Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door M0ppie
#3306216
Sinds enige dagen hebben wij nu ook een kat. Erfenis van mijn tante. Bij mijn tante at hij zakjes Sheba en andere zakjes, en stond de hele dag knabbels voor hem klaar, en kreeg hij ook nog eens de nodige snoepjes en een stukje vlees van het bord van mijn tante.
Hij is dus te dik en hij heeft ernstige obstipatie. Twee nachten geleden heeft hij tien! pogingen gedaan om te ontlasten, en bij de tiende keer lukte het pas met een luide schreeuw.
Tja en omdat ik al een tijdje barf met de hond dacht ik, ik haal bij de dierenwinkel een rol kvv voor de hond, en geef hem een beetje kvv. Als hij het niet lust dan eet de hond het wel op. Maar die schooier vindt het dus heerlijk. Ik geef hem drie keer per dag 35 gram, aangevuld met 15 gram lamshart (voor de taurine)/vlees. Dus in totaal 150 gram. Hij poept nu veel minder maar wel makkelijk.

Okay nu mijn vraagjes.
Wanneer zou ik hem een beetje mee kunnen laten barfen? Aangezien hij drie kiezen minder heeft, ben ik van plan alles heel klein te knippen, eventueel haal ik een molen. Ik knip nu ook de kvv al want die is wat grof, en lamshart knip ik ook klein ongeveer 8 mm max.
Zou ik hem bijv parelhoen, geknipt op ongeveer 8 mm kunnen geven? Verder wil ik hem geven: zachte delen van kip, eend, konijn, hele zachte reeribben die met de keukenschaar te knippen zijn en verder weet ik het niet. Eendagskuikentje en een visje oid.
En verder allerlei soorten vlees en wat orgaan zoals in de barf rekenhulp.
Goed plan of hem lekker op de kvv houden?

Tweede vraag.
Hij krijgt nu 3 x per dag eten. Dat heeft hij zo op.
Laatste maaltijd krijgt hij om 21:00 uur maar dan heeft meneer 's morgens honger en begint om 5:30 al tegen me te kletsen, of hij drukt zijn staart onder mijn neus zodat ik het benauwd krijg of moet niezen, zodat ik wakker ben en mijn bed uit moet om eten voor hem te maken. >:(
Dus hoe kan ik ervoor zorgen dat hij geen honger krijgt in de nacht?

Graag jullie tips/ideeen
Door Too
#3306223
Wat fijn dat ie bij jullie mag wonen !

En een makkelijke eter ook nog s.
Om te beginnen een fatsoenlijke kvv hoef je echt niet aan te vullen met extra hart, sterker nog je trekt daarmee de verhoudingen weer een beetje uit verband.

Ik zou mooi naar 2x daags gaan en t is even wennen voor je nieuwe vriend..niet de hele dag kunnen snaaien
Ik weet nog dat mijn meisjes het principe van vaste voermomenten heel snel doorhadden (net als ' de mens is wakker...eten!...ben je al wakker?..ETEN!)

Ik zou hem lekker aan de barfhap zetten en s kijken hoever hij komt zonder al te klein geknipte stukken, ik denk zomaar dat hij je zal verrassen. Beetje moeite doen geeft èn voldoening èn is goed voor de kiesjes die er nog staan. Ik zou botwerk eerder een mepje met de hamer geven ( bij kwartel zelfs dat niet) dan het zo klein knippen.

Begin anders s met een stukje kwartel, kippennek , dan bv konijnen ribbetjes ofzo
Hier eten ze heel graag parelhoen, eend,kwartel en konijn. De dikkerd moet nogal eens laaaang nadenken over duif, patrijs, fazant etc dat vind catoo allemaal gewoon lekker.
Wilde eend vonden ze beide niet echt te doen.
#3306243
Ik zou het ook niet zo klein knippen. Daar kan hij zich lelijk in verslikken. Ik zou ook proberen met grote stukken en evt hamer. Wat echt te hard blijkt, zou ik eerder malen dan klein knippen. Bij de hond zou je dat ook niet doen he.

En laat je zeker niet uit je bed zetten, dat heeft hij zo geleerd.
Je kan zeker 2x per dag voeren en dan mag zelfs 1 maaltijd groter zijn dan de andere. Wat je gemakkelijk vind.
Als je die grote maaltijd voor het slapengaan geeft en hij heeft vleesbot te knagen gehad, zal hij wel voldaan de nacht ingaan.
Geef hem 'sochtends minstens een uurtje na je op bent en bij voorkeur op een vast tijdstip, zodat hij pas honger krijgt als je al op bent.

Met een kat barfen is niet erg verschillend van met een hond. Alleen blijf je bij de beginnersbotten en zijn de percentages wat anders. Meer info over katten en barf kan je bij de sticky's hierboven vinden.
Je voert zeker mooi bevleesd bot, 40-45%. 15-20% orgaan (hart, lever, nier) en de rest spier. Geen pens en geen groenten dus. Vis max 10% en kuiken mag wel.
Spiervlees moet van goede kwaliteit zijn, bij katten is dat nog iets belangrijker dan bij honden.
5% lever is een mooi richtgetal.
Door Too
#3306251
[bGeef hem 'sochtends minstens een uurtje na je op bent en bij voorkeur op een vast tijdstip, zodat hij pas honger krijgt als je al op bent. [/b]
Een heel belangrijke tip van Pop!
Ik heb kennelijk ooit de fout gemaakt te voeren na 'wangedrag....... ze zijn nu 10 en het nog altijd niet vergeten >:(
Door M0ppie
#3306332
enya13 schreef:koop wel katten kvv i.p.v. honden kvv, dat is toch meer afgestemd op de behoeften van een kat.
Het verschil tussen kat/hond kvv is toch gewoon meer taurine in de kattenvariant?

En 10% extra spiervlees.

Ik vul het aan met lamshart en vlees, dus ik denk dat de kat dan alles wel binnen krijgt wat hij nodig heeft? Of niet?

Hij poept er in ieder geval goed van :biggrin2:
#3306360
Nee.

Er zit minder bot in, meer spiervlees, meer lever, meer hart en nier, geen pens, geen groenten. Beetje spier en hart bij hondenkvv is dus niet hetzelfde als kattenkvv.
Ik weet zelfs niet of er meer taurine in kattenkvv zit dan in hondenkvv. Taurine zit van nature in rauw vlees en echt niet zoveel meer in hart. In kippennek zit vb erg veel en in konijn bijna niets.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door