Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door me and my boys
#3302595
Krijgen na t weekend voor t eerst 2 poesjes, zusjes van 2 jr oud..
Waar ze vandaan komen werden ze ieder jaar geent en ontwormd, en kregen iets tegen vlooien..
Maar... t zijn binnenpoesjes...dus neem aan dat ze niet ieder jaar geent moeten worden maar kan je ze ook laten titeren..
Mn jongens ontworm ik nooit...hoe zit het met deze 2 meiden? wel of niet?
En wbt dat ontvlooien......de jongens hebben nooit vlooien gehad en krijgen er niks voor ook, maar hoe zit dat bij katten?
Ze zitten binnen........alhoewel we de tuin katproef laten maken zodat ze daar wel kunnen darren
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3302617
Je kan perfect ontlastingsonderzoek laten uitvoeren om te zien of ze wormen hebben.
Je kan ook afwachten en pas ontvlooien als ze wat hebben. Zeker als het binnenkatten zijn. De onze gaan sinds vorige zomer voor het eerst naar buiten en nu hebben ze vermoedelijk toch vlooien. Ik heb 3 verpakkingen ontvlooiingsmiddel mogen weggooien omdat ze vervallen waren voor ze gebruikt werden. Dat zegt genoeg zeker? Het was jaren geleden.
Het enige nadeel is dat mijn katten, sinds op vers, vanzelf vrijwel vlovrij blijven maar de vlooien ons dan maar beginnen bijten. En dan merk je niet dat ze vlooien hebben tot je ook je eigen bed moet wassen en omgevingsspray moet inzetten... :-\
Laurens zit compleet onder de beten...

Dus ik zit nog een beetje in dubio over wat ik in de toekomst ga doen. Zonder kleine kindjes zou ik gewoon regelmatig controleren en pas ontvlooien als het nodig is.

Of je kan titeren, weet ik niet.
Indien niet zou ik maar om de 3 tot 5 jaar enten. Das snel genoeg voor de kattenziekte en gezonde volwassen katten hoef je niet te enten tegen de nies, die is enkel gevaarlijk voor kittens.
Spijtig genoeg kan je de kattenziekte niet apart krijgen laar zit de nies er altijd bij. Die combi zou echter nierbelastend zijn, dus ik zou ze zeker niet jaarlijks laten zetten.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3302622
Het gaat om volwassen poezen dus dan zou ik of 1 keer in de 3 jaar enten of titeren. Vaccicheck geeft op de site de betrouwbaarheid van titeren aan: https://www.nmlhealth.com/vaccicheck

Ik was in de veronderstelling dat die percentages voor katten lager lagen toen ik me er in verdiepte (zo'n 80 %) dus dat is in tussentijd duidelijk beter geworden.

Ontvlooien doe ik alleen bij vlooien en in geval van vlooien herhaal ik de behandeling gedurende 3 a 4 maanden zodat ik zeker weet dat ze dood zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3302646
Even bericht hierboven rechtzetten, het zijn geen vlooien waar wij hier last van hebben. Zoveel is ondertussen duidelijk.
Dus gewoon ontvlooien wanneer er zijn zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3302652
Ontvlooien zou ik ook niet doen zonder dat er vlooien zijn. Zeker niet bij binnenkatten (of katten die alleen in eigen tuin komen). Als ik een vlooienplaag krijg los ik dat liever op dat moment op (dan maar wat persoonlijke overlast). Alleen als zou blijken dat je in een echt vlooien gebied woont en om de drie maanden vlooien hebt, zou ik aan preventief gaan denken. (Met Bowy in 20 jaar geen vlo gezien, alleen één teek toen ze 18 was)

Ik meende ook dat titeren bij katten onbetrouwbaar was. DA bevestigde dat ook onlangs. Maar zoals ik nu die linkjes zie zijn ze daar hard mee bezig die betrouwbaarheid op te krikken (en we weten allemaal hoe up-to-date DA's zijn :) ). Kattenziekte is in ieder geval om de drie jaar en niesziekte zou elk jaar "moeten". Die van mij zijn nét voor de eerste jaar enting geweest. Ik twijfel dus nog wat ik volgend jaar doe met de niesziekte. Kattenziekte hoef ik pas over drie jaar te kijken (e.v. titer). En niesziekte zou niet fataal mogen zijn bij gezonde katten (hoewel mijn DA het daar ook niet helemaal mee eens was :???: ) Jouw nieuwe poesjes zijn 2 jaar dus op 4 jaar zouden ze pas weer de kattenziekte-enting moeten hebben. Je hebt dus ook nog even om te beslissen.

En ontwormen... binnenpoesjes zonder geen vlooien (vlooien kunnen eitjes van de lintworm bij zich dragen)... dan lijkt mij ontwormen ook geen vereisten. Preventief ontwormen kan niet. Je zou het een keer per jaar kunnen doen of alleen op indicatie. Maar als je zekerheid wilt kun je ook inderdaad een ontlastingsonderzoek laten doen.

Spannend... Nog een weekendje wachten :D ;D
Door bloemetje
#3302695
Mijn katten zijn ook altijd binnen. Ik ontvlooi vooral mijn huis met spray en zelden mijn dieren. Ik ontvlooi de poezen eens per jaar als ik langer op vakantie ga en zij thuisblijven. Soms ontworm ik ze daarna ook.

Ze zijn 16 jaar geleden voor t laatst ingeënt ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door