Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3301785
Ja, daar heb je echt wat aan; een DA die aan jou gaat vragen of je kitten gezond is :o
Ik zei; hij is speels, eet en drinkt goed en weegt al ruim een kilo.
Conclusie: er mankeert niks aan mijn kat....
Enting erin en ik kon weer gaan.
Ehm, iets met ontwormen omdat het een kitten is? Oh ja, even vragen hoor.. :o
Ik denk dat ze net afgestudeerd was ofzo want het kwam niet echt professioneel over allemaal. Volgende keer wil ik graag weer een van de DA's die er al jaren werken!
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3301789
Nét hier de (eerste jaars)check-up gehad van mijn twee katten. Ik had zelf al een lijstje gemaakt van wat ik gecheckt wilde hebben.
  • Gewicht
  • Huid, vacht, ogen en oren
  • Gebit
  • Rest van lichaam bevoelen
  • Onder de staart
  • En uiteindelijk de enting (nies+kattenziekte, ze kregen de Tricat trio enting)
Hij deed alles bij Bono maar vergat even naar de oogjes te kijken bij Yuna (niet dat er wat mee was maar ze had bij een paar maanden een regenboogvlies ontstekinkje gehad maar dat was weer helemaal in orde). Dan is het wel makkelijk om zelf zo'n lijstje bij je te hebben om het even af te vinken (hoewel dat natuurlijk niet zou moeten).

Ontwormen doe ik eigenlijk niet meer (na het initiële kitten-schema) omdat het niet preventief kan. Misschien één keer per half jaar maar bij kittens die nét uit het nest komen (en dus moedermelk hebben gehad) staat er wel een schema voor tot een half jaar.

Verder gehad over titer-mogelijkheid (moeilijk bij katten) e.v. tandsteen en i.c.m. voeding KVV e.d.
Hij nam flink de tijd om het over diverse dingen te hebben. Toch wel beter dan dat lopende bandwerk :)
#3301805
diana.andriessen schreef:Sinds kort hebben wij een nieuwe kitten die ik op kvv heb gezet en dat gaat op zich prima; eet zijn bakje leeg en groeit goed, lekker speels en voor zover ik weet ook gezond. (moet nog check up afspraak maken bij DA)
Hij kan alleen niet zo goed overweg met de botstukjes die in de kvv van oervoer zitten. Hij heeft in de afgelopen 2 weken 3x gespuugd en dan komen die botstukjes er weer in zijn geheel uit terwijl de rest wel min of meer verteerd is voor zover ik kan zien.
Dus ik zoek naar een fijnere maling (Alaska?) of iets zonder bot, maar dat heb ik nog niet gevonden.
En kan hij dan als hij wat groter is wel bot verteren?
Een eendagskuiken durf ik hem voorlopig ook nog niet te geven nu en barfen zet ik maar helemaal uit mijn hoofd... :-\
Carnibest heeft een Kitten variant. Ik ken hun Puppy variant en dat is echt super fijn gemalen. Dat is de Natuurvoer-versie, maar dan nog fijner. De kitten- en puppyvariant zijn bedoeld om mee af te spenen, fijner vind je ze niet.
Ik zou een poosje zo'n heel fijne maling geven om te wennen aan de vertering er van (eet jouw kat pas net vers?) en daarna naar een normale maling gaan.
#3301868
Rik01 schreef:Nét hier de (eerste jaars)check-up gehad van mijn twee katten. Ik had zelf al een lijstje gemaakt van wat ik gecheckt wilde hebben.
  • Gewicht
  • Huid, vacht, ogen en oren
  • Gebit
  • Rest van lichaam bevoelen
  • Onder de staart
  • En uiteindelijk de enting (nies+kattenziekte, ze kregen de Tricat trio enting)
Hij deed alles bij Bono maar vergat even naar de oogjes te kijken bij Yuna (niet dat er wat mee was maar ze had bij een paar maanden een regenboogvlies ontstekinkje gehad maar dat was weer helemaal in orde). Dan is het wel makkelijk om zelf zo'n lijstje bij je te hebben om het even af te vinken (hoewel dat natuurlijk niet zou moeten).

Ontwormen doe ik eigenlijk niet meer (na het initiële kitten-schema) omdat het niet preventief kan. Misschien één keer per half jaar maar bij kittens die nét uit het nest komen (en dus moedermelk hebben gehad) staat er wel een schema voor tot een half jaar.

