normale maaltijden door wel de eetlust vergroten, als ze dat graag heeft. Koolhydraten geven honger. Vet werkt verzadigend dus vetter voeren geeft niet noodzakelijk ook dikkere katten.

Hier werkt blik door het rauw averrechts, maar bij andere katten kan dat wel helpen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door