Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3303725
Kleintje is aan het afvallen.
Ze is nu 13 jaar en een half jaar geleden zijn er een aantal kleine mammatomuren bij haar weggenomen. De kans is reëel dat we de uitzaaiingen voor waren, maar het kan uiteraard ook dat die er zijn en dat deze energie beginnen vreten.
Ik vind echter niet dat ze in die mate gewicht verliest, ze eet gewoon te weinig en dat verklaart dat dus. Niet dat ze geen eetlust heeft, maar ze is erg kieskeurig. Kippenhartjes wil ze vb plots echt niet meer.

Ze is nooit een over-eet-kat geweest. Ze wog altijd 3,6 kg, gewoon op onbeperkt of gewogen voer, dat maakte niet uit. Ook welke brok of of er vlees bij kwam of niet, maakte niet uit. Enkel toen we pas volledig op rauw gingen, ging ze richting de 4kg en dat was te veel. Na en tijdje, als het nieuwe eraf was, zakte ze vanzelf weer richting 3,8-3,6.
1 keer eerder heeft ze nog eens een drop in haar gewicht gehad en dat was toen ze de toenmalige brok plots niet meer wilde. Je moest ook afwisselen met smaakjes, het kieskeurige heeft er altijd in gezeten.

Nu weegt ze 3,2 kg en dat vind ik dus wel te weinig. Het gaat nog, het is niet dat ze echt klinisch mager is, maar ik heb haar liever iets voller. En vooral, ze moet niet nog verder afvallen.

Ze krijgt volledig zelf samengesteld, niet erg vet maar ook zeker niet mager. Meer vet voeren is denk ik geen optie omdat ze dan sneller verzadigd is en gewoon minder eet en omdat ze daar niet gek op is en het durft weigeren indien te vet.

Haar nierwaarden waren heel licht verhoogd maar dat is geweten voor katten op rauw. Ik heb niet het idee dat ze misselijk is.
Bij etenstijd staat ze altijd te roepen alsof ze in eeuwen niet gegeten heeft en als ze het lekker vind gaat haar bordje ook leeg. Maar als het haar om 1 of andere reden niet aanstaat, en daar is soms maar niet altijd een lijn in te trekken, dan eet ze enkel waar ze zin in heeft en laat de rest liggen. 2 stukken kwartel: eentje eet ze op, het ander niet... ik heb het idee dat ze het ook gewend raakt minder te eten en gewoon te vroeg stopt.
Ik heb al gemerkt dat ze gemalen voer beter eet ( behalve spier), waarschijnlijk omdat knagen haar te lang duurt of teveel moeite kost, maar anderzijds hebben haar tanden af en toe een knaagje wel nodig. Het meeste bot krijgt ze gemalen, enkel kiprug, konijnkarkas en kwartel niet. Oh en kuiken...

Vroeger heb ik 3x per dag gevoerd, toen at ze net minder gretig dan nu op 2. Al moet ik misschien gewoon nog eens veranderen...
Ik zal dat nog eens proberen.
Anders zat ik te denken haar op de middag een handje brokjes toe te stoppen. De koolhydraten zorgen er dan misschien voor dat ze wat meer honger krijgt en misschien wat aankomt. Plus het is wat anders dan rauw zodat het haar interesse wekt en haar vraag naar afwisseling bevredigd.
Ik ben enkel bang dat ze dan gewoon minder vlees gaat eten. Net als bij 3x per dag voeren, dan kan het ook dat ze gewoon 3x per dag een muizenhapje neemt en daardoor net minder binnen heeft... :-\

Hebben jullie nog ideetjes? Iets dat ik over het hoofd zie? Een andere kijk op de zaak?
Alles, ook gekke ideeën, zijn welkom. ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#3303727
Het is warm. Zelfs hier eten ze slecht. vera liet gisteren een stuk vlees liggen en Sien wilde niet eens alles opeten. Ot eet al tijden geen ontbijt meer.
Dus, ik merk het hier ook bij de semi-senioren dat het eigenlijk net te warm voor ze is.