Verder gehad over titer-mogelijkheid (moeilijk bij katten) e.v. tandsteen en i.c.m. voeding KVV e.d.
Hij nam flink de tijd om het over diverse dingen te hebben. Toch wel beter dan dat lopende bandwerk :)
Ja normaal gesproken doen ze dit dus standaard als je met een nieuw dier langskomt, net als checken of ze vlooien hebben etc. Die heeft hij dus kwam ik net achter, dus moet weer iets gaan halen vanmiddag. Vandaar dat ik dus voortaan alleen een afspraak wil met een DA die wél ervaring heeft, dat scheelt mij elke keer 20km rijden :-\
Parelridder schreef: Carnibest heeft een Kitten variant. Ik ken hun Puppy variant en dat is echt super fijn gemalen. Dat is de Natuurvoer-versie, maar dan nog fijner. De kitten- en puppyvariant zijn bedoeld om mee af te spenen, fijner vind je ze niet.
Ik zou een poosje zo'n heel fijne maling geven om te wennen aan de vertering er van (eet jouw kat pas net vers?) en daarna naar een normale maling gaan.
Inmiddels gaat het gelukkig goed met eten, na twee dagen wild zonder stukjes is er niet meer gespuugd.
Toen ik hem net in huis had ben ik begonnen met animonda kitten paté en heb dat met de kvv gemengd, dus niet in 1x overgezet. Want dat was hij inderdaad niet gewend, wel goedkoop supermarkt eten. Maar bedankt voor de tip, mocht het nodig zijn dan zit het in mijn achterhoofd :)
#3302517
Hihi Chepri was vandaag nijdig dat Shadow een kippennek kreeg en hij saaie kvv moest eten. (0verigens dezelfde als waar hij eerder de botjes van uitspuugde, nu kauwt hij erop) dus van het weekend weer een kuiken doen. De vorige heeft hij een beetje mee gespeeld, aan gelikt, het schedeltje gekraakt, op een pootje gekauwd en toen mocht Shadow hem hebben.
Gisteren was ik met de vriezer bezig en had ik een bevroren kwartel op de grond gelegd om te kijken wat ze ermee zouden doen. Eerst snuffelen tussen de veertjes (Shadow ook en die at zijn eerste kale kwartel dus niet op) Chepri trekt hem een stukje weg en geeft die vogel ineens een keiharde klap op zijn kop! Ik heb dubbel gelegen hier ;D
Dus als hij weet hoe een kuiken werkt dan mag hij de kwartel proberen.
Konijn kunnen katten ook eten toch, qua zachtheid van botten?
Door Too
#3302530
Ja hoor konijn kan ook al zou ik ze eerst laten oefenen op kwartel en een nekje, ze moeten ook nog wat techniek en kaakkracht ontwikkelen, de ribbetjes van nijn zijn het zachtst.
parelhoen, patrijs, duif zijn ook prachtig voor katten
#3302545
Too schreef:Ja hoor konijn kan ook al zou ik ze eerst laten oefenen op kwartel en een nekje, ze moeten ook nog wat techniek en kaakkracht ontwikkelen, de ribbetjes van nijn zijn het zachtst.
parelhoen, patrijs, duif zijn ook prachtig voor katten
Is ook voor in de toekomst ;)
Maar dan weet ik vast wat ik wel en niet kan geven. Wat dat betreft kun je met een hond veel meer kanten op, maar ja die heb ik niet meer. Twee jaar geleden moeten laten inslapen. Jammer dat ik tijdens zijn leven nog niets wist van vers en barfen, ik denk dat hij het geweldig had gevonden! Zijn laatste levensmaanden kreeg hij energique en dat vond hij heerlijk!
Gebruikersavatar
Door koekje
#3302702
Hier vonden ze wild konijn niet alleen niet lekker, mar wel te hard. Tam konijn daarentegen is groot favoriet! Koppen en billen (achterpoten) krijgen ze ongehamerd of ongemalen niet weg, maar er zijn volwassen katten die dat wel kunnen.
#3302881
Zo leuk! Vanmorgen weer een kuiken gegeven. Chepri één en Shadow één.
Shadow kruipt er mee onder de eettafel en Chepri begint direct druk te knagen. Shadow komt af en toe even kijken, loopt weer naar zijn eigen kuiken en gaat dan plichtmatig wat staan kauwen.
Chepri smult ondertussen lekker door en eet het hele kuiken op :)
Daarna loopt hij naar Shadows kuiken en eet wat daarvan over is op 1 pootje na ook nog op :o
Dat wordt zeker weten binnenkort die kwartel!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door