Maar ik snap je bezorgdheid, zeker met haar verleden.
Ik zou weer eens een geriatrisch bloedprofiel laten trekken, als dat niet teveel stress geeft. En even wat aanpassen in de vorm van het menu; meer malen, andere tijdstippen, andere verdeling, etc.
Ik zou het liefst ook alles ongemalen geven, maar bij Otje is dat ook nooit gelukt. Alleen kleine prooitjes krijgt ze ongemalen en soms wat spiervlees. Liever gemalen eten dan niets is mijn motto.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3303730
Het gaat al een tijdje systematisch bergaf, heb ik de indruk. Ik denk niet dat het enkel aan de warmte ligt. Al kan dat wel invloed hebben uiteraard.

Bloed trekken is zeker stressvol, maar ik zou eigenlijk toch beter nog eens een vaccin laten zetten. Das ondertussen 6 jaar geleden en ze komen sinds kort dan buiten... en dan zou ik het er zeker bijnemen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3303808
Dan moet ze binnenkort onder narcose voor haar tanden. En ik weet niet of ik dat beter vind dan wat mager staan...
Bovendien is er veel kans dat ze dat na een tijdje ook beu is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3303834
Nee, ze vind die 2 kuikens per week in het menu eigenlijk al veel. Kleintje is niet zo gek op kuiken of ei.

Op wilde muis wel, maar blijkbaar zitten er geen in onze tuin. Niet zo gek, dat zou ook wel een muis op zelfmoordmissie zijn die hier komt wonen...
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3303840
Ook al eens andere prooidieren geprobeerd zoals ratten en verschillende soorten muizen?
Of een boerderij in de buurt waar ze wilde muizen met vallen vangen zodat je deze kan voeren?

Want narcose vanwege de tanden is ook niets en wil je inderdaad liever voorkomen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3303882
Gekweekte muizen en ratten eten ze niet nee. Verscheidene keren geprobeerd. Gerbils wil ik niet testen want die heb ik als huisdier. Kwartel en konijn krijgen ze al maar dan bewust zonder vacht omdat we ook konijnen hebben, en dan vind ik cavia het voeren niet waard. Zie er het voordeel niet in...
Als ik zie hoe moeilijk ze doet over de pluis op.een kuiken denk ik toch niet dat dat beter zou zijn, in vacht. Wilde muis is gewoon heel lekker en dan neem je het vachtje er wel bij...

In de buurt vragen vind ik maar vreemd. Ik zou ook niet direct weten waar. De enige die ik weet hier hebben zelf natuurlijk katten...

Ik heb ook bedacht dat ze met het goede weer actiever is dan in de winter. Ze ligt graag buiten en het liefst nog in de zon maar gezien haar zwarte rug moet ze dus steeds verhuizen tussen zon en schaduw. Ze wandelt ook gewoon meer rond, buiten.
Dat zorgt natuurlijk ook voor den slankere lijn.
Door frodo quin
#3303894
Alhoewel ik doorgaans last heb van vreetzakken heb ik toch ook een klein beetje ervaring met iemand die een periode niet goed at. Mijn ervaring:
- niet vaker gaan voeren, 2 keer per dag zorgt dat ze trek hebben tegen de volgende maaltijd
- loslaten als ze te weinig eten, hoe meer jij er mee bezig bent hoe minder zij gaan eten
- dingen die ze echt niet eet niet aanbieden, wat ze normaalgezien lust gewoon neerzetten en als ze het niet wil is dat pech voor haar
- zorgen dat ze op een rustige plek alleen kan eten

Moest ze verder afvallen of je je meer zorgen gaan maken zou ik toch echt naar de da gaan. Ik zou dat nu al doen, gewoon om zeker te zijn, maar ik snap dat je haar die stress wil besparen. Zou het lukken om urine op te vangen? Dan kan je op die manier toch al de nieren laten nakijken. Als je haar zelf goed kan bevoelen, mss eens aan de da vragen waar je op moet letten.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3303918
pearlsofpassion schreef:Kleintje is aan het afvallen.
Ze is nu 13 jaar en een half jaar geleden zijn er een aantal kleine mammatomuren bij haar weggenomen. De kans is reëel dat we de uitzaaiingen voor waren, maar het kan uiteraard ook dat die er zijn en dat deze energie beginnen vreten.
Ik vind echter niet dat ze in die mate gewicht verliest, ze eet gewoon te weinig en dat verklaart dat dus. Niet dat ze geen eetlust heeft, maar ze is erg kieskeurig. Kippenhartjes wil ze vb plots echt niet meer.
[img]
Haar nierwaarden waren heel licht verhoogd maar dat is geweten voor katten op rauw. Ik heb niet het idee dat ze misselijk is.[/img]
Bij etenstijd staat ze altijd te roepen alsof ze in eeuwen niet gegeten heeft en als ze het lekker vind gaat haar bordje ook leeg. Maar als het haar om 1 of andere reden niet aanstaat, en daar is soms maar niet altijd een lijn in te trekken, dan eet ze enkel waar ze zin in heeft en laat de rest liggen. 2 stukken kwartel: eentje eet ze op, het ander niet... ik heb het idee dat ze het ook gewend raakt minder te eten en gewoon te vroeg stopt.
Ik heb al gemerkt dat ze gemalen voer beter eet ( behalve spier), waarschijnlijk omdat knagen haar te lang duurt of teveel moeite kost, maar anderzijds hebben haar tanden af en toe een knaagje wel nodig. Het meeste bot krijgt ze gemalen, enkel kiprug, konijnkarkas en kwartel niet. Oh en kuiken...
Onze Pluk haar nierwaardes waren ook niet schrikbarend. Het klinische beeld wel, ze lag alleen nog maar te slapen. Daar lees ik bij jou niets over, dus ik ga er van uit dat je verder geen klachten over haar energie en gedrag hebt?
Echt misselijk was Pluk ook niet.Kotste misschien eens een keer vaker, maar ach, onze twee dames kotsen hun hele leven al alsof het een feestje is. Dus dat viel ook niet echt op. Ze was wel heel kieskeurig, dat herken ik dus heel erg. Terwijl Pluk door ons van straat is gehaald en in de categorie "ik heb ooit honger gekend, dus ik vreet nu tot ik er bij neerval" past. Ze was ook best afgevallen toen we voor het eerst doorhadden dat het niet goed ging.
Het heeft best even geduurd voor we haar op de rit hadden, want de dierenarts koos eerst voor anabolen ivm spierverlies. In de tussentijd heeft ze zowel vers, vers met brok, als alleen brok gegeten en dat had geen invloed op de metingen. De juiste medicijnen wel.

Ik vraag me om eerlijk te zijn wel af of de nierwaardes wel verhoogd zijn door vers. Ik vind dat "iets te makkelijk" om op weg te schrijven. De waardes van Pluk zijn ook nog eens niet fan-tas-tisch gedaald, van precies wat boven de marge, tot er precies wat onder. Maar ze is zo opgeknapt! Speelt weer, rent weer door het huis, gewicht goed en stabiel. Ze krijgt 1 tabletje benakor per dag, meer niet.

Persoonlijk zou ik dit deel van het verhaal daarom wat verder overdenken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3303987
Kaela schreef:Onze Pluk haar nierwaardes waren ook niet schrikbarend. Het klinische beeld wel, ze lag alleen nog maar te slapen. Daar lees ik bij jou niets over, dus ik ga er van uit dat je verder geen klachten over haar energie en gedrag hebt?
Echt misselijk was Pluk ook niet.Kotste misschien eens een keer vaker, maar ach, onze twee dames kotsen hun hele leven al alsof het een feestje is. Dus dat viel ook niet echt op. Ze was wel heel kieskeurig, dat herken ik dus heel erg. Terwijl Pluk door ons van straat is gehaald en in de categorie "ik heb ooit honger gekend, dus ik vreet nu tot ik er bij neerval" past. Ze was ook best afgevallen toen we voor het eerst doorhadden dat het niet goed ging.
Het heeft best even geduurd voor we haar op de rit hadden, want de dierenarts koos eerst voor anabolen ivm spierverlies. In de tussentijd heeft ze zowel vers, vers met brok, als alleen brok gegeten en dat had geen invloed op de metingen. De juiste medicijnen wel.

Ik vraag me om eerlijk te zijn wel af of de nierwaardes wel verhoogd zijn door vers. Ik vind dat "iets te makkelijk" om op weg te schrijven. De waardes van Pluk zijn ook nog eens niet fan-tas-tisch gedaald, van precies wat boven de marge, tot er precies wat onder. Maar ze is zo opgeknapt! Speelt weer, rent weer door het huis, gewicht goed en stabiel. Ze krijgt 1 tabletje benakor per dag, meer niet.

Persoonlijk zou ik dit deel van het verhaal daarom wat verder overdenken.

Bedankt om je ervaring te delen.
Zoals ik eerder zei is Kleintje wel zeker geen vreetkat, nooit geweest. Haar eerste 5 jaar kreeg ze gewoon onbeperkt brokken. En dan moest je goed smaken afwisselen of ze werd het beu en viel ze ook af. Het is pas omdat Cuzco al als kitten zich volstopte, dat ze op beperkt voer kwamen.
Echt te dik is Kleintje in haar hele leven nog niet geweest, en als ik haar meer voer aanbiedt gaat ze zeker niet meer eten. Enkel echt lekkere hapjes kunnen haar bekoren, zolang het af en toe is.
Ook vb trainen met voertjes is onmogelijk bij haar omdat ze zich niet laat omkopen.

Maar haar nierwaarden ga ik zeker in het oog houden. Het was echt maar heel licht verhoogd. De DA was niet pro-vers en vond ze ook niet verontrustend.
Door Hilde__
#3304033
Kaela schreef:Onze Pluk haar nierwaardes waren ook niet schrikbarend. Het klinische beeld wel, ze lag alleen nog maar te slapen. Daar lees ik bij jou niets over, dus ik ga er van uit dat je verder geen klachten over haar energie en gedrag hebt?
Echt misselijk was Pluk ook niet.Kotste misschien eens een keer vaker, maar ach, onze twee dames kotsen hun hele leven al alsof het een feestje is. Dus dat viel ook niet echt op. Ze was wel heel kieskeurig, dat herken ik dus heel erg. Terwijl Pluk door ons van straat is gehaald en in de categorie "ik heb ooit honger gekend, dus ik vreet nu tot ik er bij neerval" past. Ze was ook best afgevallen toen we voor het eerst doorhadden dat het niet goed ging.
Het heeft best even geduurd voor we haar op de rit hadden, want de dierenarts koos eerst voor anabolen ivm spierverlies. In de tussentijd heeft ze zowel vers, vers met brok, als alleen brok gegeten en dat had geen invloed op de metingen. De juiste medicijnen wel.

Ik vraag me om eerlijk te zijn wel af of de nierwaardes wel verhoogd zijn door vers. Ik vind dat "iets te makkelijk" om op weg te schrijven. De waardes van Pluk zijn ook nog eens niet fan-tas-tisch gedaald, van precies wat boven de marge, tot er precies wat onder. Maar ze is zo opgeknapt! Speelt weer, rent weer door het huis, gewicht goed en stabiel. Ze krijgt 1 tabletje benakor per dag, meer niet.

Persoonlijk zou ik dit deel van het verhaal daarom wat verder overdenken.
Wat waren haar nierwaarden als ik vragen mag? En heb je toen ook urineonderzoek laten doen?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3304034
HildeR schreef:Wat waren haar nierwaarden als ik vragen mag? En heb je toen ook urineonderzoek laten doen?
Geen idee zo uit mijn hoofd. Mijn dierenarts laat het altijd zien, met de richtwaardes erbij. Maar ik heb er verder weinig verstand van, dus het blijft niet zo hangen.

We doen altijd bloedonderzoek, geen urine onderzoek.
Door Hilde__
#3304038
Kaela schreef:Geen idee zo uit mijn hoofd. Mijn dierenarts laat het altijd zien, met de richtwaardes erbij. Maar ik heb er verder weinig verstand van, dus het blijft niet zo hangen.

We doen altijd bloedonderzoek, geen urine onderzoek.
Ah oke. Oscar's bloedwaarden voor nieren waren nl ook iets verhoogd, maar z'n urineuitslag is heel erg goed. Wacht nog even op reactie van mijn eigen dierenarts wat zij er nu van denkt ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